• Anonym (Rädd)

Gallstens operation snälla hjälp

jag har nu haft 4 kraftiga gallstensanfall och operation står på agendan
    men jag är LIVRÄDD jag vill inte operera mig jag vill inte bli sövd
    det som jag e mest rädd för är att kräkas efteråt jag har en fruktansvärd fobi mot att kräkas
    men jag vill heller inte ha en massa ärr på magen och inte heller vill jag dra några stygn efteråt. jag mår verkligen jätte dåligt och är jätte stressad över den kommande operationen
    snälla berätta hur det gick för er hur ni mådde efteråt kräktes ni o mådde illa? kan man äta direkt efter? (ska väl göra titthålskirurgi) läste att man inte kunde äta annat än flytandeom man gör öppen eller vad det heter

• Svar på tråden Gallstens operation snälla hjälp
  • Anonym

Berätta att du är väldigt rädd för att kräkas och att du vill ha en ordentlig dos anti-illamåendemedel i samband med operationen. Såna medel heter tex Primeran eller Ondansetron.

• Anonym (Rädd)

läkaren på vc sa att jag kunde få det oxå men tänk om dom glömmer bort det?

• Anonym
    Anonym (Rädd) skrev 2010-07-18 23:01:17 följande:
    läkaren på vc sa att jag kunde få det oxå men tänk om dom glömmer bort det?
    De glömmer inte bort det om du är väldigt tydlig med att du vill ha det. Doktorerna skriver in det i läkemedelslistan direkt och sedan ger sköterskan precis det som står i listan. Om du är så rädd som du verkar vara finns inte en chans att de missar det!
  • Anonym (Rädd)

tack det lugnade lite

• Carola J

Jag opererade bort gallan i höstas efter flera anfall, jag mådde rätt bra efteråt då jag fick tabletter mot o kräkas osv. Äta fick jag oxå när jag mådde bättre osv.
    Ärren är faktiskt inte så farliga, bara ett som syns fortfarande men inget jag störs av...
    Det kommer nog gå jättebra och de som har hand om dig kommer behandla dig väldigt bra =)

Jag var både rädd och ledsen innan då jag var tvungen o operera mig i en annan stad men det gick hur bra som helst...
    Men berätta att du vill ha något mot illamåendet osv =)

Lycka till och tänk framåt. Du kommer ju slippa besvären sen och det är ju ett väldigt stort + 

• lightfish

Jag opererade också hösten 2009 och det är egentligen bara ett ärr som syns trots solning och fusk med tejp . Gällande illamåendet efter narkos, jag opererades på Ersta sjukhus i Sthlm och där var de helt underbara. Jag fick tabletter på en gång när jag vaknade efter narkos och sa att jag mådde ordentligt illa. Säg till innan och be dem om det om det inte är standard.

Jag är såååå glad att jag fick operationen efter att haft ont i flera år, särskilt under graviditeten. Lycka till! Kram på dig

• Anonym (Rädd)

tack för era svar?

• Anonym (Rädd)

oj va inte meningen att ha ett frågetäcken där

• mamita64

JAg blir alltid jättedålig efter en narkos.
    Be om syrgas, det hjälper. För min del så brukar jag ha det upp till ett dygn efter op

• lightfish

Det var så lite så!

Förresten, såg att jag glömde svara på dina sista frågor. Jag gjorde en titthålsop. och jag kunde äta i princip på en gång. Hade ont i ca 3 dagar och var öm i 5. Men det kan vara individuellt.

• Anonym (hm)

jag op bort gallblåsan i maj i år.
    hade då haft ett sådant anfall att jag inte visste var jag skulle ta vägen.. bara skrek rakt ut i ren smärta..!
    hade stora stenar.. över 1cm stora.. :S

de trodde att gallblåsan var inflammerad enligt UL .. men så var inte fallet upptäcktes det på op.
    men de tog bort den ändå eftersom jag hade haft problem i flera år ..

jag var livrädd för själva narkosen.. hade aldrig blivi sövd innan..
    jag blev sövd straxt före 19 och vaknade upp vid 22.. var som att ligga på moln..
    inte sovit så gott på LÄNGE!

mådde inte illa men hade ont och var helt SJUKT kissnödig!!
    sköterskan på uppvaket kom med ett bäcken som hon la under rumpan på mig..
    så fick jag kissa så.. skitmysigt att få kiss mellan skinkorna ;)
    jag fick iaf åka hem dagen efter.. var som rejält öm i revbenen i nästan 1v efteråt..

de blåser upp buken med koldioxid.. vilket kan göra att man kan få ont uppåt axlarna men även revbenen..
    jag åt typ panodil första dygnen..

kunde äta normalt och så efter direkt med..
    men jag valde att starta mjukt och åt soppor och mild mat.

kan fortfarande inte äta för fet mat, blir jättedålig med magont och rejäla diarréer..
    sist så var jag dålig i 2dygn hade feber också och frossa! :(
    borde väl eg ringa läkaren och höra vad som är på tok......

ts, lycka till, du behöver inte oroa dig!!! be om såna tabl de har skrivit om här ovan.

• Anonym (Rädd)
    Anonym (hm) skrev 2010-07-19 00:07:34 följande:

jag op bort gallblåsan i maj i år.
    hade då haft ett sådant anfall att jag inte visste var jag skulle ta vägen.. bara skrek rakt ut i ren smärta..!
    hade stora stenar.. över 1cm stora.. :S

de trodde att gallblåsan var inflammerad enligt UL .. men så var inte fallet upptäcktes det på op.
    men de tog bort den ändå eftersom jag hade haft problem i flera år ..

jag var livrädd för själva narkosen.. hade aldrig blivi sövd innan..
    jag blev sövd straxt före 19 och vaknade upp vid 22.. var som att ligga på moln..
    inte sovit så gott på LÄNGE!

mådde inte illa men hade ont och var helt SJUKT kissnödig!!
    sköterskan på uppvaket kom med ett bäcken som hon la under rumpan på mig..
    så fick jag kissa så.. skitmysigt att få kiss mellan skinkorna ;)
    jag fick iaf åka hem dagen efter.. var som rejält öm i revbenen i nästan 1v efteråt..

de blåser upp buken med koldioxid.. vilket kan göra att man kan få ont uppåt axlarna men även revbenen..
    jag åt typ panodil första dygnen..

kunde äta normalt och så efter direkt med..
    men jag valde att starta mjukt och åt soppor och mild mat.

kan fortfarande inte äta för fet mat, blir jättedålig med magont och rejäla diarréer..
    sist så var jag dålig i 2dygn hade feber också och frossa! :(
    borde väl eg ringa läkaren och höra vad som är på tok......

ts, lycka till, du behöver inte oroa dig!!! be om såna tabl de har skrivit om här ovan.

det där med diarre efter man plockat bort den berättade läkaren om för mig nu sist jag va in o han sa att äter man fet mat efter man opererat bort gallblåsan så kan man få diarre för gallan är till för att binda fettet eller liknande
  • wildamamman

Hur har det gått TS?

Jag opererade bort min gallblåsa -05 och hade både anfall och jätteproblem med magen i flera år.
    Jag gick upp drygt 10 kg och det har jag fått förklarat att det beror på att gallans uppg. är att ta upp fettet i kroppen. Har man en blåsa så portioneras det ut en lagom mängd galla men för oss utan blåsa så är det ett ständigt flöde vilket innebär att gallan gör sitt jobb hela iden och därför binder/tar upp för mycket fett i kroppen.

Någon annan som fått viktökning efter gallblås-operation? 

• anassio

Herregud, det kunde varit JAG som skrev detta inlägget!!! Känner igen mig på pricken!

Vill inte känna något illamående eller kräkas överhuvudtaget, och absolut inte om man är ensam utan nån trygg anhörig hos mig på uppvaket.
    Men man kan väl få nåt innan el under op så att man inte ska få det efter o ev hunnit börja må illa...?? (Kanske stod ovanför men jag blev lite osäker)

• Xarbete

Vi är två tjejer som heter Camilla och Sofia och läser sista terminen på Dietistprogrammet vid Umeå universitet och skriver nu examensarbete.

Vårt arbete handlar om personer som genomgått en cholecystektomi (borttagning av gallblåsan) och vi vill nu undersöka kostinformation i samband med vårdkontakt.

Vi söker 6-8 personer som kan tänka sig att ställa upp på intervju antingen via telefon eller personligt möte (på universitetet eller annan plats i Umeå). Självklart är allt deltagande frivilligt och man får när som helst avbryta sitt deltagande.
    Personer som deltar kommer ej att kännas igen i det färdiga resultatet då vi transkriberar och kodar intervjuerna.

Varje intervju kommer ta mellan 45 och 60 min. Vi har ingen möjlighet till ersättning för de som ställer upp men ni får vår eviga tacksamhet. Det vi hoppas på att belysa är hur viktig dietistkontakt i samband med kostrelaterade sjukdomar är.

Har DU haft gallsten och genomgått en operation eller känner DU någon som har gjort det och vill vara med, hör av dig till

Camilla Lundberg
    calu0030@student.umu.se
    eller ring 0738-19 75 85

Sofia Johansson
    sojo0036@student.umu.se
    eller ring 0703-65 38 49

Svar på tråden Gallstens operation snälla hjälp