Inlägg från: Anonym (stilla undran...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (stilla undran...)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

TS efter att ha läst din trådstart så känns det som att du är rätt fixerad vi märkeskläder och att ditt barn ska vara snyggt klädd eftersom du både nämner att din dotter får mycje komplimanger om sina kläder och att det glädjer dig, pappan går bara in på HM och rafsar ihop kläder till sina döttrar....

... om ni nu är en familj så kan jag inte låta bli att undra varför det är så viktigt att din dotter är fint klädd men att pappans döttrar kan gå klädda "hur som helst" Obestämd
    Jag kan inte låta bli att lite elakt tänka att det är just en del av poängen i det hela, du vill att det ska vara skillnad på barnen för handen på hjärtat  hur svårt/jobbigt är det att handla kläder till alla tre barn samtidigt och varför inte göra det tillsammans hela familjen Obestämd
    Visst har bioföräldrarna det yttersta ansvaret för sina barn men att som bonusmamma ställa sig på sidan av och konstatera att "det är inte mitt problem" är för mig en gåta  i vår familj är alla familjemedlemmar - att två av barnen råkar ha en annan biomamma degraderar inte deras plats i vår familje på något sätt, när dom bor här är dom precis lika mycke mitt ansvar som deras biopappa något annat vore helt otänbart i både mina, pappans o biomammans ögon.
    För mig skulle det kännas skitskumt att vår gemensamma dotter gick runt med lite dyrare kläder medans hennes syskon fick nöja sig med att pappa rafsade ihop första bästa på HM.

ChoopChoopSong skrev 2010-07-20 10:21:47 följande:
    Nej just det, de är för små för att bry sig och pappan ger dem kläder från HM. Detta tycker tydligen många i den här tråden är förskräckligt.

INGEN har däremot klagat på bio-mamman, som tydligen spelar bort pengarna istället för att låta dem gå till barnen.

Det låter faktiskt som om TS gör mer för bonusbarnen redan, än vad bio-mamman gör. Om man läser alla hennes inlägg.
    Jag kan inte ha någon åsikt om biomamman eftersom jag ine hört hennes verison av det hela, att köpa TS version av hur biomamman är känns aningen naivt  

Jag har fortfarande lite svårt att förstå resonemanget mitt, ditt & vårt när man är en familj,
    Det skulle kännas konstigt för mig att bara handla till vår dotter och strunta i min mans 2 barn, lika konstigt skulle det kännas att aldrig natta dom eller att vara en självklar del av deras vardag när dom är här. Hans två barn är en lika stor del av vår familj som vår gemensamma dotter är, dom valde aldrig att bli "skilsmässobarn" eller att få en "bonusmamma" så det känns viktigt för mig att dom verkligen känner att dom är precis lika välkomna och har en lika självklar här i vår familj som vår gemensamma dotter har.

Ja vi människor är olika helt enkelt jag lever efter devisen att jag behandlar alla både små o stora som jag själv vill bli behandlad en ganska enkel levnadsregel.....
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-20 11:30:49 följande:
    Jo, barnen är välkomna här, men jag kan inte se hur det är mitt jobb att handla till barnen om mamman och farmodern inte är nöjda med dom kläder pappan handlar? Barnen är nöjda, pappan är nöjd.

Sen att jag inte nattar dom, varför skulle jag? Dom ligger ju inte direkt ensamma och gråter, utan har sin PAPPA. hade jag en man hade ingen lyft på ögonbrynen.
    I vår familj hjälps vi åt att natta barnen, ibland nattar jag hans barn ibland nattar jag vårt gemensamma, ibland är det jag som lämtar/hämtar på förskolan helt beroende på hur vi arbetar - vi strävar efter att barnen ska tillbringa så lite tid som mäjligt på förskolan om det sen innebär att jag får starta dagen en halvtimme tidigare så so what liksom
    Och, jo jag hade lyft på ögonbrynen om PAPPAN i familjen inte skulle vara delaktig i nattningarna, för mig handlar det inte om att det är mamma som ska natta utan att man är en familj

Bra att barnen är nöjda o att pappan är det men med risk för att bli tjatig för mig är det en gåta hur man kan dra gränsen och tänka "mitt" o "ditt" när man är en familj men som sagt alla är vi olika och bara man själv är beredd på att bli behandlad på samma sätt eller att ens eget barn blev bendlat likadant  så fine....
    Hedebris skrev 2010-07-20 11:52:51 följande:
    förstår mig inte riktigt på detta...

är själv bonusförälder och gör ingen skillnad på mitt bonusbarn och mina biologiska barn.

Gör man viss skillnad som ts är man en hemsk mamma som inte ser på barnet som sitt eget. Hon behandlar de lika bortsett från att pappan får ta det huvudsakliga ansvaret + att de har löst klädsituationen på ett bra sätt. Om man ska hoppa på någon ska man hoppa på pappan, som inte köper liknande kläder till sina barn. Inte ts.

Gör man som jag, behandlar alla lika och ser på bonusen som sin egen då får man höra att man "tar förälderns plats" och är en hemsk människa...

Någon med synpunkter på det jag skriver?
    Jag har aldrig fått höra att jag försöker ta förälderns plats, tvärtom är det många däribland även barnens biomamma o bio morföräldrar som uttrycker sin lycka över att makens två barn är så självklara delar av vår familj och att jag vill vara delaktig i deras liv med allt vad det innebär från att packa gympapåsar, natta, borsta tänder, trösta, leka eller vad det nu kan vara de veckorna dom bor här hos oss.

Jag varken kan aldrig eller vill  ta biomammans plats i flickornas liv men jag vill gärna vara just  en bonus för dom, en bonus som både ger och får oändligt mycke kärlek
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-20 13:36:02 följande:
    Jo, men då ahr ju du VALT att ta det  ansvaret för barnen - det har inte jag. Men oroa er inte, gott folk, pappor kan också packa gympapåsar, tro det eller ej...
    Nähe, kan dom Jag som i min enfald trodde att det bara var min man som kunde packa gympapåsar Drömmer
    Men du, vet du - det finns bonus/styvmammor som fixar både att packa gynmpapåsar, köpa kläder o natta även barn som inte är deras biologiska barn

På nåt sätt käns det som om du väljer att lägga diskussionen på en rätt låg nivå när du kommer med påståenden om att även pappor kan - det är ju knappast pga av att pappan inte kan som jag är med i mina bonusbarns vardag med allt vad det innebär och vem har hävdat att hyan inte skulle kunna? Sen är det är väl inte riktigt det diskussionen handlar om utan snarare din inställning till din sambos barn...... 
    Ess skrev 2010-07-20 22:01:43 följande:
    Pappan har satt barnen till världen, pappan har valt att ha dem varannan vecka, det är pappans ansvar och ingen annans att ta hand om barnen. Behöver han hjälp så kan han be om det, annars förutsätter jag i alla fall att han ror det i land.
    Jag valde också bort att ta ansvar för min mans barn, tror att det är mycket tack vare det som vi fortfarande pratar med varann.
    Jag har valt att vara delaktig i mina bonusbarns liv och min man o jag har inga som helst problrem med at konversera med varandra, tvärtom vår kärlek o relatiion blir bara djupare o djupare för varje dag som går...
    Varför skulle mitt engagemang i hans barn innebära att vi slutade prata med varandra   
    Ess skrev 2010-07-20 23:12:58 följande:
    Lite oklart uttryckt, jag menar att hans barn och jag troligtvis inte pratat med varann nu mera om jag gått in och tagit en mer engagerad roll.
    Jag förmodar att hans barn var lite äldre när ni träffades, eller
    Min mans barn var 2 och 4år gamla... en ålder då man inte gärna kan be barnen laga mat själva, packa dagisväskor, gå själva till dagis osv osv.....

Jag är rätt övertygad om att mitt ansvar som bonusförälder sett helt annorlunda ut om hans barn varit i tonåren när vi träffades
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-21 00:20:29 följande:
    Nä, men man kan be pappan ta hand om sina barn själv. Vad hade han gjort om du inte funnits med i bilden?
    Vi har valt att dela på ansvaret eftersom vi är en familj, det känns naturligt för os att agera som en "enhet" att inte skilja på mitt, ditt & vårt
    Ja, hade min man levt ensam med sina barn så hade han haft hela ansvaret själv och klarat det med bravur, varför skulle han inte göra det
    Tror du att man förvandlas till fullständigt inkompetent förälder bara för att man väljer att dela ansvaret

Måste du be ditt barns far att ta hand om ert gemensamma barn, eller måste han be dig att ta hand om henne  Man får den uppfattningen eftersom du tycks utgå från att man inte kan dela ansvaret om barnen utan att idiotförklara den ena föräldern
    Jag har aldrig behövt att be min man att ta hand om vare sig vårt gemensamma barn eller hans två barn, han tar sitt ansvar utan att jag behöver påminna honom om det
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-20 16:20:03 följande:
    Skojar du med mig eller, jag tänker verkligen inte ta med mig 3 barn på 3 ,5 och 7 år ut och handla!!! Fattar inte folk som gör sånt, dom flesta har ju iofs ingen koll på ungarna ute i affärer så. Hur roligt tycker barn egentligen att det är att gå i affärer?
    Våra tre barn älskar att gå i affärer, speciellt när vi ska handla kläder till dom. Kanske beror det på att vi gör det som en familjegrej tillsammans, att alla åker tillsammans och att vi inte skiljer på mitt, ditt & vårt utan är en familj
    Och, jodå - vi har stenkoll på barnen eller rättare sagt vi behöver ine ha stenkoll eftersom dom inte har ngr som helst problem med at uppföra sig ute bland folk, kanske det ochså beror på att dom är en del av en familj som tycker om att göra saker tillsammans vare sig det är bio barn eller bonusbarn

Jag har roat mig med att läsa alla dina inlägg och kunde inte låta bli att småle vid ett par tillfällen, speciellt det här...
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-20 15:45:32 följande:
    Jag tycker det är lite skrämamnde hur dömande folk här på Familjeliv är. I vår familj är det inget av barnen som far illa. Men ändå blir folk upprörda över att barnens pappa tar hans om dom istället för pappans sambo.
    ... du är själv rätt snabb att döma. I de inlägg där jag har skrivit hur jag är delaktig i mina bonusbarns vardag har du direkt påpekat att även pappor kan göra dessa saker med andra ord har du varit väldigt snabb att dra slutsatsen att bara för at en bonusmamma väljer att vara delaktig i sina bonusbarn så står pappan brevid som ett hjälplöst mähä

Så visst är det skrämmande hur snabba folk är att döma här på FL
    bonnieloveskim skrev 2010-07-22 00:22:51 följande:
    TS du kan uppenbarligen inte ta kritik eftersom du tror att allt är svart eller vitt.
    Bara för att man skriver att nåt är dåligt så innebär det inte att ni slänger in barnen i rummet och låser dörren om dem...
    Ta åt dig av kritiken istället för att bortförklara den.
    Du agerar väldigt omoget med att förstora upp allt som säges emot din åsikt som om du vill rättfärdiga ditt egna beteende.

Du kanske skulle pröva natta hans barn 1-2 ggr i veckan när de är där.. mer behövs inte, men delaktighet behövs.

Vet du.. barn blir som sin omgivning. De som formar dem är vi vuxna.
    Så barnen blir en spegelbild av sin omvärld kan man säga.. ja ni vet det där om ett barn som ständigt får kritik får dålig självkänsla och ett barn som får beröm får bra självkänsla och ett barn som får styk lär sig slåss och ett barn som får förståelde lär sig empati och så vidare...
    Undrar hur din negativitet till dem formar dessa barn?
    TS verkar ha lite svart-vitt seende. Eftersom jag är delaktig i mina bonusbarns vardag genom att packa gympapåsar, lämna på dagis, natta osv så vände hon det till att "även pappor kan göra detta...."
    Mmmm... som om det var det som var frågan, själklart kan även mina bonusars pappa ta hand om barnen utan min hjälp men för oss känns det naturligare att vara en familj och inte tänka mitt, ditt & vårt...
    Jag nattar inte mina bonusar för att deras pappa inte kan utan för att jag vill och eftersom hela familjen mår bra av det så är det en utmärkt lösning för oss

Jag tycker det säger rätt mycke när man som TS upprepade gånger skriver skriver mitt barn och hans ungar.....

Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...