• sextiotalist

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Mamsis skrev 2010-07-20 07:44:18 följande:
    Undrar om TS låter sin sambo handla åt deras gemensamma barn?
    Hon skrev att han handlade åt deras gemensamma barn och verkade tycka det vara OK
  • sextiotalist
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-20 19:36:33 följande:
    Men sluta nu. På vilket sätt splittrar jag barnen från deras pappa? Genom att låta honom ta hand om dom, genom att inte borsta deras tänder?
    Men inse, det är kvinnas lott här i världen att ta hand om barn, helst prioritera andras barn framför sina egna. Allvarligt, jag hade aldrig valt en man som förväntade att jag skulle bli mammastandin. En man som tar sitt föräldraransvar efter en seperation och inte förväntar sig att någon kvinna kommer och tar och curlar honom, de, n mannen vet jag också skulle bli en bra pappa åt eventuella gemensamma barn oavsett om förhållandet fortgår eller ej,
    Min sambo är sådan och därmed så visste jag, när jag blev gravid, att detta var en pappa som skulle alltid vara pappa, oavsett vad som skulle hända mellan oss i framtiden.

Så en bra pappa borstar tänderna på sina egna barn, tar dom till/från dagis, packar gympakläder etc. En dålig pappa skyfflar över sådant till sina nya kvinna.

Nu är vårt gemensamma så stort och jag kommer hålla kvar min sambo med näbbar och klor, men om det skulle spricka, så den sista kvinnan som jag skulle vilja se i min sons liv är en kvinna som kallar sig stvymamma eller bonusmamma, som försöker skapa en mammaroll gentemot vårt gemensamma och frånta pappan sin föräldraroll.
    Samtidigt vet jag att vårt gemensamma barn inte skulle acceptera detta, på samma sätt som min sambos äldre barn hade slagit backut med råge om jag hade försökt att ta på mig en föräldraroll.
    Jag har aldrig handlat kläder åt sambons tidigare barn, min sambo har däremot handlat kläder åt samtliga sina barn.
  • sextiotalist
    Anonym (elsa) skrev 2010-07-20 19:49:49 följande:
    Du vet att man kan ela fpå föräldrarollen? Det handlar inte om att TA över utan att vara med som en familjenmedlen och inse att trots att manb lever som en stjärnfamilj så klan man leva som en kränfamilj med delade "bördor" och nöjen.
    Nja, hade min nuvarande sambo förväntat sig att jag skulle gå in som en extraförälder när han hade barnen, då hade vi aldrig blivit sambo.
    Jag anser inte att man behöver leva som en kärnfamilj, jag levde som "utan barn" tills jag själv fick barn. Jag har aldrig varit intressad av ta hand om barn överhuvudtaget, att jag skulle plötsligt börja natta och sådant var för mig helt främmande.
    Jag hävdar en sak, det finns endast ett fåtal ska i dessa fall. Man skall respektera varandra, som ny skall man acceptera och respektera barn/föräldrarförhållandet och till slut, man skall hitta en relation som passar de berörda. I vårt fall var varken sambon eller hans barn intresserade av att ha ytterligare en förälder, det räckte fullt med de två som fanns, jag var inte intresserad av att axla en föräldraroll. Inga problem.

Sedan vet jag kvinnor som älskar att ta hand om barn, ju yngre desto bättre, jag tillhör inte dessa, det finns män som är oerhört barnkära som skulle kunna ta all världens barn i sin famn, min sambo tillhör inte dom. (hade han tillhört dom, så hade jag inte fallit för honom, jag hade nog lagt benen på ryggen och flytt, så sorry killar, den sämsta raggningsrepliken för mig är "jag älskar barn" )
  • sextiotalist
    Solkysst skrev 2010-07-20 20:12:05 följande:
    Där har vi poängen precis.

Du ser inte dem sin dina barn eller att de tillhör din familj. Och det är detta som är skrämmande.

Du anser alltså att en styvmamma/styvpappa sitter barnvakt när bion inte är hemma? Du anser inte att det ligger ett föräldraskap i begreppet styvförälder?
    Men vi som inte vill vara styvförälder, vi som klart markerat att något föräldraransvar har vi inte, vi har vuxenansvar, men där stannar det.
    Så ja, jag var barnvakt om tog hand om sambons barn, på samma sätt som min syster är barnvakt åt vårt barn eller om min sambos barn tog hand om sitt syskon.
  • sextiotalist
    Solkysst skrev 2010-07-20 21:01:01 följande:
    Vill man inte vara styvförälder väljer man en partner utan barn. Därmed basta!
    Min sambo ville inte ha en styvmamma till sina barn, så han valde en kvinna som inte ville vara styvförälder. Jag vet många förhållanden som är som vårt, och vet du, dessa förhållanden är hållbara och jag har upplevt att barnen har en bättre relation med sin förälders partner än i de fall där nya partnern tagit en föräldraroll.

En väninna, hon har väldigt mycket kontakt med sitt ex barn, hon har aldrig tagit ett föräldraransvar (kärleken dog ut, vilket båda två är lika ledsna för), hennes ex har jättefin kontakt med hennes barn. De har aldrig kallat sig för styvföräldrar och aldrig tagit ett föräldraransvar.

Min sambos barn hade sparkat backut ifall jag hade tagit ett föräldraransvar, men deras åsikter räknas kanske inte heller, för de följer inte heller mallen.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2010-07-20 21:08:29 följande:
    Ja fy fabian. vet hur det är att ha en uppväxt med en styvmor som gjorde skillnad på sina barn o jag o min bror. jag mådde väldigt dåligt av detta när jag var liten.. Det är inte barnen som valt dig som styvmamma. du valde en man som har barn och då tar man det ansvaret även för dem. Det är dem som får lida för klart de känner att du inte bryr dig o tycker om dem lika mycket. som ditt eget barn. Personligen skulle jag aldrig välja en man som gör skillnad på sina o mina barn. då får han en spark i röven direkt. Kan inte förstå att din sambo man accepterar detta.

Det finns en partner för alla märker jag, personligen skulle jag fått en spark i baken av både min sambo och hans barn ifall jag försökte anta en föräldraroll.

Om jag, mot förmodan, skulle träffa en ny man, så en sak är säkert, det enda jag hade krävt av honom är att han skulle acceptera att jag hade ett barn, något annat finns inte i min värld, hade han börjat försöka ta någon föräldraroll hade nog både jag och sonen gett honom en spark därbak (väl påhejade av pappan)

• sextiotalist
    Anonym skrev 2010-07-20 21:29:28 följande:

jag anser att man lockar fram hat hos barnen när man håller på så här...varför tänker man inte BARA på barnen för?

hur tror du ditt barn SYSKON som dom juh faktist är kommer känna när dom förstår att dom blir behandlade på ett annat sätt?

dom kommer hata och tycka så illa om dej som styvmamma och deras lilla syster, det är sååå tragisk tycket jag...jag har själv bonus, egna och vi har gemensamma barn....bonusen är här varannan vecka mina egna borta varannan helg och våra egna då ja dom bor juh här gämt, vi gör absolut ingen skillnad alls på barnen, ett rum står tomt och stäng varannan vecka...h*n får presis allt som dom andra får och ska vi göra något så väntar vill vills alla barnen är hemma....vi vill att alla barnen ska känna sej lika mycket världa i våran familj för det är dom!

undrar varför det finns så mycket hat mellan människor jo därför att nästan alla är som ts...man SKA inte inleda ett förhållande med någon som har barn tidigare om man inte kan ta hand om eller behandla lika osm sina egna barn...ni är juh en FAMILJ.......

Om det kommer något hat, så är det farmor och exet som ser till att det kommer fram. Ärligt sagt, så tror jag att de enda som har problem med detta är svärmodern och exet samt diverse skribenter på FL. Inte barnen själva.
  • sextiotalist
    Anonym (stilla undran...) skrev 2010-07-20 21:41:16 följande:
    Nähe, kan dom Jag som i min enfald trodde att det bara var min man som kunde packa gympapåsar Drömmer
    Men du, vet du - det finns bonus/styvmammor som fixar både att packa gynmpapåsar, köpa kläder o natta även barn som inte är deras biologiska barn

På nåt sätt käns det som om du väljer att lägga diskussionen på en rätt låg nivå när du kommer med påståenden om att även pappor kan - det är ju knappast pga av att pappan inte kan som jag är med i mina bonusbarns vardag med allt vad det innebär och vem har hävdat att hyan inte skulle kunna? Sen är det är väl inte riktigt det diskussionen handlar om utan snarare din inställning till din sambos barn...... 
    Eftersom det är saker som jag tycker är trist att göra med mitt eget barn, så tillhör jag inte dom som älskar att natta barn, packa gympakläder etc. Precis som det finns män som är duktiga på sådant, finns det kvinnor som helst skulle slippa detta med sina egna barn.
    Jag tyckte det var så trist att natta mitt eget barn, så han fick somna i soffan istället, det var bättre för alla tyckte jag.
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2010-07-20 21:46:55 följande:
    Eftersom det är saker som jag tycker är trist att göra med mitt eget barn, så tillhör jag inte dom som älskar att natta barn, packa gympakläder etc. Precis som det finns män som är duktiga på sådant, finns det kvinnor som helst skulle slippa detta med sina egna barn.
    Jag tyckte det var så trist att natta mitt eget barn, så han fick somna i soffan istället, det var bättre för alla tyckte jag.
    Glömde, självklart hade sambons barn också fått somna i soffan ifall de velat...
  • sextiotalist
    Taurus skrev 2010-07-21 07:20:22 följande:
    Bara läst TS men gud vilken barnslig inställning. Väljer man en sambo som redan har barn så får man faktiskt de barnen lite på köpet också och man ska aldrig särbehandla barn, dina som mina ska behandlas lika i hemmet. Får ditt barn en glass ska du givetvis ge hans barn en glass också, och lika så gäller det med kläder osch pengar osv.

Sjukt hur vissa beter sig.. stackars barn
    Men du tror tydligen att kvinnor som väljer att leva ihop med en man med barn innan är gjorda av pengar. Så när mitt barn hade sina perioder då han växte som ogräs, och jag var tvungen att köpa nya kläder till honom, då skulle jag även köpa kläder till min sambons barn, trots ett högt underhåll till mamman.
    Inte ens när jag bodde hemma, med två helssyskon fick vi kläder bara för att syskonen fick det, inte heller pengar eller tänka dig, inte ens glassarna delades ut rättvist (ur din synvinkel).

Det enda barnen lär sig av din filosofi är att lära sig att inte unna någon annan något annat, skall de ha, skall jag ha.
    Min sambos barn, vars föräldrar försörjde dom, har aldrig tänkt i sådana tankar att om småsyskonet får något skall dom ha något.
    Allvarligt, det är föräldrarna som har detta ansvar som du vill lägga på föräldrarnas partners, det är föräldrarna som skall tillgodose sina barns behov.

Förresten, min sambos ex har en ny karl, som har en dotter som är bortskämd som bara den. Min sambos barn har aldrig, då menar jag aldrig, varit avundsjuka på denna flicka. Mamman och pappan har fått skämma bort denna "drottning" hur mycket de vill. Den enda som har yttrat sig i detta fall är exet som ansåg att min sambo skulle betala ännu mer i underhåll för att hon skulle kunna betala märkeskläder åt sambons barn (hon hade då högre inkomst än sambon). Men sambons barn är och var inte ett dugg intresserad av vare sig märkeskläder eller flådiga laptop, utan har en mer vettig inställning till hur saker skall vara.
  • sextiotalist
    iolanthe skrev 2010-07-21 08:33:12 följande:
    Helt ärligt tror jag inte att styvbarnen ens skulle vilja ta på sig den typen av kläder som ts köper till sin dotter. Dom 5 och 7 åringar jag träffat älskar hello kittty, disneyprinsessor och petshop, det gör även vår dotter som blir 4 nästa månad.

Jag är inte så jätteinsatt i märkeskläder för barn, men åtminstone dom danska märkena är ju helt vanliga kläder, bara lite dyrare (och fulare tycker jag ). Så störst skada för bonusarna gör troligtvis barnens mamma och farmor som påpekar skillnaderna. För barnen har knappast nån aning om att det finns en prisskillnad. Och då barnen bor bara varannan vecka har ju ts gott om tid att handla kläder åt sitt barn dom veckor barnen är hos mamma, så då märker dom ju inte ens att lillasyster får nya kläder.
    Jag tror nog också att barnen inte bryr sig ett smack, utan mamman och svärmor letar efter allt för att förstöra relationen mellan TS och hennes sambo och även tar med sig barnen in i konflikten. Det är där de stora bovarna finns, dessa förbaskade vuxna som planterar in avundsjuka och annat i barnens huvud.

Jag och andra vuxna försöker få bort avundsjuka (mer missunnsamhet, för avundsjuka kan sporra en) från våra barns huvud istället.
  • sextiotalist
    Taurus skrev 2010-07-21 08:47:47 följande:
    Jo det handlar visst om särbehandlign när man inte behandlar alla barn i hushållet på samma vis.
    TS kanske inte har nån skyldighet som du säger men det är folkvett att bry sig om barnen som bor med dig. Hon vill inte ens 'natta & hålla på' för att det är inte hennes barn? Normalt? NEEEEEEJ!
    Inte alls onormalt, att natta barn har inget med folkvett att göra.
    för övrigt så behandlar man alla olika i ett hushåll, pga alla är olika individer och att man har olika relationer till dom.
  • sextiotalist
    Anonym (stilla undran...) skrev 2010-07-21 09:19:58 följande:
    Våra tre barn älskar att gå i affärer, speciellt när vi ska handla kläder till dom. Kanske beror det på att vi gör det som en familjegrej tillsammans, att alla åker tillsammans och att vi inte skiljer på mitt, ditt & vårt utan är en familj
    Och, jodå - vi har stenkoll på barnen eller rättare sagt vi behöver ine ha stenkoll eftersom dom inte har ngr som helst problem med at uppföra sig ute bland folk, kanske det ochså beror på att dom är en del av en familj som tycker om att göra saker tillsammans vare sig det är bio barn eller bonusbarn

Jag har roat mig med att läsa alla dina inlägg och kunde inte låta bli att småle vid ett par tillfällen, speciellt det här...
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-20 15:45:32 följande:
    Jag tycker det är lite skrämamnde hur dömande folk här på Familjeliv är. I vår familj är det inget av barnen som far illa. Men ändå blir folk upprörda över att barnens pappa tar hans om dom istället för pappans sambo.
    ... du är själv rätt snabb att döma. I de inlägg där jag har skrivit hur jag är delaktig i mina bonusbarns vardag har du direkt påpekat att även pappor kan göra dessa saker med andra ord har du varit väldigt snabb att dra slutsatsen att bara för at en bonusmamma väljer att vara delaktig i sina bonusbarn så står pappan brevid som ett hjälplöst mähä

Så visst är det skrämmande hur snabba folk är att döma här på FL
    Fast om dessa barn älskar att gå i affärer, så är det helt OK. Mitt barn älskade att gå i affärer med mig tills han var 6 år, sedan var det pest, men gör det endast om han skall ha kläder.
    När jag växte upp så tog mamma med sig endast ett barn i taget, att ta med oss alla tre hade inte gått.

Det jag tycker är så tragiskt det är att många här anser att deras liv är norm alla andras är fel.
    Jag kommer alltid att hävda att så länge barnen har två närvarande föräldrar som älskar dom, så räcker det med att den nya vuxna respekterar barnen och tar, om det behövs, ett vuxenansvar. Det andra är överkurs.
    Innan alla hugger och talar om hur elaka deras styvmamma/pappa var, så anser jag att man inte skall vara elak, och jag tror faktiskt inte att TS eller någon annan här är elak mot sin sambos/mans barn. Man har helt enkelt olika relationer
  • sextiotalist
    Mini Söderling skrev 2010-07-21 09:38:09 följande:
    Jag tycker du gör fel och jag skulle inte vilja dela mina underbara barn med någon som tänker och gör som du .
    Jag lever inte med barnes pappa men med en bonus pappa som har ett stort intresse för mina "våra" barn och jag är så tacksam för det .
    Själv så skulle jag inte alls ha några problem med detta. Inte mitt barn heller.
  • sextiotalist
    Mini Söderling skrev 2010-07-21 09:38:09 följande:
    Jag tycker du gör fel och jag skulle inte vilja dela mina underbara barn med någon som tänker och gör som du .
    Jag lever inte med barnes pappa men med en bonus pappa som har ett stort intresse för mina "våra" barn och jag är så tacksam för det .
    Och jag är väl medveten om att mitt underbara gulliga barn är just mitt underbara gulliga barn och kan inte kräva att någon annan skall ha dessa känslor för mitt barn.
    om jag skulle bli singel, så skulle jag aldrig söka efter någon extrapappa åt mitt barn, på samma sätt som min sambo inte ville ha någon extramamma åt sina barn.
  • sextiotalist
    Esther M skrev 2010-07-21 11:12:18 följande:
    Så intressant. Vilken lag är det som säger det?
    Det finns ingen sådan lag, jag har läst igenom föräldrarbalken och det står om man är gifta och har gemensamma barn och föräldrarna inte kan sörja för sina barn, då kan man få försörjningsansvar även över styvbarn, men det är endast då, inte annars.

De enda gångerna partners ekonomi finns med är vid beräkning av bostadsbidrag samt avgiften till barnomsorg.
  • sextiotalist
    slangbella skrev 2010-07-21 10:59:11 följande:
    Det är din åsikt. Jag är av en annan. Jag anser att man är en familj och att man förhoppningsvis är vuxen nog som förälder att ta ansvar för det. Oavsett om det är biologiska barn eller inte. Om man inte tycker så så tycker jag att man borde tänka till både en och två gånger innan man bygger bo med en begagnad partner. Tycker jag.
    Men om en begagnad partner anser att det är OK, även den begagnade partnern vill ha så, då är det väl inte fel. Problemet i TS fall var väl inte att hon och hennes sambo var oense utan det var folk utifrån som ansåg att det var fel, och då två personer som inte verkar ha några skrupler för att sabotera förhållandet.
  • sextiotalist
    Esther M skrev 2010-07-21 19:57:42 följande:
    Detsamma. Du uttrycker det jag försökt säga påFL på ett själklart sätt, eftersom det är självklart men ibland svårt att få ut på rätt sätt i alla fall.

Jag tycker att du är en utmärkt kvinnlig förebild. Din dotter (och din mans döttrar) kommer att ha växt upp tillsammans med en självständig kvinna och en närvarande, kärleksfull pappa. Det om något är bra för dem att ha upplevt och lärt sig inför sina framtida förhållanden.

Det har nog inte framgått (eftersom det är OT) att jag älskar min mans barn, jag vill bara inte vara deras mamma eller göra de saker de kommer till oss för att få från din pappa. ¨Jag är en vuxen de hänger med, oc h som visar dem en annan roll de kommer att kunna välja som kvinnor.

Om vi är de elaka styvmödrarna så har Askungen det ganska bra....
    Är inte sen att instämma, vilken lyx för dessa barn, ha två föräldrar och dessutom vuxna omkring dom som tycler om barnen för att de är de individer de är, inte för att de är någons avkomma.
    Dessutom är det starka kvinnor som blir bra förebilder.
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...