• Hanna01

Bromsbett!

Jag har fått några bromsbett nu under helgen och igår var jag jättehängig med feberkänningar. Redan i lördagskväll sa min sambo att jag var jättevarm. Har även en del andra småbett, typ knottbett eller liknande.

Så min fråga är...
    Kan man bli sjuk av bromsbett? Eller vara allergisk mot det?
    Och isf, kan det vara farligt? Är gravid i v 24.

Tacksam för svar!
    MVH Hanna

• Svar på tråden Bromsbett!
  • Isnogood

Ringt sjukvårdsrådgivningen..?

Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Hanna01

Nej det har jag inte gjort... Skäms  Tänkte höra här om det e vanligt, typ som att folk e allergiska mot getingstick...

• Lindsey

Jag antar att man kan vara allergisk, för jag fick ett bromsbett häromdagen som efter ett dygn svullnade upp och blev större än en femkrona. Efter kanske två dygn av den svullnaden gick svullnaden ner men då blev det istället en lila-aktig stor ring med röda fläckar i. Nu en vecka senare är det nästan helt borta.
    Detta är andra gången detta hänt mig, bara att det var flera år sen jag senast fick ett bromsbett och samma sak hände, så har inte tänkt på det så mycket. Har inte varit och kollat det hos läkaren, men det måste ju vara som jag är allergisk men tror inte det är någon fara. Är gravid i vecka 29 men tror inte det är något som kan påverka bebisen.
    Har aldrig hört talats om någon annan som är allergisk mot bromsbett innan jag googlade på det dock, så tror inte det är speciellt vanligt.

• Selma1966

Jag är inte gravid (tror däremot inte att det skadar ett foster - de skyddas oftast mot det mesta) men jag är definitivt känslig för alla bett. Fick ett bromsbett förra veckan och fick en stor hettande bula på armen där bettet satt. Kliade hemskt. Tog två dygn innan det försvann. När jag får myggbett så får jag också bulor, särskilt i sommarstugan i Norrland där jag gärna får 50 bett på en dag. Lite olika beroende på vilken myggsort också. En del kliar, en del blir bulor, andra är mest irriterande. I Grekland har jag i två olika landsändar fått olika reaktioner av två olika myggsorter. Ring sjukvårdsupplysningen som sagt så får du klart svar.

• Mamsie

Jag är allergisk mot mygg, geting och broms.
    Har inte gjort allergitester eftersom bulorna och svullnaderna tydligt visar vad det handlar om. Antihistaminer hjälper, och kortisonsalva (medelstark) på betten.
    Det är olika från år till år. Just nu verkar det vara ganska lugnt för min del

Ring 1177 eller kolla på www.1177.se och säg att du är gravid.

~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
Svar på tråden Bromsbett!