• Solkysst

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Virriga Vera skrev 2010-07-20 18:14:50 följande:
    Vet du vad stepmom betyder? Det är detsamma som det svenska styvmamma.
    Men den här vill inte vara mamma, hon vill bara vara styv.
  • Solkysst
    trolltotten skrev 2010-07-20 18:16:51 följande:
    Av principskäl skulle jag gjort samma. Antingen åker alla 7.15 med ts så hon hinner till alla ställen, eller så åker bonusarna med pappan kl 7.00 och dottern med ts kl 8.00. För bonusarnas del skiljer det en kvart, var är problemet?
    Problemet är att TS inte gör det av praktiska skäl utan som en markering att hon inte har något ansvar för styvbarnen och därmed vägrar göra vissa saker som ingår i en normal familj (natta, borsta tänderna osv).
  • Solkysst
    Virriga Vera skrev 2010-07-20 18:22:46 följande:
    Nej, TS gör det av praktiska skäl vilket har framgått i ett flertal inlägg. Bonusbarnens dagis ligger på vägen till barnens pappa. TS dotters dagis ligger i andra änden av stan.
    Hon gör det också av principskäl vilket också tydligt framkommer av det hon skriver. Hon anser att hon i egenskap av styvmamma ska vara befriad från många saker.
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-19 15:25:44 följande:
    Jag är varken egoistisk, avundsjuk eller likgiltig. jag tycker bara att föräldrarna kan klara inköp och hämtning/lämning av sina barn.
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-20 15:38:02 följande:
    Jag vill inte natta hans barn, eftersom jag tycker att det är hans uppgift, som deras förälder.
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-20 15:39:22 följande:
    Varför ska jag skämmas för att jag inte vill vara förälder åt någon annans barn?
  • Solkysst
    Anonym (sleepless) skrev 2010-07-20 18:34:57 följande:
    Om du och din man skall med, så tycker jag absolut det. .
    Det tycker jag också. Annars är det hemskt av mormodern att dela upp sin dotters familj på samma sätt. Även mor- och farföräldrar bör se till HELA familjen, inte bara blodsband.
  • Solkysst
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-20 19:23:53 följande:
    tessi3h skrev 2010-07-20 17:08:15 följande:
    Jag ser inget fel i att ts "bara" köper kläder till sin dotter för det gör ju flickornas pappa. Det är klart att det är de biologiska föräldrarna som i dessa icke traditonella familjer måste se till barnens grundläggande behov. Om jag var skild hade jag självklart sett mig som den som nattar mina barn när de är hos mig oavsett om jag har en ny man iaf som huvudregel. Däremot tycker jag att ts verkar lite känslokall gentemot bonusbarnen. Det är ju så mycket bättre att vara mer generös/kärleksfull och vidsynt än vad som kanske kan ses som ett minimum. De kommer ju hela familjen att tjäna på-även ts som säkert kan få en jättefin relation med bonusbarnen.
    Så när du säger "samarbeta" menar du att jag ska sköta allt?
    Nej men du ska inte göra skillnad på barnen.

Om du sköter tandborstning och andra kvällsrutiner kan du väl lika gärna hjälpa dina styvdöttrar som du hjälper din biologiska dotter? Varför göra skillnad?

Och när du handlar kläder kan du väl handla till dem också?

Om du vill dela upp ansvaret efter vems biologiska barn det är kan det bli hur märkligt som helst. Ska pappan duka till de äldre barnen och du till ert gemensamma osv? Hur gör ni om pappan måste iväg en kväll? Skickar du iväg styvbarnen till sin mamma då?

Jag förstår bara inte resonemanget och varför du inte ser er som en hel familj.
  • Solkysst
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-20 19:20:23 följande:
    Men VARFÖR ska jag? Varför inte han?
    Anonym (fattar noll) skrev 2010-07-20 16:58:54 följande:
    Ja varför inte det kanske skulle vara en ide

Då kanske du blir den godhjärtade stepmom som du skriver i ditt nick.

Plocka bort det nicket nu, du är inte en riktig stepmom, det är inget man är bara för att man blir tillsammans med någon som tidigare har barn, det är någon man gör sig förtjänt av att heta.
    Det är ingen som har sagt att han inte ska göra det. Det är du som säger att du inte ska.
  • Solkysst
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-20 19:41:42 följande:
    jag kan passa hans barn ibland om kvällarna, men då frågar han alltid om det är okej INNAN några planer görs, det är inget som tas för givet. Om jag ska borsta styvbarnens tänder, vad blir då pappans jobb? Jag är ingen nanny åt dom.
    Men du är nanny åt er gemensamma dotter? Han kan väl hjälpa henne och du hennes systrar? Eller det kanske är motbjudande på något vis?
  • Solkysst
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-20 19:43:34 följande:
    Precis, för det har jag och barnens pappa kommit överens om.
    Frågan är varför? Varför delar ni upp sysslorna efter vems barn det är? Varför ser ni inte samtliga barn som en familj och hjälps åt med allt utan att dela in er på detta sätt?
  • Solkysst
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-20 19:56:04 följande:
    Nej, man sitter väl inte barnvakt åt sina egna barn.
    Där har vi poängen precis.

Du ser inte dem sin dina barn eller att de tillhör din familj. Och det är detta som är skrämmande.

Du anser alltså att en styvmamma/styvpappa sitter barnvakt när bion inte är hemma? Du anser inte att det ligger ett föräldraskap i begreppet styvförälder?
  • Solkysst
    Solkysst skrev 2010-07-20 20:13:59 följande:
    sin = dom
    Fel igen.

sin = som

Jävla tangentbord!
  • Solkysst
    sextiotalist skrev 2010-07-20 20:37:23 följande:
    Men vi som inte vill vara styvförälder, vi som klart markerat att något föräldraransvar har vi inte, vi har vuxenansvar, men där stannar det.
    Vill man inte vara styvförälder väljer man en partner utan barn. Därmed basta!
  • Solkysst
    Esther M skrev 2010-07-20 20:44:04 följande:
    Jag anser att jag sitter barnvakt när jag passar min sambos barn. Vad skulle jag annars kalla det? Jag vaktar barnen medan han är borta.
    Att vara hemma med DINA styvbarn?

Det finns som sagt ett MAMMA även i Styvmamma.

Fy fabian för styvmammor som inte vill ta det ansvar de själva valt. Barnen kan inte välja.
  • Solkysst
    Esther M skrev 2010-07-22 13:56:24 följande:
    Vad föreslår du att ts man ska göra? Sluta natta sina döttrar, sluta skjutsa dem till dagis, sluta ta hand om dem, och tvinga ts att göra det istället?

Som du skriver kommer barnen dit för att bo med, och vara med sin pappa. Blir de mindre utanför om de träffar pappans sambo istället?
    I en normal familj hjälps man åt och turas om med ALLA barnen. Man delar inte upp barnen efter vems gener de råkar bära på.

De ska inte träffa pappans sambo istället utan OCKSÅ. De är väl för sjuttsingen en familj?
  • Solkysst
    Vanilj L skrev 2010-07-25 19:06:24 följande:
    Det stod i klartext att farmorn har pratat med pappan att han gör skillnader på barnen. Då kan det ju faktiskt vara så att tex 7 åringen har anförtrott sig till farmorn. Det är ju egentligen ingen som vet mer än biomamman och farmorn.
    Man ska kanske inte läsa mellan raderna men det är åtminstone sunt att ha en viss skepsis och inte lita helt och hållet på vad en TS framför för sanningar.

Med tanke på den distans denna TS tar till sina styvbarn är ju risken stor att hon faktiskt inte vet om någon av dem mår dåligt. Eller läser hon mellan raderna på barnen.

Vilka är ni andra att sitta här i tråden som totala främlingar och hävda att allt TS skriver är hela sanningen? Inse att det handlar om gissningar oavsett vad man tror på.

Jag brukar använda mitt sunda förnuft när jag tolkar en situation och jag höjer skeptiskt på ögonbrynen när en styvmamma anser sig sitta barnvakt åt sina styvbarn och liknande attityder. Enligt min erfarenhet kan sånt beteende lätt leda till att det skär sig och att barnen mår dåligt. Därmed inte sagt att just dessa barn mår dåligt just nu. Men risken finns och jag tycker fortfarande beteendet är fel.
  • Solkysst

Det enda man egentligen får veta från farmoderns och mammans sida är att de har reagerat på att pappan gör skillnad på barnen. Sedan tar TS upp det här med märkeskläderna.

Vem vet om det inte finns andra saker som TS väljer att inte ta upp? Jag tror det är vanligt att trådstartare är selektiva med vilka detaljer de tar upp till diskussion när de blivit kritiserade. Därför väljer jag att ha en viss skeptisk tolkning om vad som sker här.

Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...