• Minli

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Tack, tack, tack TS för att du startade denna tråd! Jag kommer inte ihåg då jag har läst nåt roligare. Har skrattat så tårarna rinner...

Det är helt otroligt hur folk kan vinkla allt från hur de vill se på saken istället för att läsa vad det egentligen står.

T.ex. varför i fridens namn skulle du köra hans barn till förskolan?? Det är ju så dumt att jag har lust att slänga datorn i väggen när folk gång på gång ignorerar det faktum att pappan kör förbi bonusarnas dagis på väg på jobb och att det skulle innebära en timme extra väntande för dig och ert gemensamma barn. Ingen j*vel hade ens tänkt tanken om alla tre barn vore gemensamma, men då det är frågan om bonusbarn så blir det ju automatiskt så att du är en häxa som borde brännas på bål.

Eller de som citerar dig, men raderar halva texten så det ser ut som om du skrivit ett inlägg med en helt annan mening/innebörd än vad du egentligen gjort. Och så är de så dumma att de själva tror att du menat det som de "manipulerat" fram!

Och svenska skolan kan inte vara bra då hälften inte förstår vad de läser. Eller så är jag blind. För jag har inte hittat någonstans där du skriver att bonusarna är utan kläder. Men likväl skriver folk att du är försörjningsskyldig. Men pappan försörjer ju dem så vad f*n är problemet? Och att föreslå att dra in soc... För att du har ett intresse av att lägga (DINA!) pengar på märkeskläder och pappan köper kläder på H&M... Jag lovar det föll en tår då jag läste det, så kul var det! Och att det dessutom ignoreras då du skriver att pappan säkert kommer att köpa märkeskläder när/om barnen själva kommer med sådana önskemål... Nä jag borde sluta läsa på FL för det ger mig högt blodtryck!

Hoppas du orkar kämpa och svara på flera inlägg för detta har blivit min kvällsunderhållning efter att jag nattat lillan

Btw, är själv styvmamma och både jag och min man delar din syn på detta. Så om du är Askungens styvmor, som endel skrivit, så är jag väl Snövits
  • Minli
    Ari Gold skrev 2010-07-21 21:38:55 följande:
    De exemplen är ju över huvud taget inte relevanta i det här fallet då det inte handlar om vad pappan vill, utan om vad mamman inte vill. TS motvilja mot bonusbarnen blir inte mindre motbjudande av att pappan är engagerad och kärleksfull eller whatever.
    Men vad spelar det för roll vad pappan vill och vad styvmamman inte vill? Det viktigaste är väl vad barnen vill och deras version vet vi inget om. Ska styvmamman natta av princip fastän bonusarna kanske är helt nöjda med situationen? Om ts inte ser dem som sina barn så ser barnen knappast henne som en mamma. Så varför skulle de vilja bli nattade av henne istället för av pappan?  Varför kan inte en styvmamma få vara just det, en styvmamma? D.v.s. en person som är tillsammans med pappan och respekterar barnet, men lämnar föräldraansvaret till bioföräldern. Och om både ts och hennes man är nöjda med fördelningen så skulle jag bli ytterst förvånad om barnen tar illa upp av att ts inte "leker" mamma. Tror det är mera skadligt för barnen om ts skulle vara falsk och låtsas vilja natta. För sånt ser barn igenom direkt...
  • Minli
    Ari Gold skrev 2010-07-21 21:33:20 följande:
    Ja det finns massor av sätt att skapa familjekänsla på, jag har inte hört exempel på ett endqaste ett av dem från TS:

Om det nu är så att TS lever i ett hushåll där var och en sköter sig och sitt och lever i nån slags paralella världar så skulle jag inte reagera särskilt på att barnen var en del av dena underliga bild. Men jag får en känsla av att det inte är så. jag får en känsla av att "mitt och ditt" blir en issue just när det gäller bonusbarnen.

Att flytta ihop och bila familj brukar innebära att man tar över ansvar för varandras åtaganden. Min sambo tvättar både mina och hans kläder istället för att var och en tvättar sitt. Jag lagar mat åt oss båda och hur galet det än låter så lagar jag alktosfritt TROTS att det inte är JAG som är laktosintolerant. Helt galet!

Om jag beställer kontaktlinser beställer jag åt honom också samtidigt och när jag läser kvällsbok med min unge på ena sidan så får hans unge sitta på andra sidan och höra på. Om jag ska posta ett brev så postar jag sambons brev samtidigt och när han tvättar av sin bil så sköljer han även av min som står brevid. När jag köper en MOLO-tröja strl 104 i barnklädesafffären så grabbar jag en likadan i strl 122 på hyllan brevid och så vidare och så vidare... det är en rätt trevlig samordningseffekt som ger mer tid över åt alla, än om man ska dela upp barnen och livet som värsta pettimeterpetter.
    Ts skulle antagligen inte mota bort bonusarna om de vill höra på saga tillika som den yngsta. Hon lagar ju mat åt bonusarna också, det har hon skrivit. Kläderna tvättas av städerskan så ts gör ingen skillnad där. Men hon vill inte köpa kläder för SINA pengar för det är ju faktiskt bioföräldrarna som har det ansvaret. Plus att det vore ju totalt idiotiskt att både ts och hennes man köper kläder till bonusarna. När ska de hinna använda dubbla uppsättningar då de dessutom bor vv? Dessutom är det ju inte ts man som vill att bonusarna ska ha märkeskläder utan biomamman och farmodern. Och vad har ens ts med saken att göra då PAPPAN själv köper kläder till sina barn?

Annat hade det ju varit om ts hade tagit på sig ansvaret att handla kläder till bonusarna och köper märkeskläder till den yngsta och "bara" från H&M till bonusarna. Då hade det varit relevant att anklaga ts för att vara orättvis...
  • Minli
    Anonym skrev 2010-07-21 22:04:27 följande:
    Min ex behandlade mina barn sedan tidigare som ts behandlar sina bonusbarn. Mina barn led fruktansvärt. Det var riktigt jobbigt för dem att aldrig känna att de hörde till och att han aldrig brydde sig.
    Jag behandlar min bonus som ts behandlar sina bonusar. Tidigare var jag mera involverad och försökte ta lika mycket ansvar som min man. Det fungerade inte alls. Sedan jag backade och låter min man ta ansvaret så har det blivit mycket bättre. Därmed inte sagt att jag är elak, ignorerar barnet eller inte lagar mat, tvättar kläder eller spelar spel när bonus är här.

Det kan vara stor skillnad på två olika styvföräldrar som inte tar föräldraansvar sas. En kan för det vara snäll, välkomnande och omtänksam medan en annan totalt kan strunta i att barnet ens existerar...
  • Minli
    Vanilj L skrev 2010-07-21 22:24:36 följande:
    Men hon skulle inte handla kläderna för SINA pengar honskulle få pengar till det.
    Ja okej, men nu har ts och pappan kommit överens om att han köper kläderna. Då är det väl hans "fel" att barnen har kläder från olika butiker. Och om de har kommit överens om det (i sin familj) så ska väl inte biomamman och farmodern lägga sig i.

I min familj går bonus delvis med märkeskläder (som min man betalat för via underhåll). Vår gemensamma går inte med några som helst märkeskläder för vi anser inte att det är värt att sätta så mycket pengar på kläder som hon växer ur så fort. Betyder det att jag/min man inte bryr oss om vårt barn då hon har mindre fina kläder? Kommer det att påverka relationen mellan flickorna att pappa "köper" märkeskläder till ena men inte till andra? Jag hoppas att vi är tillräckligt bra föräldrar så att barnen förstår att det inte kan vara lika för båda då de inte har båda föräldrarna gemensamt. Ibland gynnar det ena barnet och ibland det andra. Så fast en specifik situation kan vara orättvis så kan det ändå jämna ut sig på det stora hela...
  • Minli
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-21 22:40:52 följande:
    Ja det kommer att bli jätteorättvis. Den som får skulden är ditt barns syskons mamma. Utan pardon, och nu när barnen har så olika levnadsstandard kan soc bli inkopplade. Dessutom har jag lärt mig här i tråden att biomamman till din mans barn är försörjningsskyldig även till ditt barn. Hon borde köpa märkeskläder till ditt barn också!!!! Okej, ni kan väl betala för det, men hon ska ut och handla dom.
    Kom just på att bonusen hade med en förelsedagspresent till sin lillasyster som hon hade köpt med sin mamma. Och det var INTE märkeskläder utan från Lindex om jag inte minns fel. Fy f*n vilken stil, hon borde skämmas som skickar med en sådan present! Som om hon riktigt vill påpeka att min dotter är mindre värd... Nä jag måste ta ett snack med biomamman innan mitt barn får ärr för livet.
  • Minli
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-21 22:55:11 följande:
    Minli skrev 2010-07-21 22:52:06 följande:
    Kom just på att bonusen hade med en förelsedagspresent till sin lillasyster som hon hade köpt med sin mamma. Och det var INTE märkeskläder utan från Lindex om jag inte minns fel. Fy f*n vilken stil, hon borde skämmas som skickar med en sådan present! Som om hon riktigt vill påpeka att min dotter är mindre värd... Nä jag måste ta ett snack med biomamman innan mitt barn får ärr för livet.
    Det får du göra, var noga med att tala om att hon är försörjningsskyldig också. Eller, för att bespara dig det samtalet, maila henne denna tråd.
  • Minli
    Anonym skrev 2010-07-22 00:31:20 följande:
    Så varannan vecka är du "barnledig"? Varför ska ha ha alla barnen en vecka och ett barn den andra veckan medan du får vara barnledig varannan vecka?
    Vill du missförstå? Var har ts skrivit att hon är barnledig varannan vecka?
  • Minli
    Anonym skrev 2010-07-22 10:51:08 följande:
    Ts måste acceptera att sambon vill ha det på annat sätt. Som det är så kör hon hela familjen i diket...
    Citera gärna det inlägg där ts skriver att hennes sambo är missnöjd med fördelningen av ansvaret!
  • Minli
    Anonym skrev 2010-07-22 11:07:38 följande:
    Fler av ts inlägg:

"Jag tycker inte att jag ska gå och leta kläder till hans barn på hans bekostnad. om han vill att hans ungar ska ha andra kläder än dom han väljer, så får väl han ge sig ut själv. Jag är inte hans personal shopper."

"Jo, jag kunde följa med, men jag tycker det känns konstigt att jag ska engagera mig när inte deras pappa bryr sig och tycker dom har ok kläder." Som svar på om ts kanske kunde följa med pappan ut och handla till barnen... Pappan vill men ts säger att pappan inte engagerar sig, trots att han bett henne om hjälp!

"Nä, jag bryr mig inte om mamman, pappan får köpa guldkläder för 1 miljon per strumpa till sina barn om han har lust, och låta alla tro att biomamman handlat. Däremot tycker jag inte att det är min uppgift att köpa kläder till dom bara för att jag gillar att köpa till min dotter. Jag har sagt detta till pappan, och han är väl medveten om situationen men fortsätter handla på H&M. Alltså tycker han inte att det spelar någon roll. Och han är deras pappa."

"Självklart tycker jag att det är skillnad på barnen. Ett av dom är ju mitt. Dom andra är hennes syskon på pappas sida."

Det framgår tydligt att pappan vill ha ts hjälp att handla men ts vill inte att hans  barn ska bli lika fina som hennes "primadonna" som hon skrev i ett inlägg...
    Men LÄS vad där står. Ts svarar ju på förslag om att hjälpa pappan som kommit från folk som svarat i tråden. Det har inte varit en önskan från pappans håll. Hon skriver "när inte deras pappa bryr sig och tycker att dom har ok kläder". Alltså tycker han situationen är ok, det står ju klart och tydligt.
  • Minli
    Anonym skrev 2010-07-22 11:30:08 följande:
    Delad ekonomi kan betyda att man delar alla kostnader och inkomster. Det kan också betyda att var och en sköter sitt...
    Men hon har svarat även på detta...
  • Minli
    Anonym skrev 2010-07-22 11:29:15 följande:
    Man behöver bara läsa vad ts skriver bl.a detta:
    "Jag tycker inte att jag ska gå och leta kläder till hans barn på hans bekostnad. om han vill att hans ungar ska ha andra kläder än dom han väljer, så får väl han ge sig ut själv. Jag är inte hans personal shopper."
    "Självklart tycker jag att det är skillnad på barnen. Ett av dom är ju mitt. Dom andra är hennes syskon på pappas sida."
    Nej men varför skulle hon göra det då PAPPAN KÖPER KLÄDER och tycker att det duger med kläder från H&M. Och absolut inte för att farmorn och biomamman klagat. Återigen är det deras önskemål om förändring i garderoben, inte pappans.

Klart det är skillnad på barnen. Ska man inte få skriva som det är? Det betyder ju inte automatiskt att hon är elak mot bonusarna.
  • Minli
    Anonym skrev 2010-07-22 11:36:52 följande:
    Han har sagt att han kan ge henne pengar så hon kan handla till hans barn. Han har bett henne följa med och hjälpa till... Men ts vill bara ha en primadonna i familjen.
    Igen, citera gärna ts där det tydligt framgår att PAPPAN erbjudit pengar för att ts ska köpa kläder till barnen!
  • Minli
    Anonym skrev 2010-07-22 11:36:52 följande:
    Han har sagt att han kan ge henne pengar så hon kan handla till hans barn. Han har bett henne följa med och hjälpa till... Men ts vill bara ha en primadonna i familjen.
    Och sluta snälla skriva att det yngsta barnet är en primadonna. Ts har aldrig skrivit att hon anser att barnet är det och jag tycker faktiskt att det är fult att sätta den etiketten på ett barn (för du skriver det på ett negativt sätt) bara för att dennes mamma råkar gilla att köpa märkeskläder.
  • Minli

Okej, my bad, jag hade missat att hon själv skrivit det.

Men jag väntar fortfarande på citatet där det framkommer att pappan erbjudit henne pengar och begärt hjälp...

• Minli
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-22 12:46:44 följande:
    Nej, det var svar på frågan varför jag inte kan följa med honom ut och handla, från folk i tråden. Han har aldrig bett mig.
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-22 12:51:31 följande:
    Ja, istället för att han handlar SJÄLV, eftersom det uppenbarligen inte duger för damerna.
    Ska bli intressant att se hur dessa två meningar kan förvrängas...
  • Minli
    CuteLilleMyGirl skrev 2010-07-22 13:46:53 följande:

Jag sitter här med en klump av illamående i magen. Sambon och jag har en dotter på 20 mnd, och vi ska flytta isär nu i augusti.Min största skräck är att han träffar en kvinna som är på det sätt du verkar vara. Göra sådan skillnad att du inte engång kan hämta/lämna barnen på dagis.

Mina föräldrar är också skilda, och pappa var gift med en häxa (tack-och-lov är de inte tillsammans mer), som nog resonerade som dig. Att det är mamma-pappa-gemensamt barn som gäller, och de som finns sedan tidigare (om det inte är mammans barn sen tidigare) hör inte till.

Jag kan verkligen inte förstå resonemanget att man kan vara en familj om man aldrig kan lägga/hämta/lämna/handla kläder till barn från en tidigare relation. För det att barnen är där för att _bo_  (inte hälsa på) hos pappa utesluter ju inte att någon annan kan göra ngt för dem.

Sitter här helt mållås, och som sagt med en stor klump i magen av rädsla för att det här ska hända min dotter.

Stackars barn säger jag bara. Och nej, det handlar inte bara om kläder som flera här vill ha det till. Alla inlägg från TS genomsyras av att det är ”mamma-pappa-barn” (gemensam familj) mot barnen som inte hör till familjen och aldrig kommer göra det.

Min pappa är den dag i dag ångerfull för att han lät häxan styra och gjorde vår relation skitdålig. Jag vägrade vara där i långa perioder.

Fega, fega man, som låter det här pågå!

Men ge upp med dagisgrejen redan! Varför skulle ts skjutsa till dagis på andra sidan stan då pappan åker förbi just det dagiset påväg till jobbet? Hade de gått på samma dagis så hade ts säkerligen (rätta mig ts om jag har fel) kunnat ta de två andra barnen med på samma gång...
  • Minli
    saxon skrev 2010-07-22 23:27:13 följande:
    Nej, pappan har visst pengar till barnens kläder, det handlar om att ts inte orkar köpa kläder till de två bonusarna trots att hon redan är ute på stan och shoppar till sitt eget barn och befinner sig i affären.
    Men nej det handlar inte om det!

Det handlar om en farmor och en biomamma som klagat. Varför skulle hon shoppa till bonusarna när pappan gör det och inte ens har bett ts hjälpa? Ska ts vara tvungen att erbjuda sig att göra det? Trots att pappan är nöjd med hur de har det fördelat nu. Varför ska man med tvång hitta på saker att skapa problem över? Ts har ju dessutom skrivit massor av gånger att då bonusarna börjar bry sig om märkeskläder så kommer pappan handla det som de vill ha/begär. Ts har dessutom diskuterat detta med sambon och gjort honom uppmärksam på att barnen har olika märkeskläder. Fortfarande är han nöjd med att köpa kläder på H&M till sina två andra barn, lika så som han köper åt deras gemensamma...

Jag hade blivit flyförbannad om min svärmor började lägga sig i vad jag köper till min dotter. Men som jag tidigare skrev så är det i mitt fall bonus som går med finare kläder. Borde min svärmor då reagera och tala med biomamman om att det är orättvist. Och hur ska det lösas då varken jag eller min man har intresse eller råd att köpa märkeskläder? För biomamman har ju absolut ingen skyldighet att köpa till mitt barn. Ska lösningen kanske vara att be biomamman köpa H&M kläder istället?

Inser ni nu hur dumt detta är? Min dotter och bonus är ju också syskon som har olika klädstandard fastän de hör till samma familj. Om man utgår från svar i tråden så kommer väl mitt barn få detta påpekat i skolan och börja tycka illa om sin storasyster för att hon har finare kläder. Hade varit intressant att höra vad ni tycker om att bonusen har det "bättre". För i princip har ju jag samma "klassproblem" (hur man nu kan se det som ett problem alls) mellan barnen som ts, bara omvänt...
  • Minli
    saxon skrev 2010-07-23 09:23:56 följande:
    Du och jag diskuterar olika saker. Jag stör mig på ts inställning till sina bonusbarn som hon är helt ointresserad av och inte orkar lägga tid på. Hon jämför att köpa kläder till sina bonusar som att gå och köpa kläder till grannen eller till vilken unge på gatan som helst, hon har ingen lust till det. En person som dessutom verkar vara väldigt klädintresserad (men bara när det gäller hennes egen "primadonna" som hon själv kallar sin dotter). Sen klassskillnader hit eller dit, dyra eller billiga kläder, det skiter jag i. Jag tycker att det är lågt att inte orka ta sig tiden för sina bonusbarn.

Eftersom många verkar tro att jag är någon sorts rabiat biomorsa så kan jag tillägga att jag har två biobarn och lever tillsammans med pappan. Vi har inga bonusar. Så det här exemplet har inget med mig att göra över huvud taget, men jag kan ändå reagera över hur märkligt vissa resonerar.
    Okej jag förstår din poäng, men jag håller inte med. Jag förstår dig eftersom jag tyckte lika innan jag började leva med bonusbarn. Men man har bara inte samma känslor för bonus och biobarn (de flesta i alla fall). Detta gör att hur mycket man än gillar bonusen så finns skillnaden då det är frågan om att göra vissa saker. T.ex. har jag tävlat inom många olika sporter och älskar idrott. Jag ser mycket framemot att stå och se på dotterns första fotbollsmatch (om hon vill spela) och ta med henne i skidbacken. Men med bonusen har jag inte det intresset alls. Då tycker jag det är bättre att hennes mamma eller pappa gör sånt med henne. För om det finns nåt jag inte tål så är det falskhet. Och det vore det om jag låtsades vara jätteengagerad och jag tror bonusen skulle se genom sånt. Så jag kan förstå ts om shopping är hennes intresse, det blir liksom nåt mellan bara henne och dottern. Och det måste det få finnas för det har säkerligen bonusarna med både sin pappa och sin mamma...

Men detta betyder inte att varken ts eller jag är dåliga styvmammor. Ts har skrivit att hon läser läxor, fixar frisyrer, ser på film, spelar spel o.s.v. med sina bonusar. Själv gör jag allt det där också. Min bonus gillar mig, men ser mig inte som en mamma. I början då hon bara var 2 var jag mera som en mamma, men från bådas håll har detta minskat med åren. Det är inte naturligt mellan oss om jag leker mamma. Lika så som hennes bonuspappa inte heller tar föräldraansvar, men jag vet att hon tycker mycket om honom för det, det märks! Hon ber ofta pappa om "viktiga" saker som exempelvis om hon kan få stanna en dag extra hos oss. Av mig frågar hon vardagssaker som om hon får ta lite godis på en vardag eller om vi kan åka till stranden. Jag tycker det funkar bra i alla fall, pappan tar föräldraansvaret och jag tar ansvar som en extra vuxen (med undantag om pappan inte är hemma, då tar jag ju full ansvar).

Kanske så många reagerar på ts eftersom de själva inte har styvbarn eller så har de växt upp med dåliga erfarenheter. Men jag kan helt ärligt säga att om jag och min man skulle skilja oss så hade jag inte legat sömnlös och oroat mig för att dottern inte skulle känna sig välkommen hos pappan och hans nya och hon var som jag. Men som sagt, jag förstår din reaktion då du inte lever med bonusbarn, jag tänkte ju själv lika innan...
  • Minli
    Anonym (jess) skrev 2010-07-23 11:49:40 följande:

Uppenbarligen så har farmor och biomamman reagerat på att pappan (och ts) gör för stor skillnad på barnen. (enligt ts)

Detta är något som många i tråden också anser efter att ha läst ts svar. Kanske är det just vad saken gäller och inte märkes- eller icke märkeskläder ...... utan när det gäller det mesta som sker i pappans hem?!

Men det är ju nåt läsarna tolkat. Om man läser vad det står så är det ju just kläderna som de klagat på. Och varför skulle det inte kunna vara bara det som de stör sig på? Jag säger inte att det inte är så att de görs skillnad, det kan bara ts och hennes sambo veta, men utgående från vad ts skrivit så anser jag att de skillnader som finns beror på att bonusarnas föräldrar lever på olika håll, alltså är det oundvikliga skillnader. Och om det är så att det görs skillnad så tycker jag det är dumt av farmorn och biomamman att ta upp klädfrågan först. Då är ju det liksom det minsta problemet...
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...