• Towanda

Vem bär ansvaret för ett oplanerat barn?

Scenario: Man och kvinna har samlag med eller utan preventivmedel (gemensamt val). Kvinnan blir gravid. Om kvinnan väljer att inte göra abort, har mannen då ett moraliskt ansvar att ta halva ansvaret, eller är det kvinnans ansvar att uppfostra barnet om hon inte gör abort? Jag talar alltså inte om juridiskt ansvar utan moraliskt.

Är det någon skillnad om kvinnan ljugit om att hon använder preventivmedel?

• Svar på tråden Vem bär ansvaret för ett oplanerat barn?
  • Tecken

Samlag kan leda till graviditet. Det borde alla vuxna människor veta. Om båda parter är medvetna om att de inte skyddar sig, så får båda ta ansvar.

Det blir lite knepigare om kvinnan ljugit... Samtidigt som hon har ljugit, så är ju inget preventivmedel 100% säkert.

• Naken

Mannen ska inte behöva ta an sig ett barn han inte önskat.

• Banshee Queen
    Towanda skrev 2010-07-18 19:29:51 följande:

Scenario: Man och kvinna har samlag med eller utan preventivmedel (gemensamt val). Kvinnan blir gravid. Om kvinnan väljer att inte göra abort, har mannen då ett moraliskt ansvar att ta halva ansvaret, eller är det kvinnans ansvar att uppfostra barnet om hon inte gör abort? Jag talar alltså inte om juridiskt ansvar utan moraliskt.

Är det någon skillnad om kvinnan ljugit om att hon använder preventivmedel?

"Ansvaret" ligger hos den som tar beslutet att behålla barnet.
  • Erica03

Moraliskt så tycker jag att båda bär ansvar om man är överens om att ha samlag utan skydd.  Vad kan hända liksom? Jo, att kvinnan blir gravid.

Skulle kvinnan ljuga om preventivmedel så tycker jag att hon satt sig i den situationen på egen hand och kan därför inte räkna med att mannen ska ta något ansvar.

Men jag tycker inte heller att mannen ska behöva ta ansvar om han vill att hon gör abort, men hon vill inte det och hon gör inte det. Kan ju vara bra att ta reda på det som kvinna innan man bestämmer sig så hon vet om mannen vill bli förälder eller inte.
    Blir knepigt eftersom det finns möjlighet att göra abort.
    Tycker inte att man kan tvinga någon att bli förälder men samtidigt så tycker jag att är man med i leken får man leken tåla

• Daisy Fay
    Banshee Queen skrev 2010-07-18 19:56:01 följande:
    "Ansvaret" ligger hos den som tar beslutet att behålla barnet.

Det skulle ju innebära att kvinnor alltid är ansvariga för barn som föds (även vid planerade graviditeter inom äktenskap osv) eftersom beslutet att behålla barnet alltid i juridisk mening är kvinnans.

• levnadsglad

Har man inte skyddat sig, så bär man ansvar. Det är jäkligt elakt att ljuga om sitt preventivmedel och det är definitivt synd om partnern, men man har alltid ett eget ansvar.

Väljer kvinnan att föda barnet anser jag inte att mannen bör agera pappa mot sin vilja, men han ska betala underhåll. Vet man som kvinna att pappan inte vill ha barnet, då ska man vara beredd att ta hand om det själv.

• Lilla JJ

Jag anser att den som har samlag utan skydd och är medveten om det skall ta sitt ansvar mot barnet i fråga.
    Abort är inget preventivmedel och om kvinnan väljer att behålla ett barn som blivit till genom slarv av båda så får båda ta sitt ansvar.

Lill*n beräknas komma 2/8
  • Towanda
    Naken skrev 2010-07-18 19:53:23 följande:
    Mannen ska inte behöva ta an sig ett barn han inte önskat.
    Oavsett om han slarvat med preventivmedel?

Ska kvinnan behöva ta sig an ett barn hon inte önskat?
  • Smultron ett

Vem bär ansvaret för ett oplanerat barn? svar: Mor och Far

Jag är den som är den!
  • Towanda

Själv anser jag att både mannen och kvinnan bär ansvaret att uppfostra barnet, om t.ex. kondomen spruckit eller de inte använt preventivmedel. Jag är uppriktigt förbluffad över åsikten att mannen skulle fråntas ansvaret för barnet om han vill att kvinnan gör abort. Tycker det är att idiotförklara det manliga släktet "Han tänker med kuken och det är kvinnans ansvar att tänka för dem båda och städa upp efter deras slarv". Jag har högre tankar om män. Män som resonerar på det där sättet ser jag mer som fega skitstövlar än som män. Och abort är inget preventivmedel, som nån skrev.

Sen om kvinnan medvetet ljuger om att hon har preventivmedel så är det en knivigare fråga. Det är givetvis svinaktigt och en jävla sits hon sätter mannen i, och även barnet som får en pappa som känner sig lurad. Jag vet faktiskt inte vad jag tycker här.

Svar på tråden Vem bär ansvaret för ett oplanerat barn?