Inlägg från: Anonym (mini) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mini)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Hos oss är det på sätt och vis tvärs om.
    Exets nya köper dyra kläder, datorer etc till sina barn. Sen tycker mitt ex att det borde vara rättvist. Alltså anser han att jag ska lägga upp lika mycket pengar som han för att höja "standarden" (som han uttrycker det) till hennes barns nivå. Nu är det bara det att jag inte har råd med det utan anser att om han vill köpa sånt till barnen så måste han lägga upp mer pengar än jag. Vilket liv det blir! Barnen lever i "fattigdom" (återigen hans uttryck) bara för att dom inte får julklapps-laptop när de är 7 år tydligen.

Jag tycker att det är rent sjukt att han och hans nya inte kan enas om en vettig nivå för alla barnen att befinna sig på. Har dom gemensam ekonomi får dom väl prata ihop sig så att alla barn behandlas lika utifrån den standard dom kan sätta gemensamt. Jag tycker att det är väldigt konstigt att man inte kan se att man faktiskt behandlar barn olika på det sättet. Och jag kan helt klart säga att mina barn från början märkt att de behandlas olika i det hemmet, vilket dom ser som djupt orättvist. (Dom har bott med dom varannan vecka sen de var 5 och 8.)
    Om TS karl inte kan ta en vettig diskussion med sin fru/sambo så är det konstigt. Hur kan man tycka att det är ok att ens barn har olika standard och på så sätt behandlas olika?!! Hur man sen kan välja en sån feg man är för mig också obegripligt.

• Anonym (mini)
    Vanilj L skrev 2010-07-21 14:10:12 följande:
    Är det egentligen inte också så att mannen är skyldig en summa i försörjning till exet om hon vid skiljsmässan var arbetslös?
    Inte om barnen bor varanan vecka. Bara om barnen bor på heltid hos mamman.
    Jag tycker fortfarande att det är pappan som ska diskuteras här - en pappas om tycker att det är ok att man gör skillnad på hans barn.
  • Anonym (mini)
    enlitenbitkaka skrev 2010-07-21 15:44:35 följande:
    Men det är ju ingen som gör skillnad. TS är inte en naturlig del av barnens liv. Om det var pappan som köpte ALLA barnens kläder så vore den en sak, men nu är det inte så. Värre vore det om ex farmodern "kompenserade" de två äldre genom att köpa dyra kläder till dem men billigare till ts barn
    Det är väl inte värre - det vore lika illa.
  • Anonym (mini)
    enlitenbitkaka skrev 2010-07-21 15:54:46 följande:
    Nej...det är värre. TS har ingen skyldighet att ge barnen samma kläder, en farmor som är lika mycket släkt med alla barn bör moraliskt sett INTE gör skillnad.
    Farmor har inte heller någon skyldighet till vare sig det ena eller det andra. Det är lika lite hennes moral som TS som falerar om man behandlar barnen olika.

Men jag anser fortfarande att pappan gör ett uruselt jobb på att se till att alla hans barn behandlas lika.När han borde prata med både sin fru/sambo och sin mamma och ex så väljer han att stoppa huvudet i sanden. Fegt.
  • Anonym (mini)
    enlitenbitkaka skrev 2010-07-21 16:28:03 följande:
    Men det är hans och mammans jobb att se till att barnen behnaldas lika - av DEM. TS behandlar ju självklart barnen olika efsm bara ett är hennes.

Tycker de verkar vara en väl fungerade familj med en lite sniken biomamma...
    Vad är det för självklart med det? För mig är det självklart att man behandlar alla barn som bor i ett hem lika. Och det är något som man i det hushållet borde prata ihop sig om. Jag tvivlar på att TS (med sin inställning till hur viktigt märkeskläder är till en 3-åring) skulle tycka att det var ok ifall det var tvärsom, att de två bonusarna fick dyra märkeskläder medans det egna barnet fick biligare kläder från H&M.

Jag tycker att det verkar vara en familj där vissa barn anses mer värda än andra och med en pappa som står brevid och tycker att det är ok.
    Det är knappast sniket att tycka att ens barn ska ha rätt till samma standard som sitt syskon. (Skulle det vara ok att vissa barn fick sämre mat och andra bättre mat, vissa barn fick gå på dyra aktiviteter  och andra bara billiga - bara för att de inte har exakt samma föräldrar? De bor i samma hushåll!)
    Däremot kan mamman inte kräva det. Biomamman borde snarare be sitt ex tänka igenom varför han särbehandlar deras gemensamma barnen gentemot det andra. Pappan borde verkligen ta lite mer ansvar här.
  • Anonym (mini)
    enlitenbitkaka skrev 2010-07-21 16:53:12 följande:
    Men om mamman vill att de ska ha samma kläder kan väl hon köpa det? Det är TS som betalar, inte hennes man. Pappan betalar ju inte.
    Du har nog inte förstått mitt resonemang!
    Det är pappans uppgift i det här fallet att se till att alla hans barn behandlas lika.

Mitt ex kräver att jag ska bidra till dyra märkeskläder, laptopar etc bara för att hans nya fru ger det till sina barn. Jag har inte dom pengarna. Jag håller med honom om att alla barn i ett hushåll bör ha samma standard. MEN - har man inte råd så har man inte! Mamman har ingen skyldighet att se tilll att hennes barn får samma standard som pappans övriga barn. Hon kan heller inte kräva att de ska ha det. Det är pappan som lever med den nya kvinnan och har skaffat barn med flera kvinnor. Därför är det pappans sak  att prata med den kvinna han lever med för att se till att barnen får samma standard. Men den här pappan verkar inte bry sig om att barnen särbehandlas för fem öre. Det är det riktigt sorgliga i den här historien.
    Nu handlar det om kläder - i framtiden kan det lika gärna bli något annat.
  • Anonym (mini)
    Anonym (pssst) skrev 2010-07-21 17:29:45 följande:
    Skulle märkeskläder va bättre än kläder från HM? Jag skulle hellre klä mina barn i kläder fårn HM än märkeskläder. Bara ett litet inlägg...
    Nej då - matchande märkeskläder är bättre eftersom man kan få fina komplimanger för sitt välklädda barn, vilket återspeglar hur man själv är som mamma - tydligen.
  • Anonym (mini)
    Vanilj L skrev 2010-07-21 18:05:53 följande:
    Ja det är så men det var någon som  skrev att det inte gällde när barnen bor växelvis. Men det tror jag inte på för även om det inte fanns några barn så gäller det.
    Men det är så!
    Precis min situation nämligen. Om barnen bor varannan vecka så förutsätts bägge vårdnadshavare försörja barnet "efter förmåga". Men vad det exakt innebär finns det inget prejudikat på. Alltså finns det ingen som helst underhålningsplikt för den ena vårdnadshavaren till den andra om barnen bor varannan vecka.
    Mina barn bor varannan vecka. Jg bor i en tre och har svårt att få ihop ekonomin varje månad. Mitt ex tjänar tre gånger så mycket pengar och har råd med jättevilla, exklusiva utlandsresor och dyra kläder till barnen (som de bara får använda hos honom). Att barnen har så olika standard hos mig och hos honom kan jag inte rå på. Det finns inget som säger att han ska ge mig pengar bara för att han tjänar mer när barnen bor varannan vecka. Tyvärr.
  • Anonym (mini)
    Vanilj L skrev 2010-07-21 18:18:36 följande:
    Det gäller nog även fast man inte har barn  tillsammans.
    Har man inte gemensamma barn och de bor varannan vecka gäller samma sak. Det är boende som är den avgörande punkten.
  • Anonym (mini)
    Föräldrabalken stadgar att den som varaktigt bor tillsammans med annans barn och med förälder som har vårdnaden om barnet, är underhållsskyldig gentemot barnet. Då du inte är gift med din partner så gäller detta endast om ni har ett eget barn tillsammans. Regeln finns i syfte att alla barn i en och samma familj skall ha samma levnadsstandard. Som styvförälder har man dock endast en subsidiär skyldighet i förhållande till den bidragsskyldige biologiska föräldern. En primär skyldighet föreligger dock för styvföräldern om du och din sambo tjänar bra så att ett standardtillägg skall utgå, detta för att barnet skall få en likvärdig ekonomisk standard som sina föräldrar. Men har du och din sambo inte egna barn tillsammans så föreligger ingen försörjningsplikt från din sida.
  • Anonym (mini)
    Anonym (mini) skrev 2010-07-21 18:35:05 följande:
    Föräldrabalken stadgar att den som varaktigt bor tillsammans med annans barn och med förälder som har vårdnaden om barnet, är underhållsskyldig gentemot barnet. Då du inte är gift med din partner så gäller detta endast om ni har ett eget barn tillsammans. Regeln finns i syfte att alla barn i en och samma familj skall ha samma levnadsstandard. Som styvförälder har man dock endast en subsidiär skyldighet i förhållande till den bidragsskyldige biologiska föräldern. En primär skyldighet föreligger dock för styvföräldern om du och din sambo tjänar bra så att ett standardtillägg skall utgå, detta för att barnet skall få en likvärdig ekonomisk standard som sina föräldrar. Men har du och din sambo inte egna barn tillsammans så föreligger ingen försörjningsplikt från din sida.
    från
    http://lawline.se/answers/5320
  • Anonym (mini)
    Pregga skrev 2010-07-21 18:40:11 följande:
    så du manar att min kommande son,s pappa har skyldighet att betala så min dotter sen innan har likadant exakt som hans son som kommer om vi lever ihop?
    Asså jag har ju klargjort fr början vad som gäller, MEN jag skulle aldrig tvinga han å köpa saker till min dotter trots att hennes pappa inte finns med i bilden.  sen skulle jag heller inte tillåta att han gjorde skillnad på dom å det vet han fr början som sagt. MEN ts man väljer ju att acceptera detta.
    Enligt lagen har han en försörjningsplikt för din dotter sen tidigare som innebär att båda dina barn har rätt till samma levnadsstandard i er familj.
    Det är inte jag som "menar" det - det är lagen som säger det.
  • Anonym (mini)
    Esther M skrev 2010-07-21 18:40:33 följande:
    Undrar vilken myndighet som kontrollerar  att detta efterföljs? Ni kanske borde anmäla ts till allmänna standardiseringsnämnden.  Det skulle säkert göra hela familjen gott.
    Rent proncipiellt så skulle TS mans ex (biomamman) kunna ta upp det här till rättslig prövning eller låta soc utreda ifall barnen har samma levnadsstandard som sitt halvsyskon när de bor hemma hos sin pappa.
  • Anonym (mini)
    Esther M skrev 2010-07-21 18:49:56 följande:
    Det finns tillräckligt med fall av verkligt misshandlade barn och ungdomar för soc att jobba med utan att de ska ödsla sin tid på skillnader i klädmärken.
    Soc är enligt lag skyldig att göra en utredning om det kommer in en anmälan.
    Om en sådan utredning kommer fram till att barnen inte lever enligt samma standard hos biopappan är det en ganska stor förvårande fråga i en eventuell rättsprocess.
  • Anonym (mini)
    Ess skrev 2010-07-21 18:51:57 följande:
    Det som menas med lagen är inte att, köper jag en märkeströja till mitt barn så måste jag göra det till hans också. Utan det gäller att hans barn ska inte bo ute i garaget i ett sunkigt rum och få äta resterna efter måltiden. Saknar min man pengar så ska inte jag och mina barn sitta och vräka i oss och hans barn titta på, utan där reglerar lagen att då får jag stå för att hans barn får samma kost som oss andra.
    Lagen gäller inte bara mat (som i ditt exempel) utan utifrån alla aspekter. Några undantag för att det är ok att ge barnen olika klädbudget eller annat står det inte om i lagen.
  • Anonym (mini)
    Esther M skrev 2010-07-21 18:58:20 följande:
    Men jag tror inte att det kommer att hända. Jag är optimist och hoppas att alla i världen har bättre saker för sig än att tjata om vilka märken på kläder barn har.
    Vad som kommer att hända vet vi inte.
    Men enligt lagen kan inte TS hävda at det hon gör är rätt.
  • Anonym (mini)
    Esther M skrev 2010-07-21 19:02:03 följande:
    Eftersom vi inte vet vad som skulle hända i en sådan utredning, kan du inte heller hävda att det ts gör enligt lagen är fel.
    Du tror inte ens att soc skulle ta upp frågan, vilket jag har förklarat att de visst gör om någon anmäler. Vill biomamman ta detta till domstol står lagen knappast på TS sida.
    Vad jag menade att vi inte visste var ifall någon kommer att anmäla överhuvudtaget. Att soc skulle anse att det är fel är jag övertygad om eftersom jag känner till liknande exempel. Lagen står på barnens sida för att de ska kunna ha samma levnadsstandard i ett hem.
  • Anonym (mini)
    Esther M skrev 2010-07-21 19:11:08 följande:
    Jag tror att soc bedömer från fall till fall, och nej, jag tror inte att detta skulel bli föremål för någon utredning. Och du vet fortfarande inte mer än jag hur resultatet skulle bli.
    Enligt socialtjänstlagen måste soc göra en utredning ifall en anmälan kommer in.
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...