-
Men jisses, skulle barnen fara illa så skulle jag helt hålla med dig, men barnen verkar ju fullt nöjda, det är ju bio mamman å farmor som gnäller.Solkysst skrev 2010-07-20 17:15:45 följande:Ja när barnen befinner sig under deras tak är det ju de som är föräldrar för tillfället. Att behandla barnen olika inom samma familj är bara hemskt och onödigt.När barn hamnar i kläm är det fruktansvärt fel att hålla på med sånt här tjafs.Pregga skrev 2010-07-20 17:06:12 följande:Å vad e det för fel med att vara principfast? -
Solkysst skrev 2010-07-20 17:19:51 följande:Med betoning på önskvärt.
Självklart kan man inte kräva någonting. Men en vettig vuxen som har barn under sitt tak tar hand om barnen oavsett det är ens biologiska eller inte.Men ts gör ju det på sitt sätt, inte som en bio mamma . MEN hon lagar mat,finns där men tar inte det ansvaret å det har hon ingen skyldighet till. jag levde ensam med min dotter i ca 9 år, å har haft långa relationer där mannen ifråga inte tagit ngt som helst ansvar för henne, fine-det är MITT barn.
tills jag träffade den nuvarande, han tog min dotter som sin egen å nu väntar vi ett gemensamt, HAN har varit mkt tydlig med att inte göra skillnad på ngt av barnen.
-
Nu har det predikats hela tråden igenom vilken självisk styvmor (hagga) ts är, för vad? att hon låter sin man ta sitt ansvar med barnenes bio mamma? Nu har ju jag en dotter på 11 år å väntar mitt andra med en annan man som älskar henne=jag skulle inte nöja mig med mindre!
Han kommer inte göra skillnad på ngt av barnen, MEN ts man har ett val, att antingen stanna hos ts eller ställa samma krav som jag, å han har ju stannat vilket innebär att han inte tycker det är så illa då?!
Såå ska ngn ifrågasättas så e det ju inte Ts utan pappan ifråga som kan acceptera detta.
Jag tycker inte Ts gör inte ngt fel, hon har inte valt att skaffa dom barn hon lever med(bonusbarnen) =Inte hennes ansvar, hon valde pappan å respekterar barnen. Sen som sagt kan det vara önskvärt att hon skulle ta till sig dom mer, MEN dom har sin egen mamma.
Undrar just om Biomamman köper saker/kläder till hennes dotter med, för det ska ju gå åt 2 håll?! -
Var står det att styv barnen går i fula kläder? för isåfall så gör halva sverige det då deras är fr H&M-hemska brott!Anonym (Fd styvmamma) skrev 2010-07-20 19:35:02 följande:Min första tanke när jag läste lite i tråden var: Är TS seriös???
Hon går in i ett förhållande där det redan finns barn ändå så gör hon skillnad på deras och hans barn.
Hur svårt är det tex att "hjälpa" pappan att köpa snygga kläder? Många karlar vet inte vad snygga barnkläder är. (vet av erfarenhet =P)
Det tar inte längre tid att hitta snygga kläder i någon strl större när man köper till den lilla.
Jag skulle ha skämts ögonen ur mig om jag gått runt tex i djurparken med barnen och fått beröm för MITT barns kläder om mina STYVbarn gått i fula kläder.
Det är ju inte barnens fel att deras pappa inte har någon kläsmak de ska heller inte behöva lida för att han uppenbarligen har dålig smak gällande kvinnor *fnys* -
Så bara för att ts dotter inte bor där så kan inte biomamman köpa ngt fint till sina barns syster?Anonym (sleepless) skrev 2010-07-20 19:44:54 följande:Du glömmer ju något här vännen!
Barnen har heller inte valt skilsmässa och att pappan skaffade en ny fru. Förhållandet är ju något som deras pappa och TS har beslutat, och inte barnen.
Det är stor skillnad på den sista meningen du skrev där. TS dotter bor antagligen inte hos bonus döttrarnas mamma varannan vecka, men om hon hade gjort det så håller jag fullt med. Om exfrun tar hand om TS dotter varannan vecka och köper kläder till sina barn, då tycker jag även att hon borde köpa kläder till TS dotter.
sant, barnen har inte valt situationen, å skulle Ts vara elak eller inte respektera barnen så skulle jag hålla med fullt ut, MEN hon respekterar dom å finns där, men väljer bort ett ansvar som inte är hennes.
OM barnen skulle må dåligt av de vuxnas beslut så e det ju upp till pappan att prioritera sina barn? -
ts
skit i alla dömande kommentarer. du gör inget fel.
-
ja det finns ett ord styvmamma som innefattar ordet mamma, men Ts har inte valöt att bli deras mamma. det har dom redan en.Solkysst skrev 2010-07-20 21:04:21 följande:Att vara hemma med DINA styvbarn?
Det finns som sagt ett MAMMA även i Styvmamma.
Fy fabian för styvmammor som inte vill ta det ansvar de själva valt. Barnen kan inte välja. -
Jojjo841212 skrev 2010-07-20 21:15:43 följande:Men skäll på pappan också då...Ts sade ju från början att hon inte ville ta något ansvar för hans barn. Varför blev HAN då tillsammans med ts?
Detta arrangemanget funkar ju bra för dem. Det e ju biomamman som stör sej. Och farmodern tydligen. Då kan ju också DE handla kläder åt barnen...? Eller? Varför ska ts behöva göra det?
Det ÄR faktiskt skillnad på ens egna barn o styvbarn. Alla pratar om massa skyldigheter bara, man ska ha millimeterrättvisa blabla. Men som styvförälder, var är ens rättigheter då? För blir det tjafs o prat om hur barnen ska ha det, vad har man då att säga till om?
Nada.
Om förhållandet tar slut, har man då rätt att fortsätta träffa styvbarnen? Eeh...nej. Så det e väl klart att det e skillnad. -
Mkt bra skrivet!Lidingöbo skrev 2010-07-21 12:41:13 följande:Otroligt inressant trådstart!
Jag brukar inte skriva så ofta på familjeliv men läser gör jag. Det här fångade mitt intresse så pass att jag skulle vilja skriva lite tankar jag kring det.
Först och främst anser jag inte att Trådstartaren är en elak styvmor på askungevis.
Jag tror att bara att lägga upp en sådan här tråd och vilja diskutera kring det bevisar hur hon bryr sig och bolla med tanken om hur mycket ska en styvförälder engagera sig ekonomiskt när det gäller styvbarn.. särskilt om inte partnern som är bioförälder är inte engagerad i att betala för hans barn från ett tidigare förhållande?
Jag tänker så här:
Mår barnen dåligt av det?
Varför tar inte biopappan ansvar för sina barn och ser till att köpa dessa barn?
Skulle vi ha en sån här diskussion om det hade handlat om en styvpappa som inte lade ner lika mycket pengar på kläder när biomamman inte tycker att det är viktigt med dyra kläder utan köper på HM?
Varför ska styvmamman ses ner på för att hon väljer det hon tycker är det bästa för hennes biologiska barn?
Varför ska farmodern och biomamman blanda in styvmamman i det här?
Kommer man genom det här skapa avundsjuka och bitterhet i framtiden?
Om nu biopappan inte är intresserad av att köpa dyra kläder varför ska styvmodern göra det med sina egna pengar?
Varför ska man behöva försaka?
Alla tänker inte likadant och borde inte bli tvingade till det. Man är inte sämre människa för det.
Den som ska ställas till svars är PAPPAN. Ingen annan. Han väljer vad han anser är viktigt och delar han inte samma uppfattning kan man inte göra något åt det. -
Kontentan av det hela är ju trots allt-TS tjänar sina egna pengar å väljer å lägga på SIN dotter, att hennes man inte göra samma sak för de andra 2 flickorna är HANS problem, vilket han inte verkar ha ngt emot ens.
Varför ska Ts springa runt med hans barn i affärer? det kan ju barnenes mamma eller pappa göra, det är inte ts ansvar.
OM ngn ska ifrågasättas så e det ju Ts man som är pappa till alla 3 som bör ta sig i kragen å göra ngt åt situationen. sen att barnen får kläder fr H&M, det är nog mer vanligt än att dom får märeskläder!
Ts respekterar barnen,tar hand om dom i viss mån men tar inget ansvar för dom, vilket såklart stör ihjäl bio mamman som säkert mer än gärna ser att Ts betalar så hennes barn kan gå runt i dyra kläder, men shit asså...
varför skaffa barn om man ska lämpa över ansvaret på sin x, mans nya?!