• trolltotten

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Virriga Vera skrev 2010-07-20 08:54:44 följande:
    Jag tycker denna diskussionen börjar likna en situation som uppstod när min dotter var yngre. Det var alltid jag som körde och hämtade dottern och hennes kompisar efter bio, efter disco, efter festen eller när de nu ville hem. De andras föräldrar körde dem gärna DIT de skulle men de hämtade aldrig. En gång ringde telefonen mitt inatten och när jag sömndrucket svarade så var det en av dotterns kompisar som behövde skjuts hem. Problemet var bara att dottern låg hemma och sov. Jag sade till kompisen att hon kunde ringa sina föräldrar eller ta en taxi som hennes föräldrar fick betala och lade på. Dagen därpå så blev jag uppringd av en rabiat morsa som tyckte att jag hade svikit barnen som inte hämtade dem som jag brukade, att min dotter inte var med spelade ingen roll för jag hade ett ansvar som VUXEN att se till att barnen kom hem. Efter den dagen så var min dotter alltid ensam i bilen hem eller taxin.
    What?? Otacksamma folk det finns! Urk...
  • trolltotten
    lol0809 skrev 2010-07-20 09:57:36 följande:
    jag tycker inte att bio mamman kan kräva nått av styv mamamn men jag tycker däremot att styvmamman kan visa lite intresse för barnen, hon kan ju ta från PAPPANS pengar ist för SINA pengar och handla lite åt flickorna, flickorna skulle sökert bli glada och det enda ts offrar e ju lite av sin tid som hon ger till flickorna.

jo jag tycker ts låter ego, varför kan inte hon natta hans barn? spendera tid med hans barn? i min värd låter det helt vrängt. ja tycker att träffar man en man/kvinna med barn sedan innan så får man helt enkelt acceptera det och även ge lite för dem med. det e för sjutton ts barns systrar.
    Men hon spenderar ju tid med hans barn oxå, hon tycker inte om nattning och vill inte köpa kläder. Jag gör inte det på min styvson heller då min sambo tycker det är väldigt bekvämt så då sitter jag där med huvudansvaret över allt ist. Både diskussion med bonusens mamma, vilka tider som ska gälla osv. Jag vill inte hålla på med det, jag gör det jag tycker är kul med bonusen, och allt med bion. Bonusen älskar mig ändå, även fast det är hans pappa som köper kläder. I vissa fall där sambon ber mig snällt att köpa saker han behöver och skickar med pengar så köper jag gärna, men det är när jag själv känner för det, inte för att jag är tvungen till det.

Jävlar vad ego jag är, vilken kass mamma jag är. *skakar på huvet*
  • trolltotten
    lol0809 skrev 2010-07-20 09:53:00 följande:
    alla har vi våra åsikter, jag är verkligen inte arg eller bitter bara IRRITERAD på att barn ska behöva lida för att deras föräldrar gjort ett val att inte leva ihop. jag tycker inte att barnen ska bli drabbade jämt för det verkar oftast vara så i dessa familjer.
    Är inte det föräldrarnas fel och inte styvmammans?
  • trolltotten
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-20 10:05:06 följande:
    I flera av TS inlägg, står uttryckligen att hon redan gör mycket för barnen. Hon räknar upp en massa som egentligen är pappans ansvar, men som hon självklart hjälper till med eftersom de är en familj.

På något sätt har folk tolkat det hon skriver som att hon "skiter" i bonusbarnen, men det är alltså inte sant.
    Däremot har hon dragit på sig bio-mammans agg för att hon inte köper kläder till ALLA barnen. Trots att det egentligen är bio-mammans och pappans ansvar!

Lite skillnad mot att "skita" i barnen - gjorde hon det, skulle nog ingen hålla med henne.
    Men det här är fl. Hon är ju faktiskt styvMAMMA som inte gör EXAKT likadant med alla barnen. Det är världens undergång, ungarna kommer bli mördare. Vänta du bara!
  • trolltotten
    Anonym (styv och biomama) skrev 2010-07-20 10:24:36 följande:
    nu är ju som sagt våra barn lite större, de barn vi hade med oss i boet. Men nej jag tar inte med mig hans dotter på en spaahelg som jag gör med min då och då. Eller köper några kläder till henne heller för den delen, nu köper min dotter sina kläder själv men visst kan jag överasska henne på en shoppingrunda med lunch i bland.
    Däremot så om jag är bortrest och köper presenter med mig hem till alla barnen köper jag till henne med. Frågar jag min dotter om vi ska åka och fika frågar jag henne med om hon ska med, men inte alls lika mycket alltså som till mina barn.
    Hon har en mamma som hon gör saker med så det jag gör med mina barn ser jag som lite egentid med dem.
    Jag sponsrar förövrigt min dotters hobby regelbundet - nu är det ridning och inte kläder som är hennes hobby- men ger alltså inte den summan till bonusdottern som jag faktiskt inte heller älskar, men gillar.
    Planerar också in en kortare utlandsresa med mina stora barn, kommer alltså då lämna styvdotter och våra gemensamma barn hemma med min man.
    Inte dens det tycker jag är så konstigt faktiskt.
    Betyder det då att du inte accepterar hans? Tror inte det va.. När annars ska dina få egentid om bonusarna alltid ska med?
  • trolltotten
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-20 15:45:32 följande:
    Jag tycker det är lite skrämamnde hur dömande folk här på Familjeliv är. I vår familj är det inget av barnen som far illa. Men ändå blir folk upprörda över att barnens pappa tar hans om dom istället för pappans sambo.
    Jag tycker det är som vanligt, speciellt i känsliga rummet. Här är vi kvar på 1800-talet och männen kan inte göra ett skit utan att det blir fel.
  • trolltotten
    Anonym (fattar noll) skrev 2010-07-20 15:50:37 följande:
    Det är väl ingen som har gapat stort om att barnens pappa tar hand om sina biologiska barn istället för pappans sambo.

Frågan gapar stort över hur man läser mellan dina rader att du egentligen inte vill ha med dessa bonusbarn att göra, det jag även kan utläsa är att du tycker det är jobbigt med dessa bonusbarn.

Att du inte någonsin kan ställa upp för dessa barn, gällande kläder med mera, visst är du snäll som lagar maten till dem, men gör inte din dotters pappa det någon gång då, men allvarligt tycker du inte det är pappans sak att laga maten åt dem också. 

Varför befriar du dig inte för från detta ont. 
    Du kanske ska läsa raderna ist för att misstolka mellan raderna?

Inte någonsin ställa upp? Innan vi ens startar en diskussion borde du verkligen läsa ordentligt....
  • trolltotten
    Anonym (fattar noll) skrev 2010-07-20 15:58:23 följande:
    Jag har läst både raderna och emellan. Men då tolkar vi olika du och jag. Kanske du är lik TS på detta sätt. Ni kanske har samma skribenthuvuden. Vad vet jag. 
    Jag förstår inte vart hon är ett sånt ego. Bonusbarnen har två föräldrar, deras gemensamma har två föräldrar. Vart är det mer likt att bonusarna har tre föräldrar och bion två? Är man då inte ego som inte skaffar en bonusförälder till gemensamma oxå?
  • trolltotten
    Psykoangel skrev 2010-07-20 16:01:40 följande:
    Men alltså även om det inte är dina barn,och du får pengar av sambon och exet till att köpa kläder till dem vad är prolemet att du inte skulle kunna ta dem med dig tillsammans med erat gemensamma barn och shoppa lite?

Dom är ju faktiskt halvsyskon och har det någon gång slagit dig tanken att dom kanske skulle tycka det vore trevligt med att shoppa lite tillsammans med dig och systern?

det är ingen som tvingar dig att älska barnen som om dom vore dina biologiska men snälla rara lite "UPPOFFRING"  kan man väl göra, gud förlåta om du faktiskt kanske skulle tycka det vore trevlig tid tillsammans?

När man är i ett förhålland oavsett om det finns bio barn och/eller styvbarn så är man ju ändå en familj och familjer ställer upp för varndra...man delar på sysslor som att hämta/lämna på dagis/skola eller kanske ta barnen och köper kläder(och då menar jag inte att det ska komma ur din plånbok)

Borde kanske inte barnen tycka det var roligt att få gå och shoppa med pappa? Varför bara bonusmamman? "UPPOFFRING" kan man ge på jävligt många fler sätt än att ut och shoppa kläder. Vill inte ts, får dom väl hitta på något annat att göra gemensamt. Var är problemet? Det är inte ts barn, det är hennes sambos, det är alltså sambons ansvar.
  • trolltotten
    Esther M skrev 2010-07-20 16:08:55 följande:
    Eller så kan barnen gå och shoppa med sin mamma, eller med farmor som tycker att de behöver mer kläder. Varför är det just deras pappas sambo som ska ta med dem ut och handla kläder?
    Ja mamma och farmor är en ännu bättre idé, eftersom pappan tydligen tycker det är tråkigt och dom vill att barnen ska ha finare kläder.
    Jag fattar inte heller varför det är just pappas sambo som ska "uppoffra" sig för att barnen ska ha kläder. Jag trodde barnen hade två föräldrar som kunde ta ansvar för de, men de var tydligen fel...
  • trolltotten
    Psykoangel skrev 2010-07-20 16:12:07 följande:
    trolltotten skrev 2010-07-20 16:04:38 följande:
    Borde kanske inte barnen tycka det var roligt att få gå och shoppa med pappa? Varför bara bonusmamman? "UPPOFFRING" kan man ge på jävligt många fler sätt än att ut och shoppa kläder. Vill inte ts, får dom väl hitta på något annat att göra gemensamt. Var är problemet? Det är inte ts barn, det är hennes sambos, det är alltså sambons ansvar.
    om hon inte provat så vet hon väl inte om hon tycker det är trevligt eller inte? jag sa inget att hon hela tiden måste gå och shoppa med alla ungarna och visst pappan kan väl gärna följa med oxå om barnen och han vill det. 

Om man ger sig in i ett förhållande med bonusbarn så tycker jag att ett visst "ansvar" eller vad man ska kalla det är i sin ordning, om barnen tex för nått dom inte får och pappan inte är hemma ska man då skita i att säga till dem bara för att det är inte dina egna barn???

Om man kan gå och köpa kläder till vänner/familjs nyfödda som man brukar göra varför skulle man då inte kunna vid nått tillfälle köpa till sina bonus barn? och som jag sa jag menade inte att hon skulle ta av sina egna pengar utan att pappan och exet ändå betalar. 
    Måste man prova allting? Jag provar inte allting jag tycker dötrist, därav ingen hockey här än. Same shit.
    Jag är själv i ett förhållande med bonusbarn, jag har ett visst ansvar, men huvudansvaret så som kläder, dagis/skola, möten, läkare mm har deras föräldrar. Dvs min sambo och hans ex. Precis som jag och sambon har huvudansvaret för våran dotter.
  • trolltotten
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-20 16:20:03 följande:
    Skojar du med mig eller, jag tänker verkligen inte ta med mig 3 barn på 3 ,5 och 7 år ut och handla!!! Fattar inte folk som gör sånt, dom flesta har ju iofs ingen koll på ungarna ute i affärer så. Hur roligt tycker barn egentligen att det är att gå i affärer?
    Fattar du väl att du får gå i tre omgångar!!! Pöcko
  • trolltotten
    mandelblomma skrev 2010-07-20 16:23:21 följande:
    om man har ett gemensamt barn som får kläder av säg sin mormor elelr moster, måste man som styvmamma köpa lika fina kläder till styvbarnen då?
    Om min mamma  sparar pengar till mina biobarn, måste jag se till att även styvbarnen får samma summa osv?
    Vart går gränsen?
    Ja på båda frågor. Styvbarn har tydligen inte två egna föräldrar som kan ta hand om det. Det är upp till oss bonusföräldrar.
  • trolltotten
    Solkysst skrev 2010-07-20 17:26:09 följande:
    Att av principskäl vägra lämna på dagis och natta osv för att tydligt markera att barnen inte tillhör henne och därmed inte helt och fullt ingår i hennes familj tycker jag är hemskt. Om barnen är nöjda eller inte kan endast de svara för men risken är definitivt stor att de kommer att må dåligt av den särbehandlingen. Barn är inte dumma.
    Av principskäl skulle jag gjort samma. Antingen åker alla 7.15 med ts så hon hinner till alla ställen, eller så åker bonusarna med pappan kl 7.00 och dottern med ts kl 8.00. För bonusarnas del skiljer det en kvart, var är problemet?
  • trolltotten

Ts. Har inte orkat läsa dom sista sidorna. Vad är det för tjat om soc? Tycker folk du borde bli anmäld för att du köper kläder till din dotter och överlåter bonusarnas kläder till deras föräldrar?? Isf borde du nog lägga tråden i sandlådan ^^

• trolltotten
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-21 20:00:42 följande:
    trolltotten skrev 2010-07-21 19:57:52 följande:
    Ts. Har inte orkat läsa dom sista sidorna. Vad är det för tjat om soc? Tycker folk du borde bli anmäld för att du köper kläder till din dotter och överlåter bonusarnas kläder till deras föräldrar?? Isf borde du nog lägga tråden i sandlådan ^^
    Ja, jag borde anmälas till soc tycker vissa. För att dom stackars styvbarnen blir mobbade för att jag inte köper deras kläder.
    Okej, snart seriös, ASGARV!!!!!!!

Pjuhu, det var roligt.. Borde inte erat gemensamma bli mobbat om du faktiskt köper en massa? Bonusarna har ju TVÅ föräldrar, erat gemensamma TVÅ föräldrar, ska du va mamma åt bonusarna oxå så har ju dom TRE och erat gemensamma fortfarande TVÅ?
  • trolltotten
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-21 20:10:03 följande:
    Ja, det orättvist mot min dotter. Får väl köpa henne nått imorgon för att kompensera att hon varit hos mormor i natt och inte fått mat från vår gmensamma matkassa varken igår eller idag.
    Nä det lät bra elakt, det måste du göra Jag köper inte kläder till min styvson heller, men han är fortfarande älskad hemma och känner att han är hemma oxå, även fast sambon köper kläder ^^
  • trolltotten
    DinMamma skrev 2010-07-22 19:29:12 följande:
    Jag tycker ditt sätt att diskutera är...något nedvärderande.
    Du behöver inte vara otrevlig för att jag har en åsikt om hur du behandlar din mans barn.
    Lever man med barn varannan vecka, finns man där för barnet-på alla sätt.Biologisk förälder eller ej.Du borde skämmas.
    Jag borde oxå skämmas. Min styvson har två föräldrar som tar hand om det praktiska runt honom, som kläder, möten på dagis/skola, läkare osv. Jag fixar det åt gemensamma dottern. Jag skäms nu. *asgarv*
    Kelly1994 skrev 2010-07-22 19:43:12 följande:
    Verkar som 14 eller så...
    Varför är hon 14 för att hon inte tycker om att köpa kläder till 3 barn som ändå inte bryr sig? Bonusarna får ju märkeskläder bara dom säger det till sin pappa. Fast det var den infon som inte koppla kanske?
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...