• anzita

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

ChoopChoopSong skrev 2010-07-20 09:18:43 följande:
    Det verkar som om vissa män skaffar sig en ny kvinna mer som nödvändighet / "hushållshjälp" - när biomamman inte längre finns där, eller är knepig på nåt sätt.

Och stora delar av den här tråden, underblåser ju sådana fördomar. Genom att lägga STÖRRE ansvar på en bonusmamma, än på bio-pappan...
    Ja, könsrollerna sitter stenhårt kvar.

Så länge flickorna är små är märket på deras kläder enbart en kul/viktig grej för föräldrarna. Barnen bryr sig knappast om de kladdar ner en H&M tröja eller en med fint franskt märke på.

När de växer upp är det viktigt att pappan är lyhörd för vad de tycker och tänker och också förmedlar lite av sin filosofi till dem. Barn som alltid får det de pekar på är sällan de lyckligaste barnen. Jag tycker att biopappans inställning till kläder verkar ganska hälsosam och hoppas att de slipper fångas av märkeshysterin.

Att flickornas mamma och mormor gnäller och kriticerar TS handlar bara om avundsjuka och att de inte kan hantera att biopappan har en ny relation. Annars skulle de skita i klädmärkena och se att barnen faktiskt har kläder på kroppen som deras PAPPA handlat åt dem. Men det duger kanske inte i deras ögon... 
  • anzita

Jag har mycket svårt att förstå att alla kvinnor ska vara stöpta i samma form för att vara "goda mammor".

Hur jag än vänder och vrider, kan jag inte se att TS behandlar sina styvdöttrar illa. Barnen är små och har ännu ingen uppfattning om klädmärken (och ska inte behöva ha det heller). Vad gör det för skillnad att de går i kläder deras pappa köpt? Får inte pappan och flickorna ha dessa stunder för sig själva?

Att biomamma och mormor gnäller är deras problem. TS beter sig inte som DE vill = hon shoppar inte svindyra märkeskläder åt de barnen. 
    Det viktigaste är ändå det som inte är självklart synligt för ögat  - att man inkluderar alla barnen i familjens aktiviteter, att man är intresserad av dem, tillbringar tid med dem. hjälper dem att reda ut komflikter, förklarar världen för dem. Det syns inte men är många gånger viktigare för barnets välmående än kläderna eller prylarna man omger dem med.

Och sen till dig TS, i all vänskaplighet. Det är underbart att ha en dotter som man kan skämma bort, klä snyggt och visa upp. Men var uppmärksam på att detta inte går till överdrift. Jag har sett mammor som pyntar sina små flickor så att de inte längre är BARN utan små dockor. Jag hoppas att din lilla dotter får uppleva världen utan att behöva vara rädd om sina fina kläder!

Nu lämnar jag denna tråd. Varje familj utformar sitt liv som det passar dem. Jag kanske skulle handla annorlunda än TS men det säger inte att jag är en bättre mamma/styvmamma än hon.

• anzita
    Moi Je Joue skrev 2010-07-21 17:09:09 följande:
    bonnieloveskim skrev 2010-07-21 16:36:41 följande:
    En del tar bara halva paketet,, säger att de tycker om bonusarna och det räcker så tack.
    varför måste man vara nån slags barnälskande övermänniska bara för att man råkar träffa en man med barn sen tidigare?
    det är inte styvmammans fel att det gick åt skogen med den förra familjen och att barnen inte får växa upp i kärnfamilj, det är bioföräldrarna som står ansvariga för den biten.
    pinsam diskussion, hur kan man inte bara ta att alla har kommit fram till olika lösningar. och vad är det för larv att man måste älska sina bonusbarn, vad lever ni i för underlig värld, man kan inte älska nån per automatik, särskilt inte bara för att de är barn. till skillnad från vad vissa verkar tro finns det inte förprogrammerat hos kvinnor att villkorslöst älska alla barn. det räcker gott och väl att tycka om. eller snarare att acceptera, respektera och vara allmänt trevlig.
    Så sant.
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...