• Jossofräs

Skjutsa på moped?

Jag har en gammal moppe som är av modellen "ser ut ungefär som en cykel" och som går 30km/h. Om jag monterar en cykelstol på pakethållaren och sätter på min dotter en hjälm, får jag skjutsa henne på den då?

Vill inte att mitt övningskörningstillstånd ryker eller få böter..

• Svar på tråden Skjutsa på moped?
  • ettplustack
    JossBergendahl skrev 2010-07-20 21:30:09 följande:
    Jag har då varken skrivit något om spädbarn i bärsele på ryggen eller kärra bakom så alla avgaser kommer i ansiktet på barnet.

Det jag pratar om är en ordentlig barnstol fastmonterad på pakethållaren (precis som på en cykel) samt en hjälm på huvudet. Det blir precis lika säkert/osäkert som på en cykel med tanke på att det är en klass två moped och den går max i 30km/h. Och även fast den går i 30km/h betyder det inte att jag tänker köra så fort eller mindre ansvarsfullt än vad jag hade gjort på en cykel.

Att ens jämnföra det med någon som har sitt spädbarn i sele på ryggen eller i kärra bakom så avgaserna kommer rakt på barnet är väldigt orättvist och olämpligt.
    Ja man gör som man vill absolut :)
  • Jossofräs

Och vissa som inte ens har några egna barn ringer socialen av orimliga anledningar :)

• Joico

Men sätt på ungen en riktig hjälm då för sjutton! Många kör ju sina ungar med cykelhjälm och det är i mina ögon ren idioti och oansvar!

• ettplustack
    Joico skrev 2010-07-20 21:36:06 följande:
    Men sätt på ungen en riktig hjälm då för sjutton! Många kör ju sina ungar med cykelhjälm och det är i mina ögon ren idioti och oansvar!
    Det håller jag också med om.
  • Barbabok

Det är fullt tillåtet att skjutsa på moped klass2 i monterad cykelstol/sits samt att cykelhjälm ska användas för barn upp till 7 år då det är säkrare än en tung hjälm. Finns på NTFs sida att läsa.

Sen får folk tycka vad de vill, säkrast och tillåtet är det iallafall

Le, och någon kanske ler tillbaka
  • ettplustack
    Barbabok skrev 2010-07-20 21:47:42 följande:
    Det är fullt tillåtet att skjutsa på moped klass2 i monterad cykelstol/sits samt att cykelhjälm ska användas för barn upp till 7 år då det är säkrare än en tung hjälm. Finns på NTFs sida att läsa.

Sen får folk tycka vad de vill, säkrast och tillåtet är det iallafall
    Ja då är det lagligt i alla fall då fick jag svart på vitt om det sen fortsätter jag att tycka vad jag vill =)
  • Ravestream
    ettplustack skrev 2010-07-20 11:42:02 följande:
    Trodde denna låg i sandlådan.
    Hur tänker människor ?
    Vill du välta med ditt barn på en moped i 30 km i timmen? Både du och mopeden kan landa över barnen och mosa den.
    Jag hade ringt socialen direkt om jag sett någon ha sitt barn i en CYKEL barnstol med ett barn i bakom sig på en moped.
    Man funderar på om man ska ringa socialen för idiotiskt tänkande & okunskap med.
    Så gott om folk som öppnar munnen innan dom vet, elelr sitter & tror att dom vet så mycket bättre.
  • Dripknot

TS

Ser inte problemet i att du monterar en cykelsits på din moped och sen en bra cykelhjälm på dottern samt ekerskydd så hennes fötter inte kan fastna i hjulen. Mopedhjälmar är generellt sett alldeles för tunga för så små barns huvud och nackar för att de ska skyddas effektivt vid ev krock/tillbud. Är hjälmen för tung så gör den mer skada än nytta.

Jag ser många här i min stad som skjutsar barn på sina mopeder. Det är faktiskt inget en normalt funtad person gormar "ANMÄL!!" & "Jag ringer soc direkt!!" om... personer som håller på så verkar ha en jädra massa fritid över..

Värre är väl de jubelidioterna som skjutsar barn FRAMFÖR sig och själva sitter bakom på mopeden? Vem råkar mest illa ut om det tar tvärstopp tror ni? Ja inte är det klunsen bakpå iaf... går det snett där så är det barnet som får betala det högsta priset!

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Berra73

Jävla trygghetsnarkomaner .man får ju skjutsa två barn som är under 6år . innan barnen är sju år behöver dom inte ha moped hjälm utan bara ett lämpligt huvudskydd som tex cykelhjälm. Ringa soc för man ser någon göra något trevligt och kul med sina barn som är lagligt är ju sjukt .

• duntoss

Jag såg faktisk en som monterat kärra vid sidan av en gammaldags moped, två mindre barn satt däri ... Det kan väl inte varit lagligt ändå

Svar på tråden Skjutsa på moped?