• Anonym (??)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Om man bor ihop har man väl delad ekonomi, och delar ansvar över ALLA barn, vare sig det är bio eller bonus. Inte för att man är tvungen (eftersom man inte är det), utan för att man är mänsklig. 
    Jag skulle lämna min sambo om han gjorde skillnad på vårat gemensamma och mitt barn. Han valde mig OCH mitt barn, det går inte få bara ena. Mitt barn ska vara lika älskat som vårat gemensamma i vårat hem.

• Anonym (??)
    Anonym (oui!) skrev 2010-07-19 21:14:08 följande:
    det är väl jättebra att ni har löst situationen som ni har gjort, ts har valt ett annat sätt.
    jag kan ärligt säga att jag inte älskar min bonus och det tänker jag verkligen inte ha dåligt samvete över. jag tycker om honom och behandlar honom bra. att kräva att jag ska älska honom är ju som att kräva att han ska älska mig.
    Anonym (??) skrev 2010-07-19 20:55:19 följande:
    Om man bor ihop har man väl delad ekonomi, och delar ansvar över ALLA barn, vare sig det är bio eller bonus. Inte för att man är tvungen (eftersom man inte är det), utan för att man är mänsklig. 
    Jag skulle lämna min sambo om han gjorde skillnad på vårat gemensamma och mitt barn. Han valde mig OCH mitt barn, det går inte få bara ena. Mitt barn ska vara lika älskat som vårat gemensamma i vårat hem.
    man behöver inte ha delad ekonomi bara för att man bor ihop. jag och min kille har delad och han och hans ex betalar för deras gemensamma barn. fattar inte varför det måste vara så upprörande. jag valde min kille och indirekt hans barn, min kille valde mig och indirekt min frivilliga barnlöshet.
    trevligt förhållande när man blir tvingad att älska andras barn lika mycket som sitt egna.
    Jag har absolut inte tvingat honom. Vad har du fått det ifrån? Men jag hade aldrig flyttat ihop med honom om han inte älskade mitt barn och tog hand om det som sitt eget. Jag hade aldrig gått med på dom villkoren som TS ställde. Jag har inte ställt något ultimatum, utan det syns att han älskar barnet, trots att det inte är hans biologiska. Han tar hand om båda barnen lika mycket, och lika kärleksfullt.

Med delad ekonomi menar jag inte att man nödvändigtvis måste ha tillgång till alla pengar, utan att det är oväsentligt vem som betalar vad. 
  • Anonym (??)
    Anonym (oui!) skrev 2010-07-19 22:11:45 följande:
    jag skrev inte att du har tvingat nån, jag kommenterade att du verkar tycka att er lösning är den enda rätta och att man absolut inte kan vara ihop med nån utan att älska dennes barn.
    jag är jätteglad för din skull att ni trivs med er lösning men alla funkar inte på samma sätt.
    och jag betalar inte för hans barn såvida jag inte själv har lust med det, så nej vi har inte delad ekonomi på det sättet heller.
    Okej, då förstår jag bättre hur du menar.

Men en sak förstår jag inte.. Hur orkar man bo med barn man inte älskar eller tycker om? Det  måste vara fruktansvärt påfrestande..? Inte minst för barnen, men även för bonusföräldern. Jag undrar hur man orkar ett helt liv? Eller räknar man med att kontakten bryts när barnen flyttar hemifrån? Frågan är ställd till alla bonusföräldrar..
  • Anonym (??)

Vill du inte dela hans ansvar? Varför inte bo särbo? Det är barn det handlar om, inte disk!

• Anonym (??)
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-20 00:57:14 följande:
    Alltså, läser man den här tråden, förstår man ju varför kvinnor initierar 75% av separationerna!

Vore jag man, skulle jag absolut inte vilja separera, med de förutsättningar och attityder som den här tråden speglar. Fan vad skönt med nån som sköter markservicen och förväntas ta ansvar för både mina barn och våra gemensamma! För vi är ju "en familj!"

*Korkar upp ölen och lutar mig tillbaka i soffan*

Särskilt intressant blir detta, eftersom forskning dessutom visar, att jämställda förhållanden håller längre, samt att de största orsakerna till skilsmässor, är bråk om ekonomi OCH arbetsfördelning...
    Ja vi kvinnor är ju så bra, hör på många förhållande där mannen handlar och kvinnan gnäller över att han köpte mellanmjölk istället för lättmjölk, tvättmedel med äppeldoft istället för lavendel osv, du är säker en av dom...  
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...