Ilningar i tänderna som gravid ?
Någon som fått ilningar/isningar i tänderna (och som inte brukar ha det annars) när de blev gravida ?
Någon som fått ilningar/isningar i tänderna (och som inte brukar ha det annars) när de blev gravida ?
Hej!!
Jag har ilningar i tänderna med och en massa andra symptom som ömma bröst, molvärk osv. Trodde jag var ensam om ilningar i tänderna :) Dock har jag inte plussat än.. är på BIM + 2 Är du Gravid?
Både tänder och skelett blir ju dåligare när man gravid så =) Känner också av ilningar i tänderna, dock har de kommit på senare nu i v.38
Intressant!
Var till tandläkaren i början av veckan och tog bort lite tandsten. Brukar aldrig vara några problem men den här gången ilade det jättemycket. Kanske hör det ihop med graviditet för idag plussade jag svaaagt! :)
JAAAA!!! Jag är i v 14 och jag lider!
Jag minns att det var likadant senaste gång. Då uppsökte jag läkare flera gånger eftersom det inte gick om. Det fanns inga hål men det slutade med att hon sympatiborrade o fixade lite där jag sa att det ilade...det hjälpte ju såklart inte det heller Men det gick om när dottern föddes.
Jobbar inom tandvården...
Det är vanligt att gravida får tandbesvär. Vissa kan av förklarliga skäl som illamående inte borsta tänderna i samma omfattning som förut. Tandköttet blir känsligare och man blir mer lättblödande. Småätande kan ge hål och bristfällig borstning kan ge både tandsten och hål.
Man FÅR skölja med fluor även om man är gravid och även ta fluortabletter även om just vi inte rekomenderar just tabletterna. Fluor hindrar att ilningar uppkommer.
Graden av ilningar efter tandstensborttagning kan variera beroende på hur tandstenen har tagits bort, var den satt, instrument osv...inget att oroa sig för.
Det vet jag faktiskt inte. Har aldrig hört talas om det iallafall.