• Desse

Medicinering mot ADHD/ Asperger / Autism

Hej!
    Har en son med diagnosen autismliknande tillstånd. Detta då han inte uppfyllde krieterierna helt för varken ADHD eller Asperger. Ett av hans problem är hans impulsiva agerande. Han kastar iväg saker hux flux utan eftertanke, slåss med andra barn jätte mycket, har helt enkelt svårt att sätta gränser där det borde ske naturligt.

Sonen är idag snart 7 år och behovet av att vara tillsammans med kamrater har ökat för honom. Han vill vara med och leka men hans agerande gör att det inte fungerar bra. Den specialpedagogiska insats vi kört med nu i flera år är att han alltid ska ha en vuxen inteill och att man ska förhindra att han hamnar i svårigheter. Jag märker nu allt tydligare att varken vi föräldrar eller personal på skolan lyckas med detta. Sonens impulsivitet är ett stort problem för han själv, men även för andra runtomkring. Har nu funderat på att börja diskutera att stödja den specialpedagogiska instasen med medicinering.

Ni som medicinerar era barn. Hur fungerar det? Biverkningar? Hur blir barnen när läkemedlet börjar gå ur kroppen? hur fort märkte ni resultat av behandlingen? Hur har ni diskuterat och vad har gjort att ni valt att börja medicinera eller valt att inte göra det?

Det är mycket tankar som snurrar i huvudet kring detta just nu.

• Svar på tråden Medicinering mot ADHD/ Asperger / Autism
  • Philippa

Min 4 åriga son har autism och får inga mediciner trots sina stora utbrott, vi tränar honom med TBA...

Min 16 åriga son har ADHD ochs kaställas in på mediciner nu i sommar....

• norgesessan

Min son har bara adhd, men jag känner igen beskrivningen av din son. Min son saboterar mer än slår, men det går utöver kompisar endå.

Medicinering är olika från olika barn. Han började medicineras tidigare i år, och började med Concerta. Hans koncentration bättrades, men hans utåtagerande spårade ut...
    Nu får han Strattera, men har faktiskt inte märkt någon skillnad...Concerta verkar snabbt, Strattera tar tid innan den verkar..
    Nu har han precis höjt dosen, så vi får se om ett par veckor...

Han är 7.5 (Januari 03)

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Desse

Trollpackan:
    Vad är TBA?? Hur diskuterar ni kring medcineringen? Vad är det som gör det att ena barnet medicnineras och det andra inte?

Norgessessan: Vet man säkert att hans utåtagerande blev värre av medicineringen eller hade det lika gärna kunnat blivit så ändå?

När jag tänker på hur min son är går det i vågor. Vissa perioder är värre än andra. Ibland kan man säga vad orsaken är, något i miljön som inte varit optimalt för honom och ibland har man inte en aning, det liksom bara händer...

Lät flummigt men ni som har barn med dessa svårigheter vet nog vad jag menar :)

• norgesessan

Desse, det blev värre av medicinerna, sen blev det bättre när vi slutade...Det var ennu värre i skolan.
    Det gick inte att ta miste omatt det var Concertan som orsakade det.

Samtidigt är Concertan jättebra på andra barn, blant annat hans kusin. Han började med Strattera, sen blev det mycket bättre med Concertan.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Philippa
    Desse skrev 2010-07-19 14:04:23 följande:
    Trollpackan:
    Vad är TBA?? Hur diskuterar ni kring medcineringen? Vad är det som gör det att ena barnet medicnineras och det andra inte?

Norgessessan: Vet man säkert att hans utåtagerande blev värre av medicineringen eller hade det lika gärna kunnat blivit så ändå?

När jag tänker på hur min son är går det i vågor. Vissa perioder är värre än andra. Ibland kan man säga vad orsaken är, något i miljön som inte varit optimalt för honom och ibland har man inte en aning, det liksom bara händer...

Lät flummigt men ni som har barn med dessa svårigheter vet nog vad jag menar :)
    TBA står för Tilläpad Bettende Analys, du får gärna googla på det för det är så mycket att förklara.. jag har valt att inte medicinera min 4 åring eftersom träningen med TBA gör så stora framsteg och vi ska träna intensivt i 2 år, sedan tas beslut om ev. medicinering...
  • Viveca

Jag behandlar min son med biomedicin och det funkar JÄTTEBRA! Läs mer här:

http://www.norrahalland.se/component/content/article/37-artiklar/513-qdiet-lindrar-autismq.html

Ni kan också gå in på www.ewardsfriskvard.se och läsa mer. Hör av er så kan jag skicka rejält med material vad gäller forskning, tester och behandling av både autism och ADHD. Materialet är på engelska och kommer från Dr Jeff Bradstreet som är en "guru" inom området.

Kram Vivi =))

• lindamarias

Min brorson har högfungerande autism. Han tar omega MorEpa Omega3 för barn morgon och kväll. Det har gjort honom lugnare och mer harmonisk. Det kan var något att pröva.

• Trollet Ludenben

Min son har svår ADHD och asperger. Han medicineras med concerta. I perioder äter han även risperdal men det är ingen medicin man kan står på länge som barn utan 2-3 månader i stöten. När han inte har risperdal har han atarax som komplement till concerta.
    Han är 7 år, blir 8 år i oktober.
    Han låter ganska lik din son i beskrivningen.

Vi har valt medciner tillsammans med en strukturerad miljö. Vi använder schema och gör allt vi kan för att han ska må så bra som möjligt. Medicin är bara en tårtbit detta men det är en god hjälp.
    Han är så fruktansvärt aggressiv att han är ohanterbar utan medicin. När han blir arg så kastar han möbler hemma, gärna mot oss eller lillebror. Han slår på fönstren, slänger sig själv mot rutan (vi bor 6 trappor upp) och han förlorar sinnesnärvaron. Vi jobbar med att förhindra hans utbrott men alltid går inte det. Fortfarande med medicin har han starka utbrott och gör alla de här sakerna men de går fortare över och de är inte lika långa. Han har spåass svåra och frekventa utbrott att medicin är en förutsättning för att jag ska klara av att hantera honom. Och det är en förutsättning för att han ska klara av sig själv och må så bra han kan med rätt stöd och hjälp.

Älskade ungar
  • ida 07
    Hej, intressant tråd! Har en 8-årig son med asperger och adhd.

Vad jag har förstått det så är det många gånger svårare att hitta rätt medicin för barn med blanddiagnoser.
    Min son har ätit risperdal i 2 år vet ej varför ludenben säger att barn inte kan det? Vi håller dock på att prova oss fram då vi känner att medicinen inte ger full effekt. Finns ju ett antal adhd mediciner och vi har testat ritalin men det var det värsta jag varit med om. Aldrig mera säger jag bara, sonen blev helt tokig. Vår läkare säger att en del barn med dubbeldiagnoser kan reagera så och det troliga är att han även reagerar så med strattera.

I sommar har vi provat en låg dos antidepp, tänkte det kunde hjälpa honom höja serotoninhalten och då impulsivitetproblemen. Vi har det också så som många av er beskrivit. Tyvärr blev han värre även av denna medicin. Känns jättesvårt hitta något som är riktigt bra.

Desse
    jag håller med det går i vågor här hemma med ibland är det bättre ibland sämre. Jag brukar säga att sonen lever i cykler eller bättttre eller sämre perioder. Jag håller med det går inte alltid att förstå vad som utlöser det ena eller det andra.

I de bättre perioderna försöker jag tanka mina batterier och då är det även kul göra ngn liten semestertripp som man vet i alla fall har förutsättningar att kunna bli bra. I de sämre perioderna kanske man väljer hålla sej mer hemma och försöker i tankarna tänka tillbaka på de bra stunderna som faktiskt finns. Tufft liv vi har!
  • awb

Min tioåriga dotter med hfa/adhd äter equasym depot 40 mg mot sin adhd. Det fungerar ok, det trista är att autismen märks mer, hon blir folkskygg och inte lika framåt, social och avslappnad som hon tidigare var. Tyvärr var det det enda alternativet, dottern hade utbrott på utbrott på utbrott, åt konstant och var nedstämd. Detta försvann med medicinen och hon kan nu fokusera bättre och känner sig mer lugn. Men autismen är ju knas!:(

Svar på tråden Medicinering mot ADHD/ Asperger / Autism