• vickey

mammakläder (vinter) hjälp!!

funderar på mammakläder då barnet kommer först i vinter, vad borde jag införskaffa.
    tänkte, koftor oversize,längre tröjor och polos ,varma strumpbyxor ,mamma linnen och jeans.
    vad tror ni om denna gardrob inför vintern...

• Svar på tråden mammakläder (vinter) hjälp!!
  • Elli77
    lite roligt att du skrev Hjälp (!) då detta verkligen inte är någon kris.

Jag tycker att du skall vänta. Du vet inte vad du kommer vilja ha förrän du är där. Jag var ubervarm under min sista period och ville absolut inte ha några koftor - kanske på sin höjd en sjal att dra av och på. Dessutom stod jag inte ut med någonting som satt åt runt magen - så många byxor och linnen fungerade inte att använda. Du kan heller inte prova ut byxor och sådant redan eftersom du inte vet hur magen kommer se ut eller hur stor den kommer vara.

Kläderna kommer finnas kvar sen också. 
  • anna ruffs

min son är född i december. jag hade ett par mammajeans, snickisar och tights,. sen köpte jag en stickad tröja på ginatricot som var lite längre, annars hade jag killens munkjackor och mina mjukisbyxor.. det va lättare att ha kläder som fanns hemma då när jag va tjock än vad det är nu när jag väntar nr 2.

• Icnivad

Jag var gravid förra vintern. Då det var så där fruktansvärt kallt. Jag köpte mig ett par gravid-jeans (och dom använder jag även i dag, de är så fruktansvärt sköna!!) Sen körde jag mest på mjukisbyxor med långkalsonger under (vanliga, inga specialköpta för gravida). Sen har ju modet varit så att man ska ha tröjor som är lite större och påsigare, så jag köpte vanliga stickade tröjor som jag kan använda nu. Använde också mycket av mina vanliga tröjor med dragkedja eller knappar, såg bara till att inte stänga dom eller bara knäppa de översta knapparna. I t-shirt-väg så använde jag fortfarande bara vanliga tröjor som var riktigt stretchiga.

Sen var det jackan! Jag hade en "liten" dun-jacka första tiden, sen bytte jag till mig en "stor" dun-jacka som min lillasyster hade för att dölja magen lite ;).
    Ett tips är ju att försöka använda så mycket "vanliga" kläder som möjligt.
    Knäderna blir helt plötsligt mycket dyrare bara för att det står "mamma" på dom. Det är bara kolla igenom det vanliga utbudet av kläder och ta det som ser lite större ut :)

• Icnivad

Sen rekomenderar jag varmt "hårsnodd i knappen" på de vanliga brallorna man hade sedan innan ;)

• vickey

har redan fått börja använda mamma kläder, är i v 15 snart 16 med 2a barnet...

Svar på tråden mammakläder (vinter) hjälp!!