• apple of my eye

    Få valp att sova hela natten?

    Har en hundvalp på 9v som behöver gå ut och kissa med två timmars mellanrum på natten. En vanlig natt ser ut så här:

    Kissar och bajsar vid 23 precis innan vi ska gå och lägga oss.


    Sen vill han ut igen vid 2, 4, 6 och 8. Både jag och min sambo är helt slutkörda, finns det någon som har tips för att han ska sova längre innan han behöver kissa?

    Han får mat kl 6 på morgonen och 20 på kvällen, men vi funderar på att ändra detta till 19. Ska man prova att ta bort hans vatten tidigare på kvällen? Han har inte tillgång till vatten under natten.  

    Vi har provat att lägga madrass på golvet och sova i soffan med honom och då sover han längre. Men detta gör att det kanske blir svårare för honom att vänja sig vid att kunna sova själv.

    Hoppas det finns någon här ute med förslag, för vi är såååå trötta!!!

  • Svar på tråden Få valp att sova hela natten?
  • Zezana

    Fy tusan vad jobbigt det lät !
    Vad gör valpen dagitd/kvällstid ? Dricker han väldigt mkt ? (självklart dricker alla mkt när det är sommar & varmt)

    Länge sedan jag hade valp nu, men tycker det låter lite väl häftigt, tror jag har gått ut med mina max 1 - 2 gånger per natt i början.. (får hem en goldenvalp om 1½ vecka, får se hur det slutar )

  • apple of my eye

    Han sover mkt under dagen oxå. Blir varmt för honom så han ligger inne eller i skuggan och sover. Men han äter och dricker som han ska tycker jag. Han är pigg och leker och busar rejält.

    han är väldigt social och vill gärna vara nära både mig, min sambo och de som har kommit och hälsat på.

    Men det är sömnen som är problemet på natten.
    Vi har bestämt att vi inte ska ha honom i sängen, men en natt fuskade jag och tog upp honom. (Var rikigt trött den natten.. )Då sov han i 4,5h innan jag vaknade och gick upp på morgonen. Han vaknade av att jag gick upp.

    Så jag vill ha honom i sängen så att vi kan få sova i alla fall i 4h i sträck, men min sambo vill verkligen inte det, och det måste jag respektera. Men det är lite jobbigt att bara få sova i 2h i sträck... =(

  • Zezana

    Låter som att valpen behöver mkt närhet & trygghet just nu.. Har ni ingen madrass att lägga på golvet tex ? Så turas ni om att sova tillsammans med valpen på madrassen.. Tar ni upp valpen i sängen så kommer den ligga där även när den blir stor, spelar ingen roll om den har varit ute & rullat sig i lera (talar utav egen erfarenhet, jag har alltid haft mina hundar i sängen tidigare)

    Det är juh som tur är en kort period som det kommer att vara så här jobbigt, det blir bättre, jag lovar !
    Men jag förstår att ni vill sova lite mer än 2 timmar åt gången..

  • Cornellia
    Zezana skrev 2010-07-20 16:00:18 följande:
    Låter som att valpen behöver mkt närhet & trygghet just nu.. Har ni ingen madrass att lägga på golvet tex ? Så turas ni om att sova tillsammans med valpen på madrassen.. Tar ni upp valpen i sängen så kommer den ligga där även när den blir stor, spelar ingen roll om den har varit ute & rullat sig i lera (talar utav egen erfarenhet, jag har alltid haft mina hundar i sängen tidigare)

    Det är juh som tur är en kort period som det kommer att vara så här jobbigt, det blir bättre, jag lovar !
    Men jag förstår att ni vill sova lite mer än 2 timmar åt gången..
    Annars kan man ju lära hunden att den aldrig får hoppa upp utan tillåtelse.

    Vår tjej sover oftast på golvet, hon vet att hon måste ha en inbjudan för att få vara i sängen eller soffan.
  • Zezana
    Cornellia skrev 2010-07-20 16:04:05 följande:
    Annars kan man ju lära hunden att den aldrig får hoppa upp utan tillåtelse.

    Vår tjej sover oftast på golvet, hon vet att hon måste ha en inbjudan för att få vara i sängen eller soffan.
    Självklart kan man det ! Men det kan ofta vara svårt att lära en valp, blir liksom dubbla budskap för en sådan liten krabat..
  • Cornellia
    Zezana skrev 2010-07-20 16:07:44 följande:
    Självklart kan man det ! Men det kan ofta vara svårt att lära en valp, blir liksom dubbla budskap för en sådan liten krabat..
    Iof, då kanske man kan sova på golvet tills den lilla är trygg.
  • apple of my eye

    Vi ska iväg och köpa kompostgaller som täcker en hel madrass så vi kan ligga på golvet med honom. Förra gången vi provade madrass på golvet utan galler så kissade han inne. Inte så skoj..
    Hunden ska bli en jakthund och håller med min sambo. En lerig hund vill man inte ha i sängen efter ett jaktpass... ;)

    Men jag tror det kan hjälpa. Gör vi så här ett tag så kanske han känner sig trygg på natten och sover längre än 2h.

    Vi ska även leka och busa med honom rejält vid 23 innan vi går och lägger oss så att han är trött och kanske kan sova fler timmar då. =)

  • LiZoTe

    hmm min hund vaknade några gånger under natten, men behövde aldrig gå ut o kissa, istället ville han ut vid 5-6 på morgonen. Annars sov han :) Kanske ta bort vattenskålen eller se till att han har de svalt o skönt så att han inte behöver dricka lika mycket?

  • kvasiintellektuell

    försök hålla honom vaken längre på dagen så han blir utmattad till sovdags

Svar på tråden Få valp att sova hela natten?