• Jossofräs

Skjutsa på moped?

Jag har en gammal moppe som är av modellen "ser ut ungefär som en cykel" och som går 30km/h. Om jag monterar en cykelstol på pakethållaren och sätter på min dotter en hjälm, får jag skjutsa henne på den då?

Vill inte att mitt övningskörningstillstånd ryker eller få böter..

• Svar på tråden Skjutsa på moped?
  • ettplustack

Trodde denna låg i sandlådan.
    Hur tänker människor ?
    Vill du välta med ditt barn på en moped i 30 km i timmen? Både du och mopeden kan landa över barnen och mosa den.
    Jag hade ringt socialen direkt om jag sett någon ha sitt barn i en CYKEL barnstol med ett barn i bakom sig på en moped.

• Jossofräs

På en moped som går i samma hastighet som du cyklar.. Vad är skillnaden?

Dessutom har jag läst i lagen nu.

3 § På en cykel eller en moped får inte samtidigt färdas flera personer än cykeln eller mopeden är byggd för.

När en cykel eller moped klass II har lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna får dock på fordonet färdas ytterligare
    1. ett barn under tio år, om den som styr fordonet har fyllt femton år, eller
    2. två barn under sex år, om den som styr fordonet har fyllt arton år.

Så att ringa socialen skulle du inte ha mycket för med tanke på att det är helt lagligt!

• ettplustack
    Men det står väl inte att man ska montera fast stolar och ha sig, barn som är stora nog att sitta själv på är väl sin sak. Men är det inte också så att det bara är eu moppeder man får ha passagerare på nu för tiden, kolla upp det
  • viseversa
    ettplustack skrev 2010-07-20 11:42:02 följande:
    Trodde denna låg i sandlådan.
    Hur tänker människor ?
    Vill du välta med ditt barn på en moped i 30 km i timmen? Både du och mopeden kan landa över barnen och mosa den.
    Jag hade ringt socialen direkt om jag sett någon ha sitt barn i en CYKEL barnstol med ett barn i bakom sig på en moped.
    Men visst ring soc för allt jävla skit. Ha,ha skulle jag säga om jag jobbade på soc och du ringde för en sån banal sak som att ts skjutsar sitt barn på sin moped.
  • viseversa

Tror inte det är mer olagligt än att skjutsa barn på cykel. Den kan man också ramla med och göra sig illa. 

• viseversa

Om man nu ska vara sån så kan man krocka med sin bil också. ÄVEN barn dör i bilolyckor. Fast folk åker med sina barn i bilen iallafall. Eller bli mosad under en buss när man är påväg över gatan med barnet, Eller ramla ner från en hög höjd, Eller vagnen kan rulla ut på t bane spåret. Kanske man inte ska gå ut med sitt barn alls då. Självklart ska man vara rädd om sina barn. Men att ringa soc för att någon skjutsar sitt HJÄLMFÖRSEDDA barn på en moped som går i 30 KM I TIMMEN. Det är lite fjantigt faktiskt. Ska du ringa soc för alla som cyklar med sina barn i trafiken också? Lika farligt det om jag får säga mitt.

• Ts Mamma

Det finns speciella barnstolar att sätta på mopeder så är den av modell cykel borde det fungera alldelles utmärkt!

Skit i surisarna som ska ringa soc, tror helt ärligt de på soc enbart får sig ett gott skratt!!!

Ni vet att man får köra sina barn på motorcyklar oxå (med den utrustning som krävs) va? Ringer du soc då oxå?? Idioti!

• Jossofräs
    ettplustack skrev 2010-07-20 15:09:15 följande:
    Men det står väl inte att man ska montera fast stolar och ha sig, barn som är stora nog att sitta själv på är väl sin sak. Men är det inte också så att det bara är eu moppeder man får ha passagerare på nu för tiden, kolla upp det
    Då undrar jag hur du skulle skjutsa ett barn på en cykel? Om det inte innebar att montera fast en cykelstol? Det lät inte alls säkert, DÅ skulle nog jag oroa mig.

Texten jag skrev är tagen ur lagbalken, och där står att det är reglerna som gäller för cykel och moped klass 2.
  • ettplustack

Ja alla gör ju som de vill, jag skulle inte känna mig trygg med det men det är ju jag.
    Jag har också sett en som hade sitt spädbarn i en bärsele på ryggen när hon körde moppe samt när barnet blev äldre hade en cykelkärra bakpå moppen med barn i som fick alla avgaser så ja nej jag tog avstånd från både henne och allt vad små barn och mopeder heter,
    Men det är jag.

• Jossofräs

Jag har då varken skrivit något om spädbarn i bärsele på ryggen eller kärra bakom så alla avgaser kommer i ansiktet på barnet.

Det jag pratar om är en ordentlig barnstol fastmonterad på pakethållaren (precis som på en cykel) samt en hjälm på huvudet. Det blir precis lika säkert/osäkert som på en cykel med tanke på att det är en klass två moped och den går max i 30km/h. Och även fast den går i 30km/h betyder det inte att jag tänker köra så fort eller mindre ansvarsfullt än vad jag hade gjort på en cykel.

Att ens jämnföra det med någon som har sitt spädbarn i sele på ryggen eller i kärra bakom så avgaserna kommer rakt på barnet är väldigt orättvist och olämpligt.

Svar på tråden Skjutsa på moped?