• minimou

Förvaring och uppvärmning av egen barnmat på utflykt?

Min 9-månaders totalvägrar all annan mat än en speciell grönsakspure jag gör själv. Nu undrar jag hur jag kan förvara och värma upp maten på bästa sätt när jag åker på utflykter. Blir så himla begrännsad av att alltid behöva befinna mig i närheten av ett kök.Obestämd

Hur länge håller maten i tex en kylväska? Och hur värmer man upp den utomhus? Jag har en mattermos men hur länge håller maten där? Hur gör ni andra som lagar egen mat till era små?

• Svar på tråden Förvaring och uppvärmning av egen barnmat på utflykt?
  • karet

Det finns elektriska kylväskor för bilar.
    Det finns uppvärmningsapparater för barnmat att stoppa i cigarettuttaget också.

Men du kanske inte menar för bilresor? Annars så finns det ju "termos-matlådor" som du kan ha maten i. Du kan ju tokvärma den och hälla i en sån så har den kanske nåt rätt temperatur vid matdags.

Biltema har såna där hjälpmedel bl.a. Annars finns det även på nöter och babyproffsen och så :)

• Jullan84

I en kylväska borde ju maten hålla sej länge, så länge det är kallt i väskan.

Jag hade med mej en termos med varmt vatten ock en liten plastburk lagom stor till matburken.
    Sen värmde jag det i vattenbad.

• saltabanditen

Du kan frysa in det också. I den här värmen tar det inte speciellt lång tid att tina.
    Vill du ha det fruset längre än ett par timmar kan du packa in det i något luftigt som tex i en påsen med hopknycklat tidningspapper, yllefiltar eller rätt och slätt utflyktsfilten.

Det finns 1-persons stormkök. Innebär ett visst mäck...
    Jag skulle ha valt barnet vid kall mat...

Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • saltabanditen

Glömde.

För att hålla tempen ska termosar vara fulla. Alternativet med varmt vatten + vattenbad är långt mycket bättre än att ha en slatt pure på botten.

Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • minimou

åhh, tack för alla era svar!

Det jag funderar lite på är med bakterier om man kan ge maten utan att koka upp den?.

Svar på tråden Förvaring och uppvärmning av egen barnmat på utflykt?