• Akrobaten

Sova på mage vid 3 månader?

Min lilla tjej blir 3 månader nästa vecka och har för ett par veckor sedan lyckats att lära sig hur man rullar över på mage! Lite tidigt tycker jag då hon ju inte kan vända sig tillbaka men hon är stadig i nacken och säger ifrån om hon inte vill ligga så. Nu till saken att hon ikväll gjort så i sängen och vägrar ligga på rygg! Vi har vänt henne några gånger men då vaknar hon och rullar över igen, och sover jättegott. Jag tycker detta känns lite olustigt, vågar inte riktigt gå och lägga mig med vetskapen att hon ligger så. Nån som varit med om liknade och kan ge lite råd.

`´`´~ Theodor 060722 ~`´`´ `´`´ ~ Cornelia 100425 ~ `´`´
  • Svar på tråden Sova på mage vid 3 månader?
  • Lillfjompa

Våran sov så tidigare än så, så det är ingen fara. vi hade jätteproböem med att få honom att sova, han vart arg flera gånger. Men till slsut la vi honom på sidan, och han sov som en stock.
    Och har gjort sedan dess : )

• Akrobaten

Ja hon brukar sova på sidan under dagen och sover bäst så men känns lite lurit nattetid när vi oxå sussar. Provade faktiskt en gång till nu att lägga över henne på rygg och hon hade nog somnat så hårt nu att det funkade , men hon ligger säkert på mage när hon ska ha käk senare inatt!

Nån mer som har tidiga magsovare?

• Akrobaten

Puff!

• SilverEmma

Är du orolig så köp ett andningslarm.

Min minsta har sovit på mage sedan hon var en vecka, hon sover max 10 minuter på rygg och sidan men flera timmar (och hela nätter)  på mage.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Akrobaten

SilverEmma skrev 2010-07-19 11:47:01 följande:
    Är du orolig så köp ett andningslarm.

Min minsta har sovit på mage sedan hon var en vecka, hon sover max 10 minuter på rygg och sidan men flera timmar (och hela nätter)  på mage.

Har du använt andningslarm till din lilla?

• SilverEmma
    Akrobaten skrev 2010-07-19 11:56:06 följande:

Har du använt andningslarm till din lilla?

Nej, för oss kändes det onödigt.
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Akrobaten

Hon väljer ju det själv så jag hoppas att hon har kontroll på vad hon gör. Kämpar som en galning att få ut armen när hon rullat så hon kan lägga sig bekvämt. Hon liksom lägger sig på knäna, så otroligt stark! Sen lägger hon huvet på sidan och somnar direkt. Just nu sover hon så i sitt babygym, men det känns mer ok att hon gör det på dagen än oövervakad på natten.

• Akrobaten

Ingen annan som känner igen sig?

• snartfaster

våran dotter är visserligen 4 månader och kan rulla tillbaka på rygg när hon ligger på filt, men jag har inte sett henne göra det i sängen. Vi lägger henne på rygg när hon ska sova, men hon rullar gärna över på sidan själv sen, vi har andningslarm, hjälper i allafall mig att våga sova, man kan ju inte sitta och vakta hela natten. Ibland vaknar man av att hon är arg och skriker när hon försöker rulla runt till mage men inte får undan armen.

• Akrobaten

Ok! Det där med armen har lillan inga bekymmer med, hon drar under knäna och lyfter rumpan så hon kan dra ut armen. Snackade med min bror om denna tidiga utveckling (hon har börjat skjuta sig framåt nu med) och hans minsta var likadan, ålade när hon var 4 månader så det verkar ligga i generna hos kvinfolket . Min son var absolut inte så tidig. Jag ska höra med bvc om jag ska köpa andningslarm eller vad de rekommenderar. Tack för svar.

• jagälskarallaminabarn

Timmy vände sig också tidigt från mage till rygg (minns inte exakt men tror han var runt 4 mån). När vi tog upp det med bvc sa sköterskan att det var ok, man kan ju inte ligga vaken hela nätterna och kolla hur barnet gör. Lycka till!

• jagälskarallaminabarn

Kom förresten på att vi först fick rådet att försöka stötta upp honom med handdukar men det gick inte alls då Timmy är så otroligt rörlig hela tiden i sängen, han vaknade hur ofta som helst när något var i vägen.

• Akrobaten

Skönt att höra ! Nej det där med handukar skulle inte funka hos oss heller, hon vill ju sova så och blir ju arg om nåt är i vägen. I natt sov hon nog länge på rygg, låg på mage först när hon ville äta vid 5 tiden, men förra natten igen hade hon lagt sig på mage när vi gick och la oss och låg på sidan lite uppåt med huvudet och sov jättefint. Jag la visserligen över henne på rygg, så jag kunde somna men hon ligger alltid på mage när hon vaknar för mat.

• emme 86

När barnen kan vända sig själva så är det ingen fara att dom sover på mage, tänk bara på att inte ha kudde men jag fick för mig att du inte har det så då är det ju fritt fram att låta henne sova gott.

• CattiM

ååå va glad jag är att jag hittade den här tråden.
    har samma "problem"!
    min son är sex veckor, och vill också sova på magen. Han sover helt klart bäst så.
    Från sidan till mage kan han rulla själv, men inte från rygg tror jag.
    Han sover på mage i vagnen på dagarna när jag har koll på honom.
    Två nätter har jag låtit honom sova på mage och då sov han sex respektive sju timmar.
    På rygg i natt och sova som vanligt tre timmar.

Jag vill gärna att han ska få sova som han vill, men orolig precis som du.

• Zaaandra

Har en son som blir 8 veckor på måndag.
    Han vill helst med sova på mage. Senaste veckan har vi låtit han sova på magen på natten, innan bara på dagtid.
    Han sover lite längre på mage, men de är inte de som är problemet utan att somna på rygg är jättesvårt för han. Det går ibland när han verkligen är jättetrött.
    Dottern var med magsovare, hon sov på mage sen hon var 3 veckor, hon kunde verkligen inte somna på rygg.
    Är med lite orolig, men vad ska man göra när dom inte kommer till ro på annat sätt?
    Sonen är jättestark i huvudet, håller upp det helt själv när man har honom sittandes upp.
    Andninglarm finns ju som sagt.

• annat82

Dottern har bara alltid sovit på mage. Tog oss nog 2 veckor eller så att inse och innan dess sov hon max 15 minuter förutom i vagnen så varje natt slutade med att hon sov på min mage istället då vi båda till slut bara däckade. Sen har hon fått sova på mage och sover ok inte jättebra och vaknar om man låter för mycket. Vi fick en utskällning till att börja med på BVC, men de tyckte det var ok när vi fick låna ett andningslarm av släkt. Inte så smidig sköterska kan jag säga Med tanke på hur mycket de skrämde upp mig så blev ju jag lugnare med larm också. Det har bara larmat en gång och då hade hon lyckats knöla ihop sig för långt ut i kanten på sängen, men då täcker plattorna i princip hela sängen Men de brukar väl säga att när barnet vänder sig självt så får det sova som det vill Kan tillägga att hon tillhör de som var rörliga och starka i nacken väldigt tidigt, (nacken tränade hon så fort hon vaknade och låg och tittade runt en stund innan hon gnällde) och vände sig åt båda håll runt 3 månader

• Akrobaten

Intressant att det finns så många som har detta "problem". Jag börjar faktiskt ta det mera med ro, efter en vecka bara jag vet men idag rullande hon flera varv på golvet så jag har inga tvivel att hon kan vända sig till rygg igen om hon vill. Och hon håller oxå upp huvet jättebra. Vill nästan bara ligga på mage på dagarna, tittar sig nyfiket omkring. Jag kommer nämna det ändå på tis så får vi se vad de säger.

Svar på tråden Sova på mage vid 3 månader?