• LinaRaneby

Svårt att andas

Jag är gravid i v 32 och har så grymt svårt att andas. Jag undrar lite över om det verkligen ska vara så här svårt att andas? Det känns som att jag inte ens får in hälften av luften jag andas. Nattetid är det för jobbigt, måste ligga i tre timmar innan jag somnar. Får in för lite luft, blir orolig för att bäbisen får för lite luft med tanke på att jag inte ens får tillräckligt. Blir yr och får ont i huvudet.

Någon som har något svar eller liknande?

• Svar på tråden Svårt att andas
  • Ema86

ligg på sidan. det va det ända som funka för mig på slutet. det eller att stå upp ... :S

kan iaf trösta med att bebisen får tillräckligt med syre oavsett hur illa du har det :)

• Belavon

Jag är bara i v 22 men jag har läst att det är vanligt att barnet tar sådan plats att lungorna får mindre och du känner att du inte kan andas lika djupt. Tips var att höja huvudändan på sängen eller sitta och sova nästan så du inte får så högt tryck. Det ska tydligen lätta när barnet fixerar sig och sjunker nedåt. Hoppas det går bra för dig och får du mycket problem så kontakta BM.

• Delene

Usch, lägg dig på sidan. En kudde som stöttar upp magen o en mellan benen hade jag med sonen då jag inte kunde andas. Jobbigt men du är snart ur det

• LinaRaneby
    Ema86 skrev 2010-07-19 22:23:48 följande:
    ligg på sidan. det va det ända som funka för mig på slutet. det eller att stå upp ... :S

kan iaf trösta med att bebisen får tillräckligt med syre oavsett hur illa du har det :)
    Jag försöker men det gör ingen skillnad känns det som!
    Det var skönt att höra :)
  • LinaRaneby
    Belavon skrev 2010-07-19 22:26:26 följande:
    Jag är bara i v 22 men jag har läst att det är vanligt att barnet tar sådan plats att lungorna får mindre och du känner att du inte kan andas lika djupt. Tips var att höja huvudändan på sängen eller sitta och sova nästan så du inte får så högt tryck. Det ska tydligen lätta när barnet fixerar sig och sjunker nedåt. Hoppas det går bra för dig och får du mycket problem så kontakta BM.
    Okeej, kanske kan testa med att höja upp sig med en massa kuddar under huvudet när man sover med andra ord? Jaa ska till barnmorskan i morgon och berätta hur det känns! Men tråkigt nog harj ag en barnmorska som oftast säger " det är så det ska vara " om allt. Men får försöka få henne att förstå att jag verkligen menar allvar. För ska det fortsätta såhär i 8 veckor tuppar jag av :p
  • t0va

Har samma problem, är i v.36 och det har blivit värre nu, från att bara varit när jag suttit halvtaskigt dagtid till att nu störa sömnen. Försökte vila idag på dagen men det går inte att andas så jag fick gå upp, nu är det samma sak igen. Får halvligga för att kunna andas, men då gör fogarna ont istället. Hjälper inte om jag ligger på sidan eller rygg. Jag kan ligga på rygg utan att känna svimmningskänslor i alla fall. 

Min bebis har sjunkt ner endel, vet inte om den kan komma så mycket längre ner, men förra veckan hade bm svårt att känna huvudet för det var så långt ner. Tror jag är rätt kort i överkroppen så det inte finns så mycket plats. Fattar inte heller hur jag ska fixa det i flera veckor till.  

• Belavon
    LinaRaneby skrev 2010-07-19 22:33:13 följande:
    Okeej, kanske kan testa med att höja upp sig med en massa kuddar under huvudet när man sover med andra ord? Jaa ska till barnmorskan i morgon och berätta hur det känns! Men tråkigt nog harj ag en barnmorska som oftast säger " det är så det ska vara " om allt. Men får försöka få henne att förstå att jag verkligen menar allvar. För ska det fortsätta såhär i 8 veckor tuppar jag av :p
    Du får fråga din BM om man inte ska kunna andas på natten, eller vad hon hade gjort om hon inte fick syre ;) Stå på dig, du har rätt att må bra!
  • pingel

Jag är också i vecka 32 och tycker att magen plötsligt har kommit så himla högt upp. Upplever inte så som du beskriver men känner ändå att det ibland är lite svårt att få luft, att jag måste sitta mer bakåtlutad och att jag blir andfådd för struntsaker.

Men du, hur har du det med blodvärdet? Innan jag började ta järntabletter för några veckor sedan fick jag ett par liksom "utmattningsanfall" där hjärtat plötsligt började rusa, jag flåsade och kände mig väldigt yr och mådde illa och fick lägga mig ner för att hämta mig, kändes rätt obehagligt. Jag kände också då precis som om det inte kom in någon luft alls hur mycket jag än andades. Jag var också generellt väldigt trött. Men så fort jag fick upp järnvärdet försvann det.

Annars säger jag som andra, fråga barnmorskan. Och annars blir det förhoppningsvis bättre mot slutet när magen sjunker en aning Lycka till!

• t0va

Träffade läkaren idag, och min bebis verkar ha sjunkt ner och fixerat sig men trots det känns det så trångt. Men jag har blivit lovad igångsättning på 40+0 om inget hänt innan och ev. tidigare om det skiter sig totalt. Men då är det inte bara för att det är svårt att andas utan pga. alla smärtor jag har också. 

Får hoppas att det lättar lite för er andra som har problem. 

Svar på tråden Svårt att andas