Inlägg från: Anonym (helknasigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (helknasigt)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Jag trodde nästan att tråden låg i sandlådan när jag först började läsa. Inte pga TS, utan svaren du fått! Nu har jag läst igenom större delen av tråden, trots att jag egentligen borde plugga och oj, vilken underhållning... Jag bara måste få komma med några kommentarer

1. Jag tycker att de verkar ha gjort en jättebra uppdelning av "arbetet" i TS familj! Om jag skulle hamna i någon form av "bonus-familj" är det nog precis så jag skulle vilja lösa det. Jag är helt övertygad om att alla barnen har det bra! Dessutom verkar pappan ta betydligt mer ansvar för sina barn än vad många pappor i kärnfamiljer gör, jag tror det är en stor fördel för barnen!

2. Själv har jag bara ett barn och det får inga märkeskläder. Däremot köper jag ibland märkeskläder till mig själv och barnets pappa köper nästan bara märkeskläder till sig själv. Kommer barnet att ta skada då, tro? Och dessutom: det är jag som köper kläderna till barnet, pappan köper aldrig något (däremot gör han andra saker för barnet, såklart). Jag tror att detta är ganska vanligt i många familjer...

3. Som det påpekats tidigare i tråden: Om TS vore en man (styvpappa) hade reaktionerna verkligen blivit lika starka då? Är det så att kvinnor förväntas vara mer omhändertagande? Jag tycker att det låter som något väldigt positivt att TS låter sin sambo ta föräldraansvaret för sina barn. Det är ju inte så att TS helt ignorerar barnen, eller är elak mot dem, som flera här i tråden verkar vilja framställa det som. Jag tror inte heller att det är det minsta synd om TS sambo, det här är ju något de kommit överens om (om jag minns rätt efter all läsning). Det är ju, vilket flera gånger nämnts, farmorn och biomamman som är missnöjda och då inte med flickornas situation i stort, utan med det faktum att de inte får märkeskläder, vilket deras bonussyster får.

4. Själv har jag jättesvårt att förstå hur människor som lever ihop kan välja att ha delad ekonomi. Jag och min sambo har haft gemensam ekonomi i princip sedan innan vi ens flyttade ihop. Däremot respekterar jag att folk väljer att ha delad ekonomi och om man tillsammans har gjort det valet tycker jag att det är helt rimligt att den som är biologisk förälder till barnen också tar det ekonomiska ansvaret för dem. Kan det verkligen stämma att TS enligt lagen är försörjningsansvarig för bonusbarnen trots att hon och sambon har delad ekonomi? Det låter underligt, men lagen kanske är utformad från förutsättningen att sambos har gemensam ekonomi?

• Anonym (helknasigt)
    Anonym (Nomi) skrev 2010-07-22 16:07:24 följande:
    det måste ju betyda att ni är 2 familjer under samma tak när övriga familjen är där? eftersom du vägrar finnas för de andra 2 så snor du din dotters tid med sin pappa.
    Men alltså... När har TS sagt att hon vägrar finnas för de andra?
  • Anonym (helknasigt)
    Anonym (Nomi) skrev 2010-07-22 16:10:24 följande:
    hon säger det i ts och i övriga tråden.
    Det där är ju en tolkningsfråga! Jag tolkar det inte så. Jag tycker att TS verkar finnas där för bonusdöttrarna. Att hon överlåter merparten av föräldraansvaret på flickornas pappa tycker inte jag innebär att hon inte "finns där" för dem.
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...