• PruttPottan

Seriöst. Autism för att 4 månaders inte jollrar mycket?

Vår son på 8 månader jollrar inte jättemycket. Han har liksom inte så mycket att babbla om jämt.
    Klart att det skiljer även på talet när det kommer till barn. Sonen håller på att få fyra framtänder på en gång nu, en månad sen hade han inga tänder alls men så small det till med 2, och nu då kommer de fort med 4 till.
    Han är visserligen 2 månader för tidigt född men man märker verkligen vilken skillnad det är, han ska vara sen men har kommit ikapp jämnåriga på en hel del plan, andra inte. Så man vet ju inte om det beror på att han skulle varit "senare" med det eller om det beror på att han är född för tidigt..
    Han kan inte krypa riktigt än och sitta med stöd, det går sådär. Men vi ger honom tid.

*babbel*

Oroa dig inte, alla barn gör allt i sin egen takt. Njut av de framsteg din bebis gör istället i sin egen takt =)

• PruttPottan
    Anonym (Seriöst) skrev 2010-07-19 23:39:35 följande:
    Tack för din input :) Skönt att läsa!

Hon är helt fantastisk på alla sätt och vis. Är en mycket glad liten bebis som älskar att le och sysselsätta sig men samtidigt verkar hon vara den typen som tycker om att titta och ta in allt. Trycker in händerna i munnen så att man kan tro att hon kommer sätta dem i halsen. Dregglar en hel del nu också så kanske är det tänderna som är på G och som därför tar upp hennes tid och koncentration?

Hon har varit tidig med mycket och är riktig duktig på det mesta. Rullar runt, håller upp huvud och bröstkorg, vänder sig efter ljud och har börjat titta på mamma och pappa när man säger "Var är pappa?", blivit starkare i benen så hon kan stödja sig någorlunda bra på dem, blivit stabilare i nacken så man inte alls behöver tänka på huvudet, greppar efter leksaker och annat som man håller framför henne, följer föremål med blicken och även människor genom rummet osv.

Men hon är ganska så tyst av sig. Och jag har hela tiden tänkt att det är väl som med allt annat men så blir man så ledsen av alla tävlingar på Internet "Min pratar sååå mycket så jag får huvudvärk... det är väl inte normalt att inte jollra?" osv.

Folk fattar inte att de gör andra ledsna... och ger oss hjärnspöken.

Vore intressant att höra om det finns fler än jag som har en lite tystlåten bebis.

Hon föddes tillväxthämmad, vet inte om det har med saker och ting att göra. 
    Du kunde lika gärna beskrivit vårt barn. Måste säga att jag skrattade till när du beskriver det där med händerna nere i halsen. ag vet inte om det är tänderna men kan nog vara, när jag tänker efter så har sonen börjat med detta igen och en sista tand är på väg upp. Bara att ladda upp med bitringar så man alltid har kylda. Vi har en i frysen som han får på kvällen när han ska somna, den hjälper kinkigheten mycket för oss =)

Vår son har idag lärt sig krypa, innan rulla han mest runt. Och han är 8 månader! Men han var tidig med att kunna pussas och ta tag i en för att pussas på kinden (nåja, lite pussar och mycket hångel då på kinden *s*)

Han pratar fortfarande inte mycket, ibland får han stolleryck och testar rösten men sen sitter han och iaktar världen ganska mycket.

Jag förstår precis vad du menar, man ska inte jämföra men gör det iaf.

Jag ser det å andra sidan som bra att vår son inte är först med allt, då hinner vi anpassa oss också *s*  Han tar den tid han behöver.  Jag hörde om en som hade en som började gå när han var runt 6 månader, de fick ha störtkruka på honom i frigolit för han var så ostadig. Inte bättre det heller.

OM det nu skulle vara så att ditt barn har ett hadikapp så lär du upptäcka det vart det lider iaf, så sluta upp att lyssna på andra, och NJUT av tiden du har nu, innan ditt barn börjar upptäcka allt runt mer *s* Då får man inte en lugn stund <3

Jag tycker du ska ta upp din oro med BVC, de är till för ditt barn och för dig. Kanske kan de hjälpa dig och visa på att ditt barn är precis normalt =)
    *kram*
Svar på tråden Seriöst. Autism för att 4 månaders inte jollrar mycket?