• Vanilj L

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-21 15:55:29 följande:
    Är det verkligen så? Det vet jag inget om, och det är ju isåfall något mellan dem.
    Ja det är så men det var någon som  skrev att det inte gällde när barnen bor växelvis. Men det tror jag inte på för även om det inte fanns några barn så gäller det.
  • Vanilj L
    Anonym (mini) skrev 2010-07-21 15:38:36 följande:
    Inte om barnen bor varanan vecka. Bara om barnen bor på heltid hos mamman.
    Jag tycker fortfarande att det är pappan som ska diskuteras här - en pappas om tycker att det är ok att man gör skillnad på hans barn.
    Det gäller nog även fast man inte har barn  tillsammans.
  • Vanilj L
    enlitenbitkaka skrev 2010-07-21 16:53:12 följande:
    Men om mamman vill att de ska ha samma kläder kan väl hon köpa det? Det är TS som betalar, inte hennes man. Pappan betalar ju inte.
    Jo pappan har erbjudit TS att ge henne pengar så att hon kan handla till barnen.
  • Vanilj L
    Esther M skrev 2010-07-21 17:23:58 följande:
    Om du inte har läst ts inlägg så föreslår jag att du gör det. Ingenting hon har skrivit har gett den minsta antydning om att en 5- och 7 åring är varken ledsna eller särbehandlade för att´deras lillasyster har kläder av ett annat märke än de har.

Det finns heller inga rationella skäl att att anta att dessa barn skulle vara förtvivlade över att inte få gå och shoppa kläder med sin styvmor. De vill ha leksaker, och får det.

Om farmot tycker att det är fel av ts att köpa kläder till sitt barn borde hon ju kunna hitta på en bättre anledning än "de andra barnen har kläder från HM", exempelvis "andra barn svälter och du köper dyra kläder istället för att ge pengarna till Rädda barnen". Det angår henne för övrigt inte vad hon är har för skäl.

Varför blir familjen glad om ts tar åt sig? Alla som räknas ÄR REDAN GLADA: ts, hennes dotter, hennes man, och hans barn.

Sista frågan; varför är du inte nöjd om ts och hennes familj är nöjda?
    Men hur vet du egentligen  att tex 7 åringen inte har reagerat och blivit ledsen av att inte ha lika fina  kläder som 3 åringen, för att TS säger det eller? Det är säkert något hon inte säger när hon är där, utan det är sådant som kommer fram när hon är hemma med mamman vilket visar att hon känner sig mer hemma och trygg där.
  • Vanilj L
    Esther M skrev 2010-07-21 18:21:12 följande:
    Nej, det gör det inte. Jag är på intet sätt försörjningsskyldig för min sambos barn, och kommer aldrig att betala för dem. Det jag ger dem är presenter om jag väljer att göra det.
    Jag har alldrig sagt att du är försörjningsskyldig till din sambos barn.
  • Vanilj L
    Anonym (mini) skrev 2010-07-21 18:10:13 följande:
    Men det är så!
    Precis min situation nämligen. Om barnen bor varannan vecka så förutsätts bägge vårdnadshavare försörja barnet "efter förmåga". Men vad det exakt innebär finns det inget prejudikat på. Alltså finns det ingen som helst underhålningsplikt för den ena vårdnadshavaren till den andra om barnen bor varannan vecka.
    Mina barn bor varannan vecka. Jg bor i en tre och har svårt att få ihop ekonomin varje månad. Mitt ex tjänar tre gånger så mycket pengar och har råd med jättevilla, exklusiva utlandsresor och dyra kläder till barnen (som de bara får använda hos honom). Att barnen har så olika standard hos mig och hos honom kan jag inte rå på. Det finns inget som säger att han ska ge mig pengar bara för att han tjänar mer när barnen bor varannan vecka. Tyvärr.
    Jo om du är arbetslös vid en separation så är tex han skyldig att se till så du klarar dig tills du har en skälig inkomst. Om han har pengar vill säga.
  • Vanilj L
    Esther M skrev 2010-07-21 18:38:58 följande:
    Då kan han ju lika gärna handla själv.

Ts kan ju diska eller dammsuga istället om de nu skulle vilja börja med millimeterrättvisa.

Jag tycker inte att ts har någonting med hennes sambos barns kläder att göra överhuvudtaget. Det är föräldrarnas jobb att fixa, precis som ts gör för sitt barn.
    Men han vill ju helst inte handla. Och dom har förresten städerska :)
  • Vanilj L
    bonnieloveskim skrev 2010-07-21 19:01:37 följande:

TS nattar du din dotter? Läser saga ligger bredvid och nattar henne..?
    Eller stänger du bara dörren och säger godnatt och släcker lampan?

Tänkte bara på det du skrev.. att du inte nattar hans barn...   vilket du klargjort att du inte vill göra sedan dag 1.

jag tycker att du TS särbehandlar barnen fruktanvärt i saker som käns i ett barnahjärta.

DU verkar vara en stor egoist som inte kan handla åt hans barn.
    En del män har faktikst inget som helst smak för kläder.. men ska barnen lida för det?

Jag vet de pappor som sätter på barnen helt omatchande kläder men de ser inte det alls, för de har ingen aning om hur kläder ska matcha. Så medans din dotter har en garderob med kläder som hon får så mycket beröm äver hur fin hon är, så kan du inte ens tänka dig att ta pengarna han erbjudit och handla kläder till hans barn.
    Bara för att de är hans barn.
    De är barn.
    De har inte valt att komma till världen.
    Men du valde att ha en relation med denna man.
    Barnen har heller inte nåt att göra med att mamma och pappan separarade.
    Ändå så straffar du dem med att de endast ska få det minimilt hos pappan.
    De får inte lika fina kläder.
    Pappan måste natta 2 barn helt själv och erat gemensamma som han säkert också vill natta. Medans du inte ens hjälper till att natta de andra 2.

Han är som en ensamstående pappa till 3 med en egoist till sambo.

Du valde han med bagage. Då får du faktiskt ta det utan att straffa barnen som inte har valt nåt av detta och som inte ens kan göra nåt åt sin situatiuon idag.
    Utan de har mamma på ett ställe och pappa på ett annat. Och pappa måste dela sig på 3 fast deras halvsyster hos er får båda 2, så har dessa barn endast sin pappa.

Mycket mycket bra skrivet. Håller fullständigt med dig.
  • Vanilj L
    Esther M skrev 2010-07-21 19:04:59 följande:
    BS. Barnens pappa tar sitt ansvar, ts tar sitt. Eftersom han har satt tre barn till världen, så ansvarar han för tre. Ts har ett barn, så hon ansvarar för ett.
    Men vad trångsynt. Hur kommer barnen in i familjelivet då? Hans ansvar och hons ansvar... men dom har väl ett ansvar ihop och det är att hålla ihop alla i familjen!!!!!!!!
  • Vanilj L
    Moi Je Joue skrev 2010-07-21 19:08:21 följande:
    fortfarande så är det inte ts fel att barnen har skilda föräldrar, är det så himla svårt att fatta?!
    Anonym skrev 2010-07-21 19:02:05 följande:
    Jag tycker att farmor och mamma ska se till att skämma bort pappans barn sedan tidigare. Kanske en resa till Disneyword, en ipod, egen häst....
    och är det nu helt plötsligt gemensamma ungens fel att hennes storasyskons mamma spelar bort klädpengarna?! nu får ni fan ta och ge er, det är så låg nivå att jag skäms å era vägnar.
    Det är  heller inte barnens fel att dom har skilda föräldrar. Skillnaden är att hon är vuxen och borde föregå med gott exempel och barnen är små....
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...