marro skrev 2010-08-11 22:19:27 följande:
Det här gör mej så

upprörd uppriktigt sagt! Just kanske för att min sambo o jag inte alls är överens i denna fråga. Jag har min 7 åriga son från ett tidigare förhållande o lever nu sambo sen lite mer än 2 år tillbaka. Vid det här laget tycker jag faktiskt man kan säga att han är min sons "extrapappa" o att min son är hans "bonusbarn". Att vi är en familj helt enkelt. Min sambo anser sig dock vara just BARNVAKT om jag är iväg o han är hemma med min son.
Kan inte, hur mycket jag än förmår mig, att förstå hans resonemang???! Det borde väl vara självklart el?? Intressant iallafall att läsa va ni skirvit o hur folk igentligen tänker kring detta.....
Men din sambo kanske inte känner sig som en pappa, eller ens en extrapappa för ditt barn. Du kan inte lägga på honom en roll som du anser att han skall ha, du skapar bara förutsättningar för en relation mellan barnet och din sambo, de kommer ha sin relation och om du håller fingrarna i styr och inte anse så mycket så kommer den relationen bli betydligt mer djupare och hållbar än om du som nu, anser att han skall vara extrapappa.
Din sambo är en bonusvuxen i din son sons liv, en alldelse egen unik roll som inte har ett dugg med föräldraskapet att göra. Så ja, jag anser att han sittar barnvakt, för han har inget föräldraransvar för ditt barn, det har du och barnets biologiska pappa, ett vuxenansvar ja, ett föräldraransvar nej.