Trynträ skrev 2010-07-19 16:50:14 följande:
Jag har alltid sparat ris och aldrig blivit sjuk. Man måste se till att skölja riset ordentligt innan i alla fall. Har dock hört att det kan finnas bakterier i det men aldrig råkat ut för det själv. Är det risvinägern du tänker på ang. sushin? Nån annan syra finns då inte med i de recept jag haft. Har hört att sushiris kan hålla två veckor i kylskåp fast det hade jag aldrig vågat prova.
Klart att man inte MÅSTE blir sjuk av det gift som risbakterierna gör. Så är det ju med all mat - inte alltid man blir sjuk av det bara för att det finns där - men risk finns och den risken vill inte gravida TS ta!
Ja en av anledningarna till att skölja riset noga innan kokning är bakterierna men de försvinner inte utav det. Därför ska man vara extra noga med att inte spara ris, och om man gör det kyla det snabbt och mycket (frys).
Ja när det gäller sushiris är det risvinäger som tillsätts som minskar risk för bakterietillväxt och det där giftet. Men man bör ändå inte spara sushiris så länge. Det har som sagt varit skriverier om det eftersom det uppmätts höga bakteriehalter i sushiris på restauranger.