• My Girls

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Farmor och biomamman gnäller, men när de får alternativa lösningar, tex pengar själv, så duger inte de men även att biomamman inte kan hantera pengar, stämmer det? I så fall måste biomamman se till att lösa sin egen ekonomi för att sen kunna ha liknande möjligheter som er (dig) att kunna köpa fina kläder till sina barn.

Jag tycker du gör helt rätt ts. Undantag hade jag kunnat göra om mannen frågar om jag kan köpa lite kläder någon gång då och då, men i så fall om han hade gett mig pengar. Du ska inte behöva betala och fixa allt för barnen. Huvudansvaret ligger på bioföräldrarna. Biomamman kan skärpa sig så fixar hon också att köpa det hon vill till sina barn.

Ger också tummen upp för jag tycker det är grymt hur bonusföräldrar blir jagade på fl, bara för att ni inte vill ta fullt ansvar för barnen, utan sätta upp gränser som känns bra för er. Du ska inte behöva ta fullt ansvar, absolut inte, utan du gör gott nog idag. Farmor och biomamman skulle behöva lyfta fokus till sig själva och sluta klanka ner på dig.

• My Girls

Läxan efter fl´s bonustrådar; "Om du  någonsin närmar dig en familj med barn sedan tidigare, så gör klart för dig vad som förväntas innan mer känslor blir inblandade. För att undvika konflikt, fråga även biomamma hur mycket du ska ställa upp på egentligen, för att inte hon ska vara som en nagel i ögat".

Jag kan hålla med om att barnen kan känna skillnaden framöver, men samtidigt är det ts karls ansvar att stå upp för sina barn. Det är inget som automatiskt ska läggas över på henne eller förväntas av henne. Visst shoppa lite kläder, men inte med hennes egna pengar!

• My Girls
    sällsam skrev 2010-07-19 22:13:14 följande:
    Det där tänkte jag med på. Herregud. Två familjer i en. Hur kan man vilja leva så? (Och då tänker jag inte på TS utan TS sambo.)
     Jag undrar hur länge ert förhållande varar TS.
    Och vem kommer ta död på det först tror du? Ts eller biomamman och svärmor med sina klagomål utan någon som helst grund, då de kan shoppa själva om det är så viktigt? Men just ja...Svärmor hade väl dålig rygg och biomamman hade inga pengar...Hmm, vem ska då ta det yttersta ansvaret? Kanske ts karl?
    Jag skulle lämna karln om inte han stod upp mot biomamman och svärmor, samt började öppna plånboken mer om det är viktigt för honom att även hans barn ska ha likadana kläder i fortsättningen.

Ts kan med gott samvete känna att hon står upp för sin rätt i förhållandet så får de andra sköta sina gräl utan hennes inblandning.
  • My Girls
    Mushroom skrev 2010-07-19 22:44:54 följande:
    fast ni som säger att ts borde köpa till hans barn med.. varför?

jag har 2 barn och skulle jag någonsin separera med min sambo och få bonusbarn så skulle jag inte handla kläder åt hans barn, jag har ju fullt upp med att handla åt mina egna isf!

jag skulle köpa present o julklapp.. självklart! men att handla till någon annans barn lika mycket som till mina egna? Nej, man är ju ingen miljonär och dessutom 'är det DERAS föräldrars ansvar.

Jag skulle även INTE ta för givet att någon ev bonusmamma skall handla åt mina barn utan det är GIVETVIS mitt o deras pappas ansvar!
    Men precis! Så känner jag också. Det är mitt förbannade ansvar att se till att köpa kläder åt mitt barn, inte bonusmamma. Det är mitt och mitt ex ansvar att se till att dagis, läkarbesök osv fungerar, inte något vi lämpar över på bonusen för att hon minsann ska ingå i familjen och sköta allt vad det innebär med barn.
  • My Girls
    Vanilj L skrev 2010-07-19 22:49:42 följande:
    Förstår inte varför man säger att exfrun och farmorn gaddar ihop sig hur vet ni det?
    Dom kanske är väldigt goda vänner.
    Får man fråga hur gammal pappan är och hur länge han levde ihop med exet?
    För att de uppenbarligen har åsikter om hur illa det är att ts inte köper kläder åt barnen, samtidigt som det faktiskt är främst deras problem, men nä svärmor hade dålig rygg och orkade inte shoppa och bion har inga pengar...
    Då är det upp till bion faktiskt att klippa sig och skaffa ett jobb och fixa pengar till sitt eget barn istället för att klaga. Eller be exet göra det. Inte klanka ner på bonusen.
  • My Girls
    Anonym skrev 2010-07-19 23:05:29 följande:
    Du fattar inte helt enkelt vad ordet familj innebär. Folk som har adopterat ska de strunta i dessa barn för att de inte är deras egna. Var har du empati för dessa stakkars barn som får fara runt varannan vecka. Hur länge tror du din förhållande håller med din inställning.

Om ja skulle skiljas och mitt barn var med sin pappa och styvmor så skulle jag önska att hon tog hand om mitt barn kramade honom och behandlade som en del av familj.

Tråkigt att personer som du får bo med stakkars barn.
    Det är en milsvid skillnad på adopterade barn och bonusbarn. Adopterade barn ÄR ens egna.
    Du har adopterat de, dvs tagit emot de som dina egna!
  • My Girls
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-19 23:54:14 följande:
    Javisst, hon bryr sig inte ett skit om sina styvbarn! Hon bara städar efter dem, lagar mat åt dem, hjälper dem med läxorna, hittar på saker med dem etc...

Ärligt talat - borde inte den här tråden ligga i Sandlådan? (Eller vissa svar i alla fall).
    Det borde göras ett spel "Jakten på den elaka bonusmamman"
    där bonusmamman blir stenad varje gång hon inte stannar på "baka bulla" rutan eller på självuppoffranderutan.
    Samt betala böter om hon inte beter sig som en biologisk förälder.
    Shit vad bekvämt att förvänta sig att bonusen ska ta fullt ansvar. Kanske ska ordna något varannan vecka boende och så sticker jag till Rhodos en vecka medan bonusen betalar ALLT under tiden. Mitt ex sitter då och pillar navelludd framför Sporten....
  • My Girls
    Anonym skrev 2010-07-20 00:37:19 följande:
    tycker ts låter som den elaka styvmamman i askungen...Det verkar även som om att ts totalt skiter i styvbarnen men tagit mannen för bara pengarna...Du vet ts, det är inte sakerna som ska äga människan som det låter i ditt fall
    Förvånad Hon hjälper ju till, fast hon tar inte fullt ansvar... Hur kan hon vara styvmamman i Askungen? Hon brydde sig ju inte alls...
  • My Girls
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-20 00:03:39 följande:

Och självklart ska spelet heta "Jakten på den elaka bonusMAMMAN", för det är ju uppenbarligen mammor det handlar om här - inte pappor!

Fan, jag tror jag vill ha en bonusmamma. Vi har tvillingar... Min karl kan få "fria händer" några månader. Han kan få ragga upp någon liten söt, självuppoffrande kvinna som tar hand om DERAS barn, medan jag sticker till Indien med polarna. Och sedan gnäller över att hon inte behandlar MINA barn lika bra som hennes EGNA. Medan min sambo sitter vid datorn eller nåt

Nej, jag skulle aldrig kunna vara utan mina älsklingar så länge. Hur tufft det än är ibland. Men hypotetiskt, vore det kul att testa. För det är verkligen andemeningen av mångas resonemang här.
    Ja precis Pappor är helt fläckfria
    Det vore guld rent hypotetiskt när man läser här i tråden. Vilken semester det vore... om man inte skulle sakna barnen så förbenat... .
  • My Girls
    FIame skrev 2010-07-20 00:26:14 följande:
    Pappan kanske inte ville skilja sig, män vill mer sällan skilja sig (75% av separationer initieras av kvinnor).
    Har han inte gjort det aktiva valet så har han ju all rätt att ställa extra krav på situationen eftersom det inte var hans val. Hade TS gjort skillnad på mitt tidigare barn och gemensamma hade jag troligen visat henne dörren.
    Det borde inte komma som en överraskning att ena parten vill skiljas i alla 75% av fallen?
    Han kanske inte har gjort valet, men det är först och främst hans skyldighet att se till att hans barn har det bra oavsett hur framtiden än ter sig. Bonusmamman som han sen väljer ska inte axla biomammans roll, utan tufft, han får ta en större del själv.
  • My Girls
    Psykoangel skrev 2010-07-20 16:19:24 följande:
    jag lägger ner denna diskutionen för det finns alltför trångsynta människor i denna världen. 
    Är man trångsynt för att man inte tänker och tycker på samma sätt som dig? För att man har andra åsikter kring hur en bonusvuxens roll ser ut. Jag kan inte ens kalla det bonusförälder. Man är en bonusvuxen i barnens liv.
    Biomamman och svärmor kan packa sig ut och köpa kläder och fixa det praktiska om de känner att de skulle sköta det bättre och lämna ts ifred. Sen så ställer faktiskt ts upp med en massa praktiskt och behandlar de med respekt MEN hon har klara gränser vad gäller föräldraskapet, att det faktiskt ligger på mamman och pappan!
  • My Girls
    lillajessi skrev 2010-07-20 16:37:46 följande:
    Tycker ts syn på det hela är märkvärdig. Det är ju för i helsike din familj också! Ditt barns syskon. Är man familj så ska man inte göra skillnad på barnen! Av orsaker som borde vara helt uppenbara för vuxna människor...
    Om ts adopterar barnen blir det en annan femma, men hon har inte totalansvar som bonus.
  • My Girls
    Anonym skrev 2010-07-20 17:04:22 följande:
    Eh? Så storsint av dig. Ska du ha medalj?
    Vad exakt mer begär ni av henne? Att hon ska ställa upp precis som en förälder gör eller vad?
    Det trots att barnen har föräldrar? Bekvämt för svärmor och exet. Bara klaga lite så tar stora stygga ts hand om bitarna de ogillar, så är allt frid och fröjd i huset.
    Förstår ts att det har blivit en principsak av allt...
  • My Girls

Någon skrev här om att det finns flera känslokalla styvföräldrar här i tråden förutom ts.
    Jag är ingen bonusvuxen, men jag grundar mina åsikter enligt ett barns mening, nämligen att jag var noga med att poängtera för mina föräldrar, att jag INTE vill ha fler föräldrar om de hade skiljt sig när jag var yngre.

Så alla barn uppskattar inte bonusar som leker föräldrar, utan de anser att det är deras bioföräldrar som ska ställa upp på shopping, mat, nattning, läsa sagor, läxor osv

• My Girls

Försörjningsskyldig för alla barnen oavsett om de är biologiska eller inte. Finns det källa på det?
    Som jag förstått så är man försörjningsskyldiga gentemot varandra som par, om man är gifta. Men om man är skilda kan det väl inte vara så att det finns efterkrav?

Varför ska ts vara försörjningsskyldig för bonusbarnen, när de har föräldrar? Ts har försörjningsskyldighet gentemot sitt barn.

• My Girls

Tack Anonym (mini) Jag brukar inte fråga om källa men försökte googla mig blå  
    Ok, då önskar jag en frivilligt barnlös till mitt nästa förhållande då, så slipper vi tjafset om vem som är skyldig vem pengar *pust*.

Anonym skrev 2010-07-21 18:43:51 följande:
    Soc tycker inte att det är okej att styvföräldrar mobbar sina styvbarn...
     Då kan ju soc piska på biomamman lite mer så hon klarar av att höja standarden hon klagar på.

• My Girls
    bonnieloveskim skrev 2010-07-21 19:09:09 följande:
    Man kan tycka så... men det är inga bilar eller möbler man tar hand om, utan små människor.
    det är inte samma sak.

som sagt, TS valde dessa barn när hon ingick i relation med pappan. Barnen var med i bagaget. automatiskt inkluderade.
    Och det innebär ändå inte per automatik att ts ska agera biomorsa för barnen har redan en biomamma som klagar på kläderna, men fortfarande, Vart är hennes bidrag? Finns de bidragen eller står hon utan pengar och bara klagar utan egen insats? 
    Barnen har en pappa och som bonus ska man inte behöva ta fullt ansvar för barnen. Ts gör en del av vardagssysslorna och det är tillräckligt. Hon valde inte att bli förälder till dessa barn, utan en bonus vid sidan av. 
  • My Girls

Men Bonnielöve och Ari... jag menar bara att hon tar ansvar till en viss gräns och jag anser inte att man ska behöva axla hela föräldraansvaret som bonus....

Problemet här är ju att många tror att bonusbarnen går iklädd lump och att ts barn ser ut som en prinsessa, att bonusbarnen inte får någon tid av ts.... men då skulle väl inte ens ts bemöda sig med att laga mat, om hon var så kall???

• My Girls

Jag har inte så mycket mer att tillägga här i tråden, mer än att jag ska läsa ikapp och se om det är något jag blivit tillskriven personligen senaste timmarna.... i övrigt så ser jag det här som ett bedrövligt försök till parodi.... 
    skit samma om pappan ger pengar till bonusen... hon ska ändå inte ta på sig ansvaret att handla kläder om hon inte vill det, bara för att han inte vill det. Vad är nästa steg i så fall? Hon städar, för han känner inte riktigt för det.
    Hon gör allt för lilla pappan om han inte orkar göra nånting.

Den här diskussionen är ju vansinnig och jag hoppas att ingen bonusförälder får någon idé att alla bioföräldrar faktiskt kräver totalt engagemang hos barn som inte är deras, när de faktiskt har föräldrar som ska vara fullt kapabla att ta hand om barnen. Och även om så ena föräldern får egen vårdnad, så hoppar ändå inte bonusen in som räddaren i nöden och tar på sig allt ansvar, för det är ändå upp till föräldern att sköta.

Vad är bonus egentligen? För mig något som man får som något lite extra, men det är ingenting man kan förvänta sig.

Nu får jag huvudvärk. 

• My Girls
    Anonym skrev 2010-07-21 22:18:04 följande:
    Jag vet hur barn fungerar.
    Jag valde också att sätta mina föräldrar före umgänge med andra extravuxna, så nä, du vet inte att det är för att bla bla eller bla som kontakten inte fungerar. Barn kan också föredra en annan form av relation förutom en kloning av föräldrarna.
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...