• sextiotalist

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

yonasam skrev 2010-07-19 15:29:42 följande:
    Du är visst deras förälder vare sig du vill eller inte
    TS är inte barnens förälder, om jag förstått så har barnen en mamma och en pappa, det är dom som är deras föräldrar. Min sambo har två barn sedan tidigare, jag har aldrig haft en föräldraroll gentemot dom.

Den relation man har med sin partners barn kommer aldrig, vilka ord man än sätter på den, vara en föräldraroll.
  • sextiotalist
    FruMadde4barnTätt skrev 2010-07-19 16:16:10 följande:
    tycker inte du ska göra skillnad på barnen.
    Det viktigaste är att pappan behandlar alla barn lika, som mamma får man faktiskt (detta enligt min sambos barnI) prioritera sitt eget barn.
  • sextiotalist

Nej, jag tycker inte du gör fel gentemot din sambos barn, men jag tycker att du gör fel gentemot ditt eget barn. Du kommer genom ditt sätt att vara riskera att du får en riktig märkessnobb till dotter och, jag bor i ett sk fint området, märkessnobbar är inte väl sedda i skolan, sonen har en hel del märkeskläder i sin garderob (ärvda i sig, men helt OK) han vägrar använda dessa, för komma med en pringle-tröja eller Lyle-scott -tröja är så nördigt.
    Och vi bor i ett av de finaste områdena i en av de större städerna.

• sextiotalist
    yonasam skrev 2010-07-19 19:23:26 följande:
    Skojar du eller?
    Om man är styvförälder/permanent vuxen i barnens liv så har man ett föräldraansvar för barnen
    ALLTID
    sen kan man ju välja att inte ta sitt ansvar som vuxen...det är en annan sak
    Jag hålled >Clotilda....helt och hållet
    Där delar vi inte uppfattning, min sambo och jag har varit tillsammans i snart 20 år, han har två barn sedan tidigare, jag har aldrig, då menar jag aldrig, haft en föräldroll gentemot dom. Vi har idag en jättebra relation. Deras mamma lever sedan några år med en  ny man, han har ett barn sedan tidigare, hon har heller ingen föräldraroll gentemot barnet, de har, som oss, delad ekonomi.
    Man har ett vuxenansvar, men ingen förädraroll.
  • sextiotalist
    Anonym (Fy faaan) skrev 2010-07-19 19:28:42 följande:
    ...nu handlade det ju tydligen inte bara om att ts inte vill lägga sina pengar på killens barn.. Hon vill ju inte ens ENGAGERA sig i dem alls . Inte slösa tid på att välja kläder till dem ens om nån annan betalar. Inte ens lämna på dagis ibland... Inte natta osv. osv. 
    Allt står väldigt tydligt i trådstarten, ts. vill ha så lite involvering i dessa styvbarn som möjligt.
    Fattar inte att pappan går med på detta !
    Om jag förstått det rätt, så engerade sig TS visst i barnen, men inte som förälder, utan som en extra vuxen, hon har (med all rätt i mina ögon) lagt över föräldrarskapet på barnens förälder, men gör annat med barnen.
  • sextiotalist
    Kinsale skrev 2010-07-19 21:09:42 följande:
    Tycker du generaliserar på tok för mycket här i din utsaga att den relation man har till sin partners roll aldrig kan vara en föräldraroll.  Jag själv t ex, och flera med mig, är uppvuxna i familjer där den sk nya partnern faktiskt har en viktig föräldraroll. Min pappa är visserligen inte min biologiska pappa, men han är likfullt min pappa och jag hans dotter. För oss skulle det kännas mycket märkligt om nån kom och sa att han inte var min pappa eller jag hans barn.
    Men det är en jätteskillnad ifall den nya partnern vill axla en föräldraroll och barnen ser honom/henne som en förälder mot att man med automatik blir förälder.

Men rent krasst, man är inte förälder, vare sig juridiskt eller moraliskt bara för att man lever ihop med med man/kvinna som har barn. förälder är faktiskt en juridisk term och så länge man inte är vårdnadshavare så är man inte förälder.
    Ja, jag generaliserar, av den enkla anledningen att för att jag tycker det är fel att axla en föräldraroll när det finns två närvarande föräldrar.
  • sextiotalist
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-19 23:21:06 följande:
    Dessutom anar jag att den typiska FL-synen på könsroller sticker fram sitt ful tryne.

Det är tydligen alltid KVINNAN som ska handla kläder - både till sina egna ungar och andras - samt inte göra skillnad på barnen. Trots att barnen har en PAPPA. Varför kritiserar ingen honom? Om det nu finns nåt att kritisera. Tar ungarna verkligen skada av att gå runt i HM-kläder? Vad är det för fel på HM-kläder? Tror ni att alla andra barn springer omkring i märkeskläder eller vad?

Och om bio-mamman nu tycker att det är så HEMSKT att hennes ungar inte har lika "fina" kläder som sin halvsyster, får hon väl be pappan om pengar och köpa själv! Samt sluta gnälla. Jag blir så TRÖTT på sånt här.
    Om man nu gissar vem som gör mest skada, det är nog exet och svärmor som letar efter särbehandlingar.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2010-07-20 00:37:19 följande:
    tycker ts låter som den elaka styvmamman i askungen...Det verkar även som om att ts totalt skiter i styvbarnen men tagit mannen för bara pengarna...Du vet ts, det är inte sakerna som ska äga människan som det låter i ditt fall
    Det verkar mest att det är TS som har pengarna, inte mannen.
  • sextiotalist
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-20 00:57:14 följande:
    Alltså, läser man den här tråden, förstår man ju varför kvinnor initierar 75% av separationerna!

Vore jag man, skulle jag absolut inte vilja separera, med de förutsättningar och attityder som den här tråden speglar. Fan vad skönt med nån som sköter markservicen och förväntas ta ansvar för både mina barn och våra gemensamma! För vi är ju "en familj!"

*Korkar upp ölen och lutar mig tillbaka i soffan*

Särskilt intressant blir detta, eftersom forskning dessutom visar, att jämställda förhållanden håller längre, samt att de största orsakerna till skilsmässor, är bråk om ekonomi OCH arbetsfördelning...
    Skulle tro att denna siffra är ännu högre för den andra kvinnan som kommer in, som plötsligt skall vara standin-mamma. Jag hade stuckit snabbare än en löning ifall en man hade velat fått mig vara en den nya mamman.
    Jag vet varför vårt förhållande har hållt, för att jag inte gick in och tog en föräldraroll, jag vet varför jag har en bra relation till min sambos barn, för att jag aldrig axlade en föräldraroll. Hade jag försökt att axla en föräldraroll då hade de inte accepterat mig (troligen hade inte min sambo accepterat det heller, tillika deras mamma)
  • sextiotalist
    Anonym (??) skrev 2010-07-20 05:28:43 följande:
    Ja vi kvinnor är ju så bra, hör på många förhållande där mannen handlar och kvinnan gnäller över att han köpte mellanmjölk istället för lättmjölk, tvättmedel med äppeldoft istället för lavendel osv, du är säker en av dom...  
    Eftersom jag förstår hur chopchopsong resonerera så är jag säker på att både hon och jag inser att våra respektive är tänkande män och går inte i taket om han skulle köpa, enligt mig, fel saker.
    Jag är aldelse säker på att är det någonstans man inte hittar oss, då är det bland dessa kvinnor som gnäller över detta.

Skulle också tro att vi båda är säkra på att våra män är suveräna pappor och axlar sitt föräldraskap bra och att de inte behöver curlande kvinnor kring sig.

Jag kan erkänna att jag har ett kontrollbehov när det gäller hemmet, men jag är jäkligt bra på att hålla käften och blunda för "misstagen" min sambo gör.

Jag tror faktiskt att vi kvinnor som inte går in och axlar en föräldrarroll som vi inte har, har hunnit längre i vår jämställdhet (och har troligen jämställda män) än vad många Fl-kvinnor.

Tänk, vi anser att våra män är fullt kapabla att handla kläder åt sina barn, att natta sina barn, att packa deras gympakläder, hålla reda på läkartider, gå på utvecklingssamtal, vi tror oss veta att dessa män klarar av att sköta sitt föräldraskap tillsammans med sina barns mamma utan att vi behöver "avlasta" dom.
    Det kan ju vara därför vi valde dessa män.
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...