• Anjie
    Äldre 20 Jul 15:04
    3613 visningar
    1 svar
    1
    3613

    Räknas jag som förstföderska?

    Hej!

    Jag väntar mitt andra barn nu i början av Augusti och funderar på om jag räknas som först- eller andragångsföderska. Förra förlossningen öppnade jag mig alla tio cm, men blev sedan förlöst med akutsnitt då min son var stressad.

    Räknas jag som förstföderska för att jag inte krystat ut honom eller räcker det med att jag öppnat mig 10 cm för att räknas som andragångsföderska?

    Tack på förhand
    /Anja

  • Svar på tråden Räknas jag som förstföderska?
  • Förlos­snings­pedago­gen
    Äldre 20 Jul 16:40
    #1

    Hej!
    Ärligt talat är jag inte helt säker! Jag betraktar dig som omföderska eftersom du har varit i ett aktivt värkarbete. För att vara säker skulle jag fråga din barnmorska.

    När vi ändå är på tråden - att ha gått igenom det du har gjort, öppnat dig 10 cm och sedan avslutat med akut snitt kan för många upplevas som traumatisk, eller som en befrielse, det beror på. Men, det kan vara bra att veta att mödravården har ett fint samarbete med psykologverksamheten där de erbjuder gruppsamtal med andra akutsnittade mammor under vägledning av en psykologl. Jag kan varmt rekommendera ett sådant samtal för att bli "komplett" med det du varit med om tidigare inför din nya förlossning.

    Lycka till!

    Hälsningar
    Anna

Svar på tråden Räknas jag som förstföderska?