• M  och  M

LCHF - hur ska man kunna fika på stan?

Jag har börjat äta LCHF, och börjar nu fundera vad jag ska ta och äta dom gånger jag är på stan och fikar. Finns ju bara typ mackor, bullar och glass....

• Svar på tråden LCHF - hur ska man kunna fika på stan?
  • Blablabla

Att gå ut & fika är faktiskt det jobbigaste med LCHF. Jag äter enligt LCHF, har gjort det i över ett år & kommer fortsätta med det "forever" är tanken. Kruxet är just när man är ute, på semestern, man stannar någonstans & ska äta osv.

På restaurang brukar jag beställa kött, så det brukar gå bra. Är aldrig något problem att byta ut potatis osv.

Går jag på fik, så brukar jag faktiskt ta en grov smörgås. Jag tycker inte man behöver vara fanatisk. Äter man kolhydratfritt större delen av veckan, så kan man ta en "mindre bra" fika då & då. Det viktigaste är att hitta ett sätt, så man kan leva med LCHF, så det inte blir så att man slutar pga man tycker det är tråkigt.

• hysteria

Jag brukade ta en räkmacka och inte äta brödet. Altlså räkor, ägg och majonäs.

Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • M  och  M
    hysteria skrev 2010-07-20 17:51:07 följande:

Jag brukade ta en räkmacka och inte äta brödet. Altlså räkor, ägg och majonäs.

Det var ju smart Dock känns det ju lite onödigt att behöva betala för brödet också men ...
  • miss alm

Det brukar finnas grekisk sallad och andra sallader dit jag går. Man kan alltid be att få utan pasta eller bröd eller vad de nu brukar kasta i, och med en fet dressing eller vinägrett blir det mättande också.

• M  och  M
    miss alm skrev 2010-07-20 21:24:16 följande:
    Det brukar finnas grekisk sallad och andra sallader dit jag går. Man kan alltid be att få utan pasta eller bröd eller vad de nu brukar kasta i, och med en fet dressing eller vinägrett blir det mättande också.
    Ja jag tänkte på det, sallad måste ju funka bra.
  • M  och  M

Lunch går ju lättare, är ju mer om man bara ska ses över en glass med en kompis typ som det blir krångligt...

• Probably the best    in the

MÅSTE man äta något då?
    Jag brukar ta en latte och ha i lite kokosfett. Eller en mineralvatten.
    Man får ställa om sig helt enkelt, att man kan umågs utan att stoppa nåt i munnen

• M  och  M
    Probably the best in the skrev 2010-07-21 12:55:40 följande:
    MÅSTE man äta något då?
    Jag brukar ta en latte och ha i lite kokosfett. Eller en mineralvatten.
    Man får ställa om sig helt enkelt, att man kan umågs utan att stoppa nåt i munnen
    Sant, man kan ju "bara" ta en kopp te. Är bara ovana det andra :-P
    M och M skrev 2010-07-21 13:10:50 följande:
    Sant, man kan ju "bara" ta en kopp te. Är bara ovana det andra :-P
    Det ÄR ovant i början. Man vänjer sig och efter hand så hittar man lösningar också. Men i början, för att hålla sig till kosten är det bättre att avstå. Efter ett tag märker du om du kan äta lite mer kolhydrater nån gång då och då utan att trigga suget och då kanske det kan funka jättebra att ta EN kula glass, eller en kaka med mkt mörk choklad osv.

Och en sak till
    Det ÄR tråkigt att inte "få" äta kakor och sånt som är gott. Men det är ännu tråkigare att känna sig tjock och missnöjd med sin kropp. Jobba även med tanken inte bara med kosten!
    Folk skriver att dom unnar sig saker, jag försöker tänka att jag hoppar över det här som jag inte behöver och istället kan jag unna mig nya kläder om några månader!

• M  och  M
    emilou77 skrev 2010-07-21 13:15:14 följande:
    Vispad grädde och ett par bär?
    INte så många som säljer det tyvärr... Annars hade det varit perfekt.
  • M  och  M
    Probably the best in the skrev 2010-07-21 13:15:48 följande:
    Och en sak till
    Det ÄR tråkigt att inte "få" äta kakor och sånt som är gott. Men det är ännu tråkigare att känna sig tjock och missnöjd med sin kropp. Jobba även med tanken inte bara med kosten!
    Folk skriver att dom unnar sig saker, jag försöker tänka att jag hoppar över det här som jag inte behöver och istället kan jag unna mig nya kläder om några månader!
    Jo iofs, men LCHF kan man ju ändå äta lite gott med tanke på att grädde är okej och så. Går ju att göra en hel del med det.
  • Hannathu

Jag brukar alltid bara ta en stor kopp latte - gärna med kanel eller kardemumma på toppen när jag fikar med kompisar. Mättar så det räcker

Kör visserligen inte LCHF men undviker alla snabba kolhydrater 

M och M skrev 2010-07-21 13:30:13 följande:
    Jo iofs, men LCHF kan man ju ändå äta lite gott med tanke på att grädde är okej och så. Går ju att göra en hel del med det.
    Det handlar ju inteom att inte äta gott, det gör man med LCHF. Det handlar om beteendet att äta något i samband med att man umgås på stan. Man måste inte äta kakor för att fika ihop. Det var andemeningen. Att unna sig nåt utöver det man "behöver" bara för att det ger en stunds njutning i munnen. Sen kan man mkt väl äta grädde och hallon el hitta nån bra lchf kaka ibland för att man vill, inte för att det måste vara en del av gemenskapen och att man bara ska unna sig nåt....istället tar man ett beslut, jag ska gå ner i vikt, då håller det inte att unna sig saker hit och dit. Jobba med motivationen och tanken också, inte bara det man stoppar i magen
  • Hedebris

jsg testade gå in på BK och be om hamburgare med bacon och ost på... fick betala 58kr för bara det... rena rånet

Svar på tråden LCHF - hur ska man kunna fika på stan?