• beccagranen

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Jag hade inte kunnat ge biobarnet allt och strunta i ens barnssyskon som bor under samma tak. Men det beror väl på hur man är som människa. Samtidigt som vi inte lever med Ditt vs. Mitt i denna familj, allt vi har oavsätt om det är pengar eller matriella ting så är det vårt tillsammans. Så Jag hade hellre köpt ett mörkesplagg mindre och nöjt mig med en byxa från H&M dyl. och kunnat bjuda till lite till storasyskonen. Kan bara tänka mig in hur det hade vart om Jag vore den som hade haft två barn sedan tidigare och min man hade sett den skillnaden på barnen, när man funnits med i bilden sedan barnen var väldigt små. Det hade sårat mig djupt och inte vart acceptabelt. Inte minst så kommer dagen då det blir osämja mellan syskonen, ett hem ska vara bekvämt och rättvist för alla barnen.

• beccagranen
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-20 10:05:06 följande:
    I flera av TS inlägg, står uttryckligen att hon redan gör mycket för barnen. Hon räknar upp en massa som egentligen är pappans ansvar, men som hon självklart hjälper till med eftersom de är en familj.

På något sätt har folk tolkat det hon skriver som att hon "skiter" i bonusbarnen, men det är alltså inte sant.
    Däremot har hon dragit på sig bio-mammans agg för att hon inte köper kläder till ALLA barnen. Trots att det egentligen är bio-mammans och pappans ansvar!

Lite skillnad mot att "skita" i barnen - gjorde hon det, skulle nog ingen hålla med henne.
    Men hur kan man leva under samma tak, sedan barnen var små och ändå göra denna skillnaden?
    Det är bio föräldrarnas ansvar och TS gör nog mycket för bonusbarnen, men ibland kan man gå ut som en hel familj och behaga allas behov. Om pappan står för kostnaderna så kan väl ts vara med som  inspiration i handeln? Barnen är så unga att dom antagligen inte bryr sig om dom har kläder från Lindex eller om det är plagg från Molo.
  • beccagranen
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-20 10:21:47 följande:
    Nej just det, de är för små för att bry sig och pappan ger dem kläder från HM. Detta tycker tydligen många i den här tråden är förskräckligt.

INGEN har däremot klagat på bio-mamman, som tydligen spelar bort pengarna istället för att låta dem gå till barnen.

Det låter faktiskt som om TS gör mer för bonusbarnen redan, än vad bio-mamman gör. Om man läser alla hennes inlägg.
    Jag tror inte Bio-mamman är så hemsk, för då hade inte TS brytt sig ett smack om vad hon tycker och anser. Samtidigt som det vanligaste är att man känner medömkan för barnen om det har det så dåligt hos sin bio-mamma, vanligast är att man just handlar kläder och prylar som kompensation. Vilket dom borde ha gjort, för pengar verkar inte vara ett större problem, men än att hon inte vill lägga dom på barnen.

Som tidigare skrivit, ta pengar från pappan och handla till bonusbarnen när du ändå är igång och handlar till biobarnet. Handla märkeskläder när det reas, så får dom mer för pengarna.
  • beccagranen
    Esther M skrev 2010-07-20 10:35:55 följande:
    men om ts inte vill det, kan ju pappan och hans döttrar gå och handla utan henne?
    Om TS tycker att det är besvärande med andras barn så borde hon inte skapat en relation ihop med en tvåbarnspappa. Ibland gör man saker för barnen/familjen, även om det inte är det roligaste man kan tänka sig. Samtidigt kan hon fråga sig, hur mycket skulle flickorna uppskatta att vi åkta ut allihopa och shoppade? kan jag avsätta 2 timmar och göra alla glada? så får hon nog orken.

Tjejerna är inte dumma, barn märker väldigt snabbt ifall andra favoriseras. Och det innebär överlag alltid osämja/konflikter mellan barnen. Ska minstingen i familjen behöva ta smällen för att hennes mamma inte vill lägga lite engagemang i storasystrarna?
  • beccagranen
    Esther M skrev 2010-07-20 10:52:46 följande:
    Det handlar ju inte om ork, utan om att ts vill ägna sin tid åt annat än att shoppa kläder till sambons barn.  Pappan kan ju fråga sig, skulle inte barnen uppskatta om jag åkte och handlade kläder med dem?

Det verkar inte som om pappan har frågat ts om de kan göra en familjeutflykt till ett shoppingcenter heller. Det borde han kanske göra om han anser det vara en värdefull aktivitet för hela familjen.
    När jag läser TS inlägg så får jag fram att hon inte tycker att pappan kan handla kläder till tjejerna, TS är noga med att det ska gås med stil och passa ihop men det lyckas inte pappan med. Om hon har synpunkter på vad han handlar, då det tydligen plockas ihop på måfå bara för att få det gjort så kan hon hjälpa till. Precis som man gör i en familj.

Jag vet inte hur ni andra gör men vi springer inte runt på shoppingrundor varje helg, det blir till varje säsong som vi kopleterar kläderna, och någon gång i månaden så handlas det efter impuls. Så om TS kan tänka sig att planera iförväg med alla i familjen och vara med på turerna 2ggr om året så är väl inte det mycket begärt?

Eller om hon ändå är ute och shoppar till sitt biobarn och lyckas komma över något till tjejerna på rean eller som hon tror att tjejerna skulle tycka om så kan hon väl lägga ut pengrana? (eller bjuda på det som jag hade gjort). Jag engagerar mig mer i vänners barn och syskonbarn än vad hon gör med barnen hon levar ihop med.
  • beccagranen
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-20 10:47:49 följande:
    Jag förstår verkligen inte hur du resonerar. Det kan bli precis lika "fel" för barnen om bonusmamman alltid är med när pappa handlar, om pappa aldrig får det fulla ansvaret osv. DET om något, lär ju ge dem en skev syn på könsroller samt vem som gör vad!

Självklart kan TS följa med ibland, eller engagera sig ibland - och det gör hon ju också. Men det får inte bli så att hon "tar över", eller att ansvaret läggs på henne - SÄRSKILT inte när flickorna HAR en biomamma (som de tydligen bor hos varannan vecka).

För jämställdhetens skull, och för flickornas framtida fostran, är det faktiskt bättre om bio-pappan tar huvudansvaret för barnen, och bonusmamman hjälper till, men inte mer än så.
    Självklart ska pappan ta största ansvaret, men på de saker som han behöver hjälp med så kan dom hjälpas åt. Inte att hon ska ta över utan hjälpa till. Jag har inte läst att pappan skjuter över allt på TS, bara att hon inte vill ansvara för dom och tycker att pappan inte kan handla rätt, enkel lösning -hjälp till ibland.
    Givetvis ska pappan ha stunder själv med de äldre flickorna, precis som han ska ha egna stunder med minstingen. Och kanske inte helt fel att Ts har stunder själv med bonusbarnen. Om bio mamman är så oansvarlig så borde de ju ge extra stöd åt flickorna inte bara tänka, det är deras problem.  
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...