• Virriga Vera

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Anonym (Fy faaan) skrev 2010-07-19 19:16:17 följande:
    Skulle min man göra sån skillnad på mina 2 barn jag hade sedan innan och de 2 vi nu har gemensamt skulle jag ledigt be honom dra åt helvete !!  han behöver inte ÄLSKA dem, det kan man inte kräva, men han har valt att leva med oss och ALLT vad det innebär.
    Som tur är är han inte ens i närheten av den vidriga styvförälder du verkar vara Skrikandes
    Är det någon som har TVINGAT dig att leva med en man med barn sedan tidigare eller ?
    Usch, får mig att tänka på styvmamman som fick sambon att ta livet av sin lilla dotter för att hon var svartsjuk...
    Vad är det som är så vidrigt att du jämför TS med en mörderska?
  • Virriga Vera

Jag förstår ärligt inte den aggresion som vissa här visar TS. Hon kör inte sina bonusbarn till dagis för att det blir en omväg för henne och det är på vägen för barnens pappa. Varför skall hon då köra? Bara för att hon är kvinna och styvmamma? Hon köper inte kläder för att det gör barnens föräldrar. Hon nattar inte barnen för att deras pappa gör det. Om nu TS varit man så hade ni inte reagerat så aggressivt.

• Virriga Vera
    Viccy skrev 2010-07-19 23:32:44 följande:
    Jo det är du faktiskt!  Styvförälder!

När du bestämde dig för att dela liv med en som har barn så accepterade du att han har barn sen innan och då är det din/er förbannade plikt att se till att familjen fungerar för ALLA familjemedlemmar och inte bara för dig, din man och eran dotter. Även om man gillar sitt eget barn lite mer så VISAR MAN DET INTE!

Usch! Jag är glad att min man inte är som du!
    Men snälla du, var står det att TS inte accepterar sin mans tidigare barn? Hon har ju i flera inlägg uttrycklen förklarat att hon VET, ANSER och accepterar att alla barnen har prio 1. På vilket sätt fungerar inte familjen och beror det enbart på att TS inte handlar kläder, kör barnen till dagis och nattar dem?
  • Virriga Vera
    Lavish skrev 2010-07-19 23:41:04 följande:
    ¨
    Jag ser problemet som ekonomiskt. Visst nu är det väl OK. Men tänk när det är en 13 åring, en 15 åring och en 17 åring. 13 åringen får en skitsnygg designergarderob för astronomiska summor varje år. 15 åringen och 17 åringen får handla det billigaste på HMs rea. Vilken familjedynamik blir det? Vilka syskonrelationer?
    Men är det inte föräldrarnas ansvar? Det kan väl inte läggas på TS. TS vill ju att pappans kall handla "bättre" kläder men han bryr sig inte. Hur kan det vara TS fel?
  • Virriga Vera
    Annamamma 83 skrev 2010-07-20 00:04:20 följande:
    Inget intresse för att natta och hålla på...
    Tycker de låter hemskt faktiskt.
    Varför är det hemskt? De blir nattade av  sin pappa, de är där för att avara med sin pappa. Jag förstår inte vad  som är hemskt med det?
  • Virriga Vera
    Margaux skrev 2010-07-20 00:33:14 följande:
    Alltså... Jag trodde man var en familj om man bor ihop med barn(egna eller andras). I vår familj så delar vi i alla fall på allt, och jag hade tyckt det var kul att handla även till min mans barn. De är ju en del av honom som som du förhoppningsvis älskar... Men står det på pengarna och du måste prioritera så kan jag väl till viss del förstå att du inte har lust att ge biomamman små modemannekänger om du måste dra ner på egna barnets garderob. Jag antar att ni inte har gemensam ekonomi för då blir ju hela tråden löjlig....
    Varför blir det löjligt om de har gemensam ekonomi?
  • Virriga Vera
    Margaux skrev 2010-07-20 00:49:01 följande:
    För att då finns det inga "mina" pengar som TS skrev, bara deras pengar... Och orkar i så fall inte TS slänga med kläder till de andra barnen(de är ju ändå samma avdelning) så kanske det egentligen handlar om att TS inte vill att bonusbarnen ska vara lika fina. Syskonrivalitet från ovan så att säga.... Kanske de andra flickorna är sötare?? Vem vet? Kanske det känns bättre för TS att folk tittar på HENNES dotter pga av de fina kläderna och missar de båda andra pga av att de inte sticker ut så mkt....

Hoppas det inte är så!
    Hur skulle det i detta fallet vara skillnad om det var deras pengar? TS skriver ju att hon vill att maken handlar andra kläder, hon har inget emot det. Tror du att TS skulle shoppa till de andra barnen om deras ekonomi vore gemensam? Skulle det vara mindre rivalitet oom det vore en gemensam ekonomi?
  • Virriga Vera
    Phx skrev 2010-07-20 04:14:10 följande:
    Eh, jag förstår inte.

Är din tid så viktig och dyrbar så du inte kan köpa några plagg åt flickorna när du är ute och shoppar åt din dotter?
    Du har ju dessutom tid att skriva i den här tråden, så varför hade du inte kunnat klicka in dig på någon sida och beställt kläder istället för din mans pengar?
    Men varför skall hon? För att Biomamman och farmodern tycker det?
  • Virriga Vera
    Mom2006 skrev 2010-07-20 07:58:27 följande:

Tycker det är hemskt att du gör så stor skillnad mellan barnen. Barnen fanns i bilden när ni flyttade ihop och då ska de inte särbehandlas bara för att du fått ett "eget" barn nu.

Pengarna till märkeskläderna kan man iofs förstå att det är pappan som får stå för den biten men när du resonerar att du inte vill lämna hans barn då tycker jag att det går för långt. Då ingår de barnen inte i "din" familj?
    Du verkar duktig på att kombinera kläder och tycker det är roligt så varför hjälper du inte din man med det till hans barn?

Varför skall hon lämna barnen när det blir en omväg för henne men inte för deras pappa?
  • Virriga Vera
    Anonym (En snäll mamma) skrev 2010-07-20 08:35:55 följande:
    Och hur tror du barnen känner sig när de ser vilken skillnad det görs på dem och deras halvsyster, som deras pappa också är pappa till. HON får jättefina, svindyra märkeskläder, DE får gå i billiga kläder som inte alls är lika fina, HON får vara kvar hemma längre på morgnarna, DE måste upp tidigt för att hinna till dagis. Sen funderar jag på allt det här pratet om jämställdhet, att bonusmamman inte ska behöva ta något ansvar för sina bonusbarn per automatik bara för att hon är kvinna, har det slagit någon av er som gapar så om det, att mer åtminstone BORDE handla om BARNENS väl och ve och deras mående?? Det är inte speciellt kul att leva med en styvmamma som inte bryr sig för fem öre, medan det görs en jäkla affär av styvmammans egna ungar och de barn hon ev har gemensamt med sin nya. Det handlar om att BRY SIG om alla barn i en familj, sen om de är bio- eller bonusbarn borde faktiskt vara ointressant, för alla barn är lika mycket värda. Iallafall för mig. Betraktar du mig som någon sorts relik från 50-talet för att jag tycker så, ja, då får jag bjuda på det då.
    Men då får ju FÖRÄLDRARNA köpa de kläderna till barnen. Eller är det så att TS inte får köpa finare kläder till det gemensamma barnet för att bonusbarnens föräldrar inte bryr sig?
    Barn är inte dummare än att de förstår varför de inte kan lämna huset tillsammans om de går i olika skolor/dagis/fritids.
  • Virriga Vera
    Anonym skrev 2010-07-20 08:31:13 följande:
    Har set det där på nära hål . Styvmodern förstörde totalt relationen mellan pappan och hans tidigare barn bara för att hon behandlade styvbarnen och biobarnen olika.
    Ts tycker du är en Jäkligt egoistisk människa! synd att det inte finns körkort på att skaffa barn för sådan som du borde inte få ha några.

Stakars stakars stakars barn!
    Åhh, så där är pappan helt utan skuld? Vad gjorde han för att förbättra relationen, borde inte han ha kompenserat sina barn? Varför lägga det på en bonusmamma?
  • Virriga Vera
    trolltotten skrev 2010-07-20 08:45:46 följande:
    För att hon är ju en bonusMAMMA fattar du väl! Du kan väl inte dra över allting på den stackars bioPAPPAN?? Det låter inte helt rätt.
    Jag tycker denna diskussionen börjar likna en situation som uppstod när min dotter var yngre. Det var alltid jag som körde och hämtade dottern och hennes kompisar efter bio, efter disco, efter festen eller när de nu ville hem. De andras föräldrar körde dem gärna DIT de skulle men de hämtade aldrig. En gång ringde telefonen mitt inatten och när jag sömndrucket svarade så var det en av dotterns kompisar som behövde skjuts hem. Problemet var bara att dottern låg hemma och sov. Jag sade till kompisen att hon kunde ringa sina föräldrar eller ta en taxi som hennes föräldrar fick betala och lade på. Dagen därpå så blev jag uppringd av en rabiat morsa som tyckte att jag hade svikit barnen som inte hämtade dem som jag brukade, att min dotter inte var med spelade ingen roll för jag hade ett ansvar som VUXEN att se till att barnen kom hem. Efter den dagen så var min dotter alltid ensam i bilen hem eller taxin.
  • Virriga Vera
    Anonym (En snäll mamma) skrev 2010-07-20 09:35:04 följande:
    Nu menar jag barn som man bor med under en stor del av sitt liv, trodde alla fattade det. Jag får det till ett problem därför att jag tycker ts, barnens styvmamma, inte behandlar dem rättvist gentemot sitt eget barn, när hon vräker svindyra märkeskläder över sin egen unge, nattar henne, kör henne till dagis samtidigt som hon fullständigt skiter i sina styvbarn. Men det är ju helt ok för dig att göra det har jag förstått. Jag undrar även hur det är om pappan är borta en kväll när hans döttrar är där, får de natta sig själva då?? För det är ju inte ts ansvar att se till att de kommer i säng, det är ju inte hennes ungar..
    Var står det att TS FULLSTÄNDIGT skiter i sina bonusbarn? Varför skall TS köra bonusbarnen till dagis/fritids när det betyder att det blir en omväg för henne men inte för maken? Varför skall TS natta bonusbarnen när deras pappa gör det? Enbart och endast för att hon är kvinna och i rättvisans namn? Vill barnen att TS skall natta dem istället för deras pappa? Vill barnen bli skjutsade av TS istället för sin pappa?

Ärligt jag kan inte se den stora orättvisan som så många tydligen ser.
  • Virriga Vera
    lol0809 skrev 2010-07-20 09:51:01 följande:
    man kan ju läsa mellan raderna.

allt e ju varför ska jag, jag vill inte, mitt barn, hans barn blablabla

låter inte det som agg??
    Det är nog det som är problemet med så många här. Sluta läs så mycket mellan raderna och läs raderna istället.
  • Virriga Vera
    lol0809 skrev 2010-07-20 09:58:13 följande:
    jag väljer väl hur jag vill läsa? detta e ett diskussionsforum.
    Ja, du väljer hur du vill läsa. Men är det inte bättre att läsa det som står skrivet istället för det som inte står skrivet. Allt blir så mycket lättare då.
  • Virriga Vera
    Psykoangel skrev 2010-07-20 16:01:40 följande:
    Men alltså även om det inte är dina barn,och du får pengar av sambon och exet till att köpa kläder till dem vad är prolemet att du inte skulle kunna ta dem med dig tillsammans med erat gemensamma barn och shoppa lite?

Dom är ju faktiskt halvsyskon och har det någon gång slagit dig tanken att dom kanske skulle tycka det vore trevligt med att shoppa lite tillsammans med dig och systern?

det är ingen som tvingar dig att älska barnen som om dom vore dina biologiska men snälla rara lite "UPPOFFRING"  kan man väl göra, gud förlåta om du faktiskt kanske skulle tycka det vore trevlig tid tillsammans?

När man är i ett förhålland oavsett om det finns bio barn och/eller styvbarn så är man ju ändå en familj och familjer ställer upp för varndra...man delar på sysslor som att hämta/lämna på dagis/skola eller kanske ta barnen och köper kläder(och då menar jag inte att det ska komma ur din plånbok)

Men det är ju endast och enbart Biomamman och farmodern som klagar på barnens kläder. Ingen annan. Varför skall då TS köpa nytt?
  • Virriga Vera
    Anonym (fattar noll) skrev 2010-07-20 16:58:54 följande:
    Ja varför inte det kanske skulle vara en ide

Då kanske du blir den godhjärtade stepmom som du skriver i ditt nick.

Plocka bort det nicket nu, du är inte en riktig stepmom, det är inget man är bara för att man blir tillsammans med någon som tidigare har barn, det är någon man gör sig förtjänt av att heta.
    Vet du vad stepmom betyder? Det är detsamma som det svenska styvmamma.
  • Virriga Vera
    Solkysst skrev 2010-07-20 18:20:18 följande:
    Problemet är att TS inte gör det av praktiska skäl utan som en markering att hon inte har något ansvar för styvbarnen och därmed vägrar göra vissa saker som ingår i en normal familj (natta, borsta tänderna osv).
    Nej, TS gör det av praktiska skäl vilket har framgått i ett flertal inlägg. Bonusbarnens dagis ligger på vägen till barnens pappa. TS dotters dagis ligger i andra änden av stan.
  • Virriga Vera
    Anonym skrev 2010-07-21 18:05:43 följande:
    Men eftersom alla barn har rätt till samma standard kan man inte ösa massor på ett barn och låta de andra få bottenskrapet.
    Men nu får ni väl ta och ge er. Barnen i fråga VILL INTE att TS köper kläder, de vill ha saker och upplevelser och det köper TS till dem. Det är barnens mamma och farmor som tycker att det skall handlas dyrare och finare kläder och tycker att TS skall göra det.
  • Virriga Vera
    bonnieloveskim skrev 2010-07-21 20:22:41 följande:
    alla gör inte det. Många blir faktikst försörjda av sin man för att män tjänar mer än kvinnor.
    om hon gör det eller inte vet jag ej, därav frågan.
    Om du hade läst igenom hela tråden så står det i flera svar från TS hur deras ekonomi är upplagd.
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...