• pixiewings

Hur länge kan gulheten sitta kvar? (5 veckor)

Har en liten kille född i 37+6 som är 5 veckor och några dagar.
    Han är fortfarande ganska gul men behövde ej sola på BB (var på gränsen).
    Tycker dock inte det försvinner så mycket och sköterskan på BVC tyckte inte heller det hade hänt så mycket på två sista veckorna men tyckte vi kunde avvakta någon vecka till för att det ofta kunde hänga ihop med att man ammar.

Blev lite osäker då hans bror var ungefär lika men där försvann det helt efter en månad.
    Är det vanligt att det tar lite längre tid?
    Har honom mycket i dagsljus och mycket sol är det ju oxå...

Vad händer om det inte går ner till nästa besök - blir det nån annan koll nånstans och behandlar men även då isf med solning på sjukhuset?

Sebastian 080301 ♥ Johannes 100610
  • Svar på tråden Hur länge kan gulheten sitta kvar? (5 veckor)
  • pixiewings

Kort från igår (mest ansikte och överkropp)

• pixiewings

Tack för alla svar

Ja det tar säkert sin tid och ni har rätt i att det faktiskt är så lång tid.
    Man blir bara lite nojig när man får mycket kommentarer.

Får trösta mig med att det faktiskt är ganska sött med "solbrända" bebisar

• pixiewings
    första pyret skrev 2010-07-18 21:19:22 följande:

vilken söt-tuss du har!
    min son va också gul men det var lite trixigt med solen i feb...;) var ute i skuggan under ett träd eller så!
    tror att man helt enkelt solar bort det i "solarie".  Ingen fara!

Solig
  • pixiewings
    Kajak skrev 2010-07-19 11:09:10 följande:
    Sonen var ganska gul länge... ett par månader tror jag det var...

ha det mysigt med pojken! bebistid går fort!.
    har 2 månders flickan hemma... tråkigt att tiden ska gå fort fort! önska kunna dra lite handbroms....
    Ja det gör ju det.. jag tycker redan att det går för fort och vill bromsa.

Sista plutten lixom *lite vemodig*
  • pixiewings

Uppd.

Var inne förra veckan på barnmedicin och tog prover - värdet var för högt som väntat (de tog även leverprover som inte var helt hundra).
    Ska ta nya nu i övermorgon och hoppas att de gått ned.

Vad händer om de mot all förmodan INTE gått ned tro?
    Jag hoppas och tror dock att de gjort det :)

• pixiewings
    queenofangels skrev 2010-08-02 21:42:01 följande:
    tror att han så fall får sola ett tag, de va vad dom sa om min dotters inte hade gått ner.

men hoppas att du slipper de, tråkigt o va på sjukhuset o se sitt barn sola.
    Ja det hoppas jag oxå.
    Men de kan få sola även när de är lite större alltså?
  • pixiewings
    pigglet skrev 2010-08-02 22:31:32 följande:
    Vårt första barn var fortfarnade gul efter 1 månad. Fick ta nya prover, som inte var bra. Beslutades att hon skulle göra uppehåll med amningen en helg, och bara äta ersättning. Det kan visst vara något med mjölken som... (ursäkta, kommer inte riktigt ihåg, det här var 8 år sedan). Jag fick pumpa under tiden, fick låna en elpump från bb.
    Det visade sig tydligen att det inte berodde på mjölken, så hon fick börja amma igen.
    Det togs nya prover i någon/några månader till, sedan var de nöjda.
    För högt bilirubin kan visst orsaka att barnet får järnbrist? Så det ville de hålla koll på.
    Ja läkaren pratade nåt om att det kunde bero på bröstmjölken och att man  kunde testa att hålla upp och pumpa ur två dygn men eftersom vi haft strul med att han inte tog bröstet i början och precis slutat med amningsnapp så skulle vi försöka undvika det och bara avvakta en vecka.,

Tack för att du berättade hur det var för er och även berättade om det med järnbristen - har verkligen dålig koll.
Svar på tråden Hur länge kan gulheten sitta kvar? (5 veckor)