• sommarblomma1

Hållbarhet tillagad mat i kylskåp?

Vi lagade lycklingfileer i ugnen igår och till det hade vi ris. Jag sparade undan en portion som jag skulle ätit till lunch idag men pga illamående står den nu kvar i kylen.

Är det ok att frysa in den nu nästan ett dygn senare och om jag har kvar det i kylen, hur länge håller det sig? Är lite försiktig med bäst före datum och så i och med att jag är gravid.

Syskon BF 100810 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • Svar på tråden Hållbarhet tillagad mat i kylskåp?
  • Sarilariz

Fryser du in kycklingen borde det absolut inte vara några problem. Maten håller ju minst två dagar i kylen, dessutom dör de flesta bakterier vid frysning. Jag hade inte varit orolig för att äta det under mi9n graviditet.

Livsmedelsverket rekomenderar ju t.ex att man fryser in salami och rökt skinka (sådant man inte bör äta som gravid i vanliga fall) därefter är det fritt fram att äta det.

• pysselpussar

Nån vecka brukar maten hålla... Nja kanske runt 4-5 dagar, i kylen! Det viktigast är ju att du kylde maten som snabbt som möjligt efter tillagningen. Ju längre tid det tar att kyla ner maten, desto mer bakterier hinner frodas i din lunchlåda!!

• Elinda

Fryser du in det idag och sedan äter det samma dag som du tar upp det tror jag inte det ska vara några problem. Se till att hetta upp maten ordentligt på spisen innan du äter det om du vill vara på den säkra sidan.

• längtan09

Den håller sig definitvt. Tror till och med du skulle kunna spara den i kylskåpet och äta den imorgon.

Mamma sedan juni 2009
  • sommarblomma1

ok tack för era svar! Glad

• Trynträ

Färdiglagad mat brukar hålla nästan en vecka förutsatt att det inte stått ute i värmen för länge. Jag brukar inte alltid frysa ner maten utan kan äta den flera dagar senare utan problem. Har aldrig blivit magsjuk av min egen mat.

• MBert

Rekommendationen är som sagt två dygn sedan finns det saker som gör att det klarar sig längre eller kortare beroende på vad det är och hur det förvarats/kylts ner m.m.
    MEN..
    ..vissa saker ska helst inte sparas i kyl alls, och dit hör RIS.

Ris innehåller en bakterie som kan tillverka ett gift som INTE försvinner vid kokning. Ska det sparas bör det i så fall kylas ner omgående. Frysa in i platta plastpåsepaket som sen värms upp funkar bra.

Sök och läs mer om det på nätet (sök t.ex. på "ris bakterier"). Det har varit en hel del skriverier ang. detta och sushi bl.a. (där man tillsätter syra för hållbarheten m.m.)

• Trynträ
    MBert skrev 2010-07-19 16:24:16 följande:
    Rekommendationen är som sagt två dygn sedan finns det saker som gör att det klarar sig längre eller kortare beroende på vad det är och hur det förvarats/kylts ner m.m.
    MEN..
    ..vissa saker ska helst inte sparas i kyl alls, och dit hör RIS.

Ris innehåller en bakterie som kan tillverka ett gift som INTE försvinner vid kokning. Ska det sparas bör det i så fall kylas ner omgående. Frysa in i platta plastpåsepaket som sen värms upp funkar bra.

Sök och läs mer om det på nätet (sök t.ex. på "ris bakterier"). Det har varit en hel del skriverier ang. detta och sushi bl.a. (där man tillsätter syra för hållbarheten m.m.)
    Jag har alltid sparat ris och aldrig blivit sjuk. Man måste se till att skölja riset ordentligt innan i alla fall. Har dock hört att det kan finnas bakterier i det men aldrig råkat ut för det själv. Är det risvinägern du tänker på ang. sushin? Nån annan syra finns då inte med i de recept jag haft. Har hört att sushiris kan hålla två veckor i kylskåp fast det hade jag aldrig vågat prova.
  • MBert
    Trynträ skrev 2010-07-19 16:50:14 följande:
    Jag har alltid sparat ris och aldrig blivit sjuk. Man måste se till att skölja riset ordentligt innan i alla fall. Har dock hört att det kan finnas bakterier i det men aldrig råkat ut för det själv. Är det risvinägern du tänker på ang. sushin? Nån annan syra finns då inte med i de recept jag haft. Har hört att sushiris kan hålla två veckor i kylskåp fast det hade jag aldrig vågat prova.
    Klart att man inte MÅSTE blir sjuk av det gift som risbakterierna gör. Så är det ju med all mat - inte alltid man blir sjuk av det bara för att det finns där - men risk finns och den risken vill inte gravida TS ta!

Ja en av anledningarna till att skölja riset noga innan kokning är bakterierna men de försvinner inte utav det. Därför ska man vara extra noga med att inte spara ris, och om man gör det kyla det snabbt och mycket (frys).

Ja när det gäller sushiris är det risvinäger som tillsätts som minskar risk för bakterietillväxt och det där giftet. Men man bör ändå inte spara sushiris så länge. Det har som sagt varit skriverier om det eftersom det uppmätts höga bakteriehalter i sushiris på restauranger.
  • sommarblomma1

Usch då det har jag aldrig hört talas om men efter att nu sökt runt på google efter ditt tips MBert så kommer jag aldrig mer att spara överblivet ris!

Vi äter uncle bens basmatiris och de tester jag hittat på olika rissorter har inte visat något i just detta riset men däremot i många andra. Men det kan så klart någon gång även förekomma i detta ris så jag ska ta säkerheten före. Inget roligt att bli kräksjuk!

Aldrig hört att mans ka sölja riset innan.

• sommarblomma1

skölja skulle det stå...

• MBert

Det brukar stå på förpackningen att man ska skölja riset innan men det verkar inte vara många som gör det. Att man sköljer riset innan är inte bara för hygien (bakterierna, de försvinner ändå inte helt) utan kanske framför allt för att ta bort överflödig stärkelse.

Du behöver inte vara rädd för att spara ris med måtta. Att slänga mat är slöseri både med resurs och ekonomi. Det är oftast inga problem att spara i kylskåp en natt om man bara kylt ner det snabbt efter tillagning, och framförallt inga problem om du lägger det direkt i frysen (ner i en liten plastpåse och platta till så både fryser och tinar det snabbt). Det riset kan antingen värmas tillsammans med annan sparad mat (t.ex.i mikron) eller användas kall som rissallad (med lite räkor, ägg, dill, ärtor och annat gott).

• Minnette

Lagad mat som snabbt kyls ner håller 5 dagar i kylskåp med en temp. på + 3 - + 4 grader. Ärtor och spenat kan man inte spara! Ägg som gått ur datum kan man använda någon vecka till, liksom ost, smör, margarin. Mjölk även så flera dagar efter utgångsdatum. Det bästa är lukta och smaka!

Svar på tråden Hållbarhet tillagad mat i kylskåp?