• Anonym (vill sluta!!)

Farligt att sluta röka tvärt????

Jag är 20år, har rökt i ca 7 år.

Har innan rökt ca 10cigg om dagen.
    Men den senaste månaden, eller månaderna har jag rökt upp ett helt paket på en dag!!!
    Skrämmande!!! Jag börjar bli rädd!!

Det började med att jag skulle trappa ner, men blev i stället dubbelt så mycket..

Är det farligt att bara lägga av så här värt från att ha rökt ett paket om dagen?
    Vill helst inte använda nikotin-hjälp!

Snälla snabba svar!

• Svar på tråden Farligt att sluta röka tvärt????
  • Kya

nej det är inte ett dugg farligt, det är bara en skröna. jag har slutat röka på många olika sätt genom åren och kommit fram till att sluta direkt (ett visst stoppdatum är det slutrökt helt och hållet) är bästa sättet att sluta. varför dra ut på eländet, liksom?
    visst, du får abstinens i 3 dagar innan nikotinet gått ur kroppen, men bättre med 3 dagar än att gå med halvabstinens i flera veckors tid.
    ett bra tips är att tugga starka tuggummin, det hjälper ordentligt när suget sätter in.

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Anonym (vill sluta!!)
    Kya skrev 2010-07-18 20:23:51 följande:
    nej det är inte ett dugg farligt, det är bara en skröna. jag har slutat röka på många olika sätt genom åren och kommit fram till att sluta direkt (ett visst stoppdatum är det slutrökt helt och hållet) är bästa sättet att sluta. varför dra ut på eländet, liksom?
    visst, du får abstinens i 3 dagar innan nikotinet gått ur kroppen, men bättre med 3 dagar än att gå med halvabstinens i flera veckors tid.
    ett bra tips är att tugga starka tuggummin, det hjälper ordentligt när suget sätter in.
    Tack!
    Då är det slut på det "roliga" i morgon!
  • Fungus

Nej, det är inte farligt att sluta tvärt. Välj det sätt som du tror fungerar bäst för dig.
    Jag slutade själv helt från en dag till en annan efter 10 års rökning. Använde ingen nikotin-hjälp och upplevde inte att jag behövde det heller.

Lycka till

It?s psychosomatic. You need a lobotomy. I?ll get a saw.
  • Kya
    Anonym (vill sluta!!) skrev 2010-07-18 20:25:11 följande:
    Tack!
    Då är det slut på det "roliga" i morgon!
    låter bra, förbered dig bara mentalt på det! och se till att du inte har några ciggar hemma. och inhandla ett tuggummipack. lycka till, stå bara ut de här värsta dagarna så lättar abstinensen sen.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • CellenEllen

Det  är ABSOLUT inte farligt att sluta tvärt. Jag rökte 30 cig/dagen i 15år och lade av.

Tänk på att det gör inte ont att sluta röka, det är bara att bestämma sig och sen fimpa. Du kommer känna dig som lite bomulli huvudet och kankse känna dig rastlös men det är inte farligt.
    SLuta innan du får kol /lungcancer

det ända som är farligt är att fortsätta

läs allen carr 'ntligen ickerökare.

lycka till

• Anonym

Nej. Jag rökte ca 10-15 cigaretter om dagen tills jag fick reda på att jag var gravid..slutade då tvärt--Jobbigt? JA.
    Fast det var nödvändigt och hade aldrig ens velat riskera att skada mitt barn av en enda cigarett..
    Tyvärr krävdes det för mig att bli gravid men man borde göra det för sin egen hälsas skull också! Du kommer att klara det om du ger 100%!!

• Anonym (vill sluta!!)
    Fungus skrev 2010-07-18 20:26:34 följande:
    Nej, det är inte farligt att sluta tvärt. Välj det sätt som du tror fungerar bäst för dig.
    Jag slutade själv helt från en dag till en annan efter 10 års rökning. Använde ingen nikotin-hjälp och upplevde inte att jag behövde det heller.

Lycka till
    Oj, det var inte illa!
    Får jag fråga om du märkte några skillnader sen?
    T.ex viktuppgång, håret och ja, lite sånt?
  • Anonym (vill sluta!!)
    Kya skrev 2010-07-18 20:27:19 följande:
    låter bra, förbered dig bara mentalt på det! och se till att du inte har några ciggar hemma. och inhandla ett tuggummipack. lycka till, stå bara ut de här värsta dagarna så lättar abstinensen sen.
    perfekt! Tack!
  • Anonym (vill sluta!!)
    CellenEllen skrev 2010-07-18 20:27:31 följande:

Det  är ABSOLUT inte farligt att sluta tvärt. Jag rökte 30 cig/dagen i 15år och lade av.

Tänk på att det gör inte ont att sluta röka, det är bara att bestämma sig och sen fimpa. Du kommer känna dig som lite bomulli huvudet och kankse känna dig rastlös men det är inte farligt.
    SLuta innan du får kol /lungcancer

det ända som är farligt är att fortsätta

läs allen carr 'ntligen ickerökare.

lycka till

Okej, ja, är ju fortfarande ung!
    Då borde inte detta bli en kamp!
    Tack!
  • Anonym (vill sluta!!)
    Anonym skrev 2010-07-18 20:28:09 följande:
    Nej. Jag rökte ca 10-15 cigaretter om dagen tills jag fick reda på att jag var gravid..slutade då tvärt--Jobbigt? JA.
    Fast det var nödvändigt och hade aldrig ens velat riskera att skada mitt barn av en enda cigarett..
    Tyvärr krävdes det för mig att bli gravid men man borde göra det för sin egen hälsas skull också! Du kommer att klara det om du ger 100%!!
    Bättre sent än aldrig kanske!
    Det ska jag absolut göra! Tack! =)
  • mamita64

Om det blir svårt för dej att sluta så kan du kanske prova läkemedlet Champix.
    Genom det får du inget nikotin utan du tappar lusten att röka, det smakar dåligt och ger dej noll effekt.
    Jag slutade med hjälp av detta för två år sen. Hade ingen tro på att det skulle funka men efter två veckor var jag helt rökfri.
    Det är rätt dyrt, men man kan få det på högkostnadsskyddet och det hjälper ju en del.

• Fungus
    Anonym (vill sluta!!) skrev 2010-07-18 20:29:31 följande:
    Oj, det var inte illa!
    Får jag fråga om du märkte några skillnader sen?
    T.ex viktuppgång, håret och ja, lite sånt?
    Haha, jo jag gick väl upp ca 3 kg, men det berodde enbart på att jag var "tvungen" att ha ngt att tugga på och då blev det smågodis Drömmer Man kan ju välja tuggummi eller morotsstavar istället

F ö har det bara varit positiva förändringar, som att inte hosta upp ett kg slem varje morgon, återkommande förkylningar och att konstant lukta illa...
    It?s psychosomatic. You need a lobotomy. I?ll get a saw.
  • Anonym (slutade direkt)

Jag drog ner på ciggen när jag fick veta att jag var gravid. Några veckor senare slutade jag helt. Innan jag blev gravid rökte jag ca 20 om dagen men konstigt nog har det inte varit speciellt jobbigt att sluta. Visst blir jag röksugen ibland. Men inte alls så farligt som jag tordde att det skulle vara Nu har jag bara varit rökfri en vecka men jag saknar inte ciggen alls. Istället är det väldigt skönt att slippa skiten Lycka till!! Du klarar det!

• Anonym (vill sluta!!)

Tack för svaren

Ja, jag hade 3 kvar, tyvärr rökt upp dessa idag, men nu ska jag INTE köpa något mer...

En vecka är inte dåligt!

• Minna07

Alla upplever sitt tvära rökstopp som olika jobbigt. Vissa känner inget som helst sug och får inga direkta fysiska besvär den närmsta tiden efter trots att de rökt i många år. Andra reagerar på helt annat sätt. Alla är vi olika!

DOCK så vet ju alla att trots att det är ofta är mycket jobbigt att sluta röka så har man igen det tusen ggr om i form av en avsevärt bättre hälsa - även på kort tid. Det är värt att plågas lite för! De som lyckas bäst med sitt rökstopp är dessutom de som slutar TVÄRT och verkligen bestämmer sig att nu är det nog. De kan ibland säga att de aldrig ens tänkt tanken att ta en cigg igen. 

• Anonym (vill sluta!!)
    Minna07 skrev 2010-07-19 18:09:35 följande:
    Alla upplever sitt tvära rökstopp som olika jobbigt. Vissa känner inget som helst sug och får inga direkta fysiska besvär den närmsta tiden efter trots att de rökt i många år. Andra reagerar på helt annat sätt. Alla är vi olika!

DOCK så vet ju alla att trots att det är ofta är mycket jobbigt att sluta röka så har man igen det tusen ggr om i form av en avsevärt bättre hälsa - även på kort tid. Det är värt att plågas lite för! De som lyckas bäst med sitt rökstopp är dessutom de som slutar TVÄRT och verkligen bestämmer sig att nu är det nog. De kan ibland säga att de aldrig ens tänkt tanken att ta en cigg igen. 
    Okej.. Jag har gjort några försök, men aldrig "klarat" mer än en dag..
    Men då hade jag inte den där viljan..
    Men nu vill jag bara inte, är trött på det..
    Har inte rökt på några timmar, och ja det börjar kännas, men ska INTE!

Tack för svaret!
Svar på tråden Farligt att sluta röka tvärt????