• AngelEye

Hundar, ren saliv eller inte?

Jag har hört att hundar har mycket ren saliv, då dom producerar ny mer ofta än andra djur och människor.

Men nu tittar jag på ett program, the real A and E, där en flicka kom in på akuten med ett hundbett.
    Då sa läkaren att dom måste rengöra såret för att hundars saliv innehåller bakterier.

Så hur ligger det till egentligen?

• Svar på tråden Hundar, ren saliv eller inte?
  • Lathundarna

Enligt Mythbusters som kollade upp detta var det renligare att typ slicka toaringen än att pussas med sin hund

• Vickan I

Nej hundsaliv innehåller bakterier som alla andra däggdjurs, inkl vi människor. Speciellt ska man skydda sår och slemhinnor från saliv, då bakterierna i salivet lätt kan få fäste då. Men det gäller som sagt även från andra och inte bara hundar. Tror inte hundar är varken renare eller smutsigare än andra.

Usch min grannes hund brukade äta hästskit jämt, så den salvien var då inte ren iaf .

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Kjell2

Bara för att något är hyfsat rent betyder det inte samma sak som att det är bakteriefritt. Just djursaliv KAN innehålla en del verkligt läskiga bakterier, bl a stelkramp. Därför skall sår från djurbett rengöras noggrant.

• kita
    AngelEye skrev 2010-07-20 10:55:06 följande:
    Jag har hört att hundar har mycket ren saliv, då dom producerar ny mer ofta än andra djur och människor.

Men nu tittar jag på ett program, the real A and E, där en flicka kom in på akuten med ett hundbett.
    Då sa läkaren att dom måste rengöra såret för att hundars saliv innehåller bakterier.

Så hur ligger det till egentligen?
    Alla varelser har ju bakterier,har blivit biten flera ggr o det har aldrig hänt något.
    Då ska du nog vara mer rädd för människors bakterier,för det farligaste bettet är jus människans....
  • MaaxMaax

Har också hört att just hundsaliv ska vara "renare". 

En vän till mig har en bror som blev biten i ansiktet ytligt av en hund, han åkte in till akuten och läkaren tvättade lite och sa att det inte var någon fara just för att hundsaliven skulle vara renare eller något sånt. Sen när de kom hem igen så låg hunden med uppsvullet ansikte och andningssvårigheter, den hade tydligen fått någon allergisk reaktion pga killen den bet... 

• Ghostrider

Hittade det här:

hundens mun ren?

Man får ju ofta höra om att hundens mun är så ren.

Men ÄR den verkligen det?

Är det hälsosamt att pussas med hunden?

vet också att många låter sin hund slicka i bäbisars ansikte.

vad tror/tycker ni?

själv tycker jag det är äckligt att bli slickad i/på munnen an en tunga som nyss slickat sig i rumpan.

SVAR: Ja, det stämmer att hundens saliv är mkt renare än vår. De har otroligt mkt färre bakterier i munnen än vi. Så det är absolut ingen fara att pussas/bli slickad i ansiktet av hunden. Men....sen är det ju upp till var och en om de tycker det är mysigt.

Svar på tråden Hundar, ren saliv eller inte?