Inlägg från: Anonym (Miljömamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Miljömamman)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Stackars TS... man kan inte göra skillnad på egna och biologiska barn i samma familj. Tragiskt att lägga pengar på kläder, både märkes- och nya... själv lägger jag en ära i att köpa allt till mitt barn begagnat!
    All köphysteri är SÅ tragisk  

• Anonym (Miljömamman)
    Anonym (GE ER..) skrev 2010-07-20 22:51:30 följande:

TS, Säger det än en gång. Klart att det inte är din uppgift att betala dom andra barnens kläder. Det har man ju inte råd med och är heller inte din plikt. Det är ju mamman och pappan till barnen som ska stå för det.

Har man gemensam ekonomi så ingår ju även hans barn i den ekonomin, det är ju självklart! 
  • Anonym (Miljömamman)
    Anonym (GE ER..) skrev 2010-07-20 23:10:44 följande:
    Ja man det beror på hur den gemensamma ekonomin ser ut. Man kan ha gemensamma räkningar och till mat och så vidare. Och om hon använder resten av sina pengar som hon tjänat ihop så får hon väl använda det till vad hon vill.. och inte behöva lägga det på barn som inte är hennes. Pappan köper ju kläder till barnen så vad är problemet.
    Ja men i den gemensamma potten av pengar så ingår ju hans barn!
    Jag är själv sambo med ett gemensamt barn och ett sedan tidigare och alla räkningar betalas med den gemensamma kassan, både tex det gemensamma barnets resor, ridläger eller kläder och särkullsbarnets. Om vi gör någon aktivitet skulle det ju inte fungera att jag som mamma som tjänar mindre skulle betala hela kostnaden för mitt särkullbarn och hälften av biljetten för det gemensamma barnet.
  • Anonym (Miljömamman)
    Anonym (GE ER..) skrev 2010-07-20 23:28:56 följande:
    Men snälla du.. Alla har väl delat upp sin ekonomi olika.. Och en del har så kallade "egna" pengar som man får behålla och göra vad fasen man vill för. Och då har man redan lagt pengar till mat konto.. Räkningar och övriga utgifter.. Så har pappan 2 barn sen innan så kan ju han och mamman till barnen lägga pengar som till kläder till barnen. Jag lever också med en man som har barn sen ínnan. Inga problem där inte.  Bara det att vill jag bekosta lite extra på mitt barn så får väl jag göra det med mina i hop tjänade pengar. Jag kanske inte har råd att köpa allt till mitt styv barn utan det gör mamman till man sambos barn så gärna. Så därför håller jag med TS-
    Nu blandar du ihop olika saker. Att ha egna pengar att göra vad man vill för är en sak men att behandla barn olika inom samma familj är något helt annat.
    Vi skulle aldrig drömma om att behandla det biologiska barnet annorlunda än särkullbarnet. Min sambo har alltid spenderat mycket av sina "egna" pengar på min dotter och de gör saker ihop själva. Detta blev ännu viktigare när vi fick ett gemensamt barn så att hon absolut inte skulle känna sig särbehandlad eller åsidosatt.
    Vi är också väldigt noga med att bygga upp barnens sparande inför framtiden på samma sätt. Vad hennes biologiska pappa väljer att göra med och för henne samt köpa till henne är totalt ointressant för oss. I vår familj ska hon ha en precis lika självklar plats som sin bror. 

Ett inlägg som inleds med "Men snälla du" blir dock svårt att ta på allvar utan att man ser ner på den som skrivit men jag försöker bortse från det...
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...