• Anonym

Vad tycker familjehem

Vad tänker ni som är familjhem om föräldrarna egentligen? Blir man som förälder nedvärderad när man ej kan ta hand om sitt barn?

• Svar på tråden Vad tycker familjehem
  • Anonym

Jag själv har inget familjehem men min mor tar emot både barn och föräldrar med barn så jag vet precis hur allt går till o hur vissa sköter sina barn..  Jag nedvärderar absolut inte dessa föräldrar för oftast beror det inte på dom själva utan sjukdomar o handikapp men jag tycker det är sjukt hur man kan låta barnen bo kvar med mamman (som fallen jag känner till).
    Jag har en 10 månaders grabb o just nu bor en tjej med sin oxå 10 månaders pojke hos mina föräldrar o för det första vet hon inte ens när blöjan behöver bytas, när han e hungrig, när han e trött osv.. o rätt som det är försvinner hon bara ut o lämnar grabben där helt ensam. En dag stog han upp i soffan o mamman säger "stå kvar här nu, mamma ska bara gå o kissa.. Första gången jag träffa dom var barnets naglar så långa som kattklor o naveln var helt svart av smuts,  sen rann det ut vax ur öronen.. Hennes förklaring var att naveln visste hon inte att man skulle göra rent o öronen o naglarna kunde hon inte klippa/göra rent..Tycker det är ett under att han inte har skadat sig ännu!  Det gör så ont i mig att behöva se hur denna lilla kille blir nästan vanskött o ja varje gång jag är där vill ja bara ta med honom hem!
    Det blir som en räddning varje gång jag kommer upp o hälsar på dom för då försöker hon göra som jag gör med min son..
    Det jag blir arg på är att det ska vara så många utredningar o blabla innan man kan ta ett beslut! Bör man inte tänka på barnet/barnet i första hand?! Tänk på många som far illa för att mamman/pappan inte kan o vet hur man ska sköta sina barn!
    Sen det värsta är väl att vi vanliga skattebetalare får stå för alla kostnader.. För det rör sig ju om helt sjuka summor egentligen! Soc jobbar inte snabbt inte!!

• Anonym
    Anonym (ARG) skrev 2010-07-21 07:48:40 följande:
    Av vilken anledning då?

Jag SER denna flicka mår superdåligt att mamman är gravid och flickan säger:
    - Varför vill mamma hellre ha en ny bebis än mig..?

Mamman hade till och med sagt vad nya flickan ska heta när hon föds och min fosterflicka säger då:
    - Om jag byter namn till XXX, tror du mamma vill ha mig igen då?

SÅ VARFÖR SKULLE JAG ACCEPTERA DET????
    Förstår absolut att du är upprörd. Det jag ställer mig frågande till är om du vet vad som ligger bakom placeringen och vad det är som gör att mamman inte kan/får bo med dottern. Är man så arg som du verkar vara så måste det vara svårt för dig att sköta ditt uppdrag och samarbeta vid umgängen kan jag tycka.
  • Anonym
    Anonym (EEVA) skrev 2010-07-21 08:11:21 följande:
    är familjehem och har så vart i många år. Jag trode att jag aldrig skulle se ner på bioföräldrar men det har jag gjort i en del fall. Några exempel på det är. Mamman som kom på besök och stal sitt barns spargris(som vi sparade till barnet) 2000 kr  samma mamma stal med sig kläder en dvd och  för att sälja.
    En annan bio mamma som var på besök sparkade till sin unge så att revbenet gick av för att barnet inte vile säga mamma  till den personen(det barnet har vart placerat sen bb)
    En annan Mamma kom på besök till sin tonårsdotter var så full att hon knappt kunde gå tonårsdottern fyllde år och hade bjudit in sina kompisar och kille. Hon hade verkligen talat om för sin mamma att hon bara fick komma om hon var nykter och hon talade om att kompisar skulle komma. Mamman kom och var så full och nerpissad. Hon stövlade in och gapa och skrek att dottern fan inte skulle skämmas för sitt eget kött och blod. inte nog med att hon stog där full som ett svin,nerpissad och gapade självklart var hon tvungen att kräkar på dotterns kompis skor.

Månna av de bioföräldrar jag haft med att göra har vart väldigt trevliga och verkligen försökt att göra det som blivit bäst för sina barn
    Men oj.... Angående stölden hoppas jag att ni tog det vidare och polisanmälde! Mamman som sparkade sitt barn hoppas jag också att ni polisanmälde!!! Sen hoppas jag alla tre mammorna fick börja ha umgängesstöd efter det du berättat om.

Såna gånger måste det vara svårt att hålla sig lugn och opartisk, för de skadar ju sitt barn som redan farit så illa. Det är ett tufft uppdrag ni har. Kram!
  • Anonym
    Anonym (EEVA) skrev 2010-07-21 08:30:09 följande:
    Mamman till barn 1 dog 1 månad senare.
    Mamman till barn 2  polisanmälde vi och hon fick inte komma på mer besök.
    Mamman till tonårsdottern blev portad av dottern  tonårsdottern var lättad över att fattat ett beslut som hon mådde bra av och som hon själv sa så var det ett påtvingat umgänge med mamman. hon själv hade aldrig kännt att umgänget med mamman var för hennes egen skull utan var mer för att mamman sulle få må bra att par timmar att hon själv mådde dåligt i flera dager efter besöket var det ingen mer äv vi som brydde oss om och jag kan lova att vi kämpade som tusan med att flicka skulle slippa dessa besök. Kommer så väl ihåg då hon haft besök av sin biomamma hur illa det gjorde henne.Hon kom tassande på natten och kröp ner i vår säng för att söka tröst och trygghet
    Trots att alla tre förlorade sina mammor i och med händelserna så tror jag det var för det ästa. Sorgligt men sant. Har ni fått behålla barnen hos er fortfarande (eller tills de blivit vuxna)?
  • Anonym
    Anonym (ännu argare) skrev 2010-07-21 08:38:07 följande:
    Exakt såhär jag menar! Bra skrivet!

Det finns många anledningar till att familjehemmen ser till att föräldrarna får mycket begränsande umgängen.

Det här kan vara en av orsakerna, andra orsaker kan vara att familjehemmen vill behålla "sina" barn (pga att de fått tycke för dem eller pga inkomsterna), detta utan att se till barnets bästa.

Mycket tragiskt när sånt förekommer och det kan ta många många fler helt onödiga år hos familjehemmen för barn som egentligen hade haft det bättre hos sina bioföräldrar.
    Absolut, men att välja vad som är hemskare, ett barn som blir fortsatt misshandlad, där föräldrarna stjäl vid umgängen osv eller ett barn som inte får träffa sina föräldrar, trots att de verkligen gör allt för att förändras och göra rätt, är som att välja mellan pest och kolera. Trots allt är det barnnet som har en placering i familjehem, men som inte får träffa föräldrarna så ofta som skulle behövas, som har det "bättre" även om man inte ska behöva jämföra så.
  • Anonym
    Anonym (EEVA) skrev 2010-07-21 09:01:14 följande:
    Dom 2 yngsta bor kvar och kommer att göra det tills dom en dag flyttar hemifrån Nu mer är vi vårdnadshavare för dom. 
    När tonårs dottern blev myndig valde hon att bli adopterad av oss. Hon och hennes kille bor i eget hus på vår mark. Nu har hon blivit en ung kvinna som vänta sitt första barn.
    Att vi öppnat vårt hem för dessa barn beror på helt andra saken än pengarna man får i arvode för den summan blir man inte rika på.
    Underbart! Ni låter som idealiska (familjehems-)föräldrar!

Självklart är det andra orsaker än pengar. Varför skulle man inte få ersättning som täcker barnens behov och som kan ge dem en liten guldkant på tillvaron? Man kan ju inte precis önska att placerade barn ska svälta och vara utan cyklar och leksaker...
  • Anonym
    Anonym (bara tonåringar) skrev 2010-07-25 20:03:39 följande:
    Vi har bara haft tonårs plaseringar och där har det varit "vanliga" tonårsproblem med fel kompisar eller droger inget av dom fallen har vi tänkt en enda ond tanke om föräldrarna utan det är nyktra, arbetande och problemfria föräldrar som haft otur med sitt barns "egna val"
    I ett av dessa fall har det vart en som vart utsatt för sexuella övergrepp.... där hade vi en helt annan syn....
    Har ni inte haft tonåringar med hemska föräldrar? Det verkar vara en av de vanligaste tonårsplaceringarna. Föräldrar som struntar i sina barn, som använder dem som hushållsarbetare, som inte tillåter att ungdomarna har normala tonårsliv. Det är synd om de umgdomarna.
Svar på tråden Vad tycker familjehem