• Hormonermedhumör

Ilningar i tänderna som gravid ?

Någon som fått ilningar/isningar i tänderna (och som inte brukar ha det annars) när de blev gravida ?

• Svar på tråden Ilningar i tänderna som gravid ?
  • Längtan07

Hej!!
    Jag har ilningar i tänderna med och en massa andra symptom som ömma bröst, molvärk osv. Trodde jag var ensam om ilningar i tänderna :) Dock har jag inte plussat än.. är på BIM + 2 Är du Gravid?

• Rollindynamite

Både tänder och skelett blir ju dåligare när man gravid så =) Känner också av ilningar i tänderna, dock har de kommit på senare nu i v.38

• Skenis

Intressant!

Var till tandläkaren i början av veckan och tog bort lite tandsten. Brukar aldrig vara några problem men den här gången ilade det jättemycket. Kanske hör det ihop med graviditet för idag plussade jag svaaagt! :)

• Hormonermedhumör
    Längtan07 skrev 2010-08-03 23:13:06 följande:
    Hej!!
    Jag har ilningar i tänderna med och en massa andra symptom som ömma bröst, molvärk osv. Trodde jag var ensam om ilningar i tänderna :) Dock har jag inte plussat än.. är på BIM + 2 Är du Gravid?
    Nej men försöker...hade ilningar i början sist jag var gravid också så vi får väl se...har ÄL i dagarna/kanske just nu ...
  • Hormonermedhumör
    Skenis skrev 2010-09-10 11:49:22 följande:
    Intressant!

Var till tandläkaren i början av veckan och tog bort lite tandsten. Brukar aldrig vara några problem men den här gången ilade det jättemycket. Kanske hör det ihop med graviditet för idag plussade jag svaaagt! :)
    Har du BIM idag eller på vilken dag i cykeln testade du svagt pos ? Började ilningarna kring ÄL eller ?
  • rosenkind

JAAAA!!! Jag är i v 14 och jag lider!
    Jag minns att det var likadant senaste gång. Då uppsökte jag läkare flera gånger eftersom det inte gick om. Det fanns inga hål men det slutade med att hon sympatiborrade o fixade lite där jag sa att det ilade...det hjälpte ju såklart inte det heller Men det gick om när dottern föddes.

** carpe diem **
  • Hormonermedhumör
    rosenkind skrev 2010-09-10 19:57:33 följande:
    JAAAA!!! Jag är i v 14 och jag lider!
    Jag minns att det var likadant senaste gång. Då uppsökte jag läkare flera gånger eftersom det inte gick om. Det fanns inga hål men det slutade med att hon sympatiborrade o fixade lite där jag sa att det ilade...det hjälpte ju såklart inte det heller Men det gick om när dottern föddes.
    När började ilningarna för dig denna och förra gången ?
  • rosenkind
    Hormonermedhumör skrev 2010-09-10 20:14:17 följande:
    När började ilningarna för dig denna och förra gången ?
    Jag har inte riktigt tänkt på det, först kopplade jag inte ihop det med graviditeten, men sedan kom jag på att det var likadant sist...men nog har det varit några veckor nog. Nästa steg är väl att jag börjar gnissla tänder...det gjorde jag sist också ... :(
    ** carpe diem **
  • Hormonermedhumör
    rosenkind skrev 2010-09-10 20:20:01 följande:
    Jag har inte riktigt tänkt på det, först kopplade jag inte ihop det med graviditeten, men sedan kom jag på att det var likadant sist...men nog har det varit några veckor nog. Nästa steg är väl att jag börjar gnissla tänder...det gjorde jag sist också ...
    Du har ej frågat nån tandl om det kunde ha något med graviditeten att göra ?
  • rosenkind
    Hormonermedhumör skrev 2010-09-10 20:24:10 följande:
    Du har ej frågat nån tandl om det kunde ha något med graviditeten att göra ?
    nej, jag har inte det. Jag har aldrig haft hål i hela mitt liv så jag tar det lugnt.,,det gick ju om sist och det är ju inte direkt outhärdligt
    ** carpe diem **
  • Hormonermedhumör
    rosenkind skrev 2010-09-10 20:27:41 följande:
    nej, jag har inte det. Jag har aldrig haft hål i hela mitt liv så jag tar det lugnt.,,det gick ju om sist och det är ju inte direkt outhärdligt
    Har du hört någon mer med samma symtom vid graviditet ?
  • Skenis
    Hormonermedhumör skrev 2010-09-10 19:54:42 följande:
    Har du BIM idag eller på vilken dag i cykeln testade du svagt pos ? Började ilningarna kring ÄL eller ?
    Nej, jag har BIM på söndag 12/9 men testade svagt pos idag :)
    Har inte tänkt på om jag har haft ilningar tidigare.. jag reagerade på att det ilade hos tandläkaren för det brukar det inte göra..
  • göteborgaren

Jobbar inom tandvården...
    Det är vanligt att gravida får tandbesvär. Vissa kan av förklarliga skäl som illamående inte borsta tänderna i samma omfattning som förut. Tandköttet blir känsligare och man blir mer lättblödande. Småätande kan ge hål och bristfällig borstning kan ge både tandsten och hål.
    Man FÅR skölja med fluor även om man är gravid och även ta fluortabletter även om just vi inte rekomenderar just tabletterna. Fluor hindrar att ilningar uppkommer.

Graden av ilningar efter tandstensborttagning kan variera beroende på hur tandstenen har tagits bort, var den satt, instrument osv...inget att oroa sig för.

• Hormonermedhumör
    göteborgaren skrev 2010-09-11 03:02:09 följande:
    Jobbar inom tandvården...
    Det är vanligt att gravida får tandbesvär. Vissa kan av förklarliga skäl som illamående inte borsta tänderna i samma omfattning som förut. Tandköttet blir känsligare och man blir mer lättblödande. Småätande kan ge hål och bristfällig borstning kan ge både tandsten och hål.
    Man FÅR skölja med fluor även om man är gravid och även ta fluortabletter även om just vi inte rekomenderar just tabletterna. Fluor hindrar att ilningar uppkommer.

Graden av ilningar efter tandstensborttagning kan variera beroende på hur tandstenen har tagits bort, var den satt, instrument osv...inget att oroa sig för.
    Kan ilningarna bero på själva graviditeten ? Om man bevisligen sköter sin munhygien och inga hål har mm (samt ej haft ilningar innan graviditeten) ...
  • göteborgaren

Det vet jag faktiskt inte. Har aldrig hört talas om det iallafall.

Svar på tråden Ilningar i tänderna som gravid ?