• Daniels brud

Hur hade ni gjort i denna situatinen?? Råd tack!!

Har en 3-åring som är väldigt snäll & hjälpsam för det mesta och brukar vara tillmötesgående MEN hon har en fruktansvärd stark vilja och vill hon inte något så ger hon sig inte. Hon är lång fram i utvecklingen verbalt sett och vi försöker alltid att förklarar så att hon ska förstå.
    Senario 1: Hon plockar inte upp sina sandleksaker. Efter flera chanser säger vi, bra då slänger vi dina sandsaker som ligger utspridda över hela gräsmattan ner i soptunnan. Ingen direkt reaktion, säger att hon vill att vi ska slänga dem. de har varit "slängda" i 2 dagar hon bryr sig ff inte.
    Senario 2: Plockar inte upp sitt pussel. Efter fler varningar blir "straffet" om man nu kan kalla det, att sitta i tvättstugan till hon slutat gråta & skrika. Dörren dit är öppen och vi ser varandra.

Emellanåt känner man sig rätt maktlös...hur ska man försöka få henne att förstå?
    Uppebarligen verkar hon inte bry sig att vi slänger hennes leksaker. Tror inte hon är för liten för att förstå att om man inte plockar undan, till slut slänger vi dem!

Har ni time out eller konsekvenser för era barn?
    Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Hur hade ni gjort i denna situatinen?? Råd tack!!
  • Edah

Det är svårt att hamna i en situation där barnen liksom får makten - inget barn mår bra av att känna att de kan bestämma så över sina föräldrar!

Jag har också försökt med hot etc... det funkar oftast för stunden men är ju ingen långsiktig lösning. Vi har också fått inse att det är olika med olika barn. Vi har 3 av samma kön och ena barnet är rent omöjlig att få med sig i städning etc medan de andra fixar det, ibland på en gång och ibland efter en sträng tillsägelse.

Att hota med saker som barnet vet att ni inte kommer att genomföra funkar ju inte - säger ni att ni skall slänga sakerna så måste hon nog se att ni faktiskt gör det och inte bara lägger undan dem! Om man säger ingen glass för dig eftersom... så får man se till att genomföra!

Att prata med en verbal treåring är inte lätt. Diskussions fällan har jag hamnat i många gånger och en treåring kan inte diskutera, skall inte diskutera det faktum att man skall hjälpa till att t.ex. städa. Däremot så måste man ju lära barnen HUR man gör - det kan vara rätt svårt för ett barn att veta vilken ände det skall börja i. Säg;" Nu måste vi plocka ihop dina sandleksaker. Om du tar alla spadar så tar jag hinkarna!"  Om du är med i början så är jag övertygad om att du kan fasa ut dig själv från städandet så småning om. Men som sagt - hon är 3 år och låt dig inte luras av att hon är verbal och kavat i övrigt. Jag har själv gjort den med äldsta barnet och där har vi fått jobba så mycket mer itakt med att han blivit större. 

lycka till! 

• kutiom

När min lilla nu fyraåring inte vill plocka undan sina saker låter jag det vara tills hon ber om "hjälp" med något. Då säger jag till henne att om du t.ex. lägger kläderna på sin plats först så kan jag komma och titta sedan. Detta fungerar utmärkt för oss. Enda leksaken jag plockat undan är hennes gunga - den är lätt att plocka ner för mig men ytterst svår för henne att sätta upp själv och då den är ytterst uppskattad fungerar det bra som hot/straff.

Med "hjälp" hon ber om menar jag då precis allt - jag pratar med henne men säger även till henne att jag inte vill diskutera xx innan hon gjort ...

Så har vi kört här så länge jag kan minnas men på ett mer självständigt barn kan det kanske vara lite tuffare. Kusinen som var här och lekte ett tag hade lite svårt att ta till sig att om han gör så gör jag x för honom men när han märkte att hans önskemål inte uppfylldes bara man väntade lite så plockade även han snällt (och utan tjat) upp sina leksaker.

Lycka till!

• Maria222

Min son är också 3 år och han plockar alltid upp om vi "hjälper" honom. Hjälpen kan räcka med att hålla i lådan som sakerna ska läggas i, men han känner ändå att vi är delaktiga och det gör det lättare för honom.

Att slänga saker tror jag inte alls på. Det leder förmodligen bara till att hon inte uppskattar sakernas värde alls. Att sitta i någon slags skamvrå tror jag inte heller på eftersom det inte alls står i relation till att plocka upp sakerna.

Mamma till Kevin född 0706. BF med lillebror Lukas 2010-08-14
  • Daniels brud
    Maria222 skrev 2010-07-22 19:26:23 följande:

Min son är också 3 år och han plockar alltid upp om vi "hjälper" honom. Hjälpen kan räcka med att hålla i lådan som sakerna ska läggas i, men han känner ändå att vi är delaktiga och det gör det lättare för honom.

Att slänga saker tror jag inte alls på. Det leder förmodligen bara till att hon inte uppskattar sakernas värde alls. Att sitta i någon slags skamvrå tror jag inte heller på eftersom det inte alls står i relation till att plocka upp sakerna.

Vet inte om det framgick men det känns som om vi förökt med ALLT, att hjälpa henne ett ett av det första vi gjorde såklart men hon bara sitter och tittar eller tramsar, det slutade att man själv plcokade upp allt efter allt "hjälpande"...
  • cluden

Ibland kan det funka att göra en tävling av det.
    Ex. Jag säger "Jag hinner före dej att plocka upp" Då brukar det bli fart på vår treåring.
    Eller om jag vill att han ska gå till badrummet för att vi ska borsta tänderna så kan jag köra med samma sa om han vägrar att gå dit. Då går det fort att få han till badrummet. :D

• Dieselmom

Börja med att plocka bort hennes favoritleksak. Sedan fortsätter ni att beslag ta hennes saker (lägg dem i källlaren eller ngt) tills hon har förstått hur hon bör bete sig. För varje framsteg hon gör ger ni henne 1 sak i taget. 
    Först ska ni ju självklart be henne ex. plocka undan pusslet, ge henne ett par chanser samtidigt som ni förklarar konsekvensen och sedan genomgför ni konsekvensen. När det sedan blir dax att "lämna tillbaka" sakerna så frågar ni henne om hon kommer ihåg vad som hände och varför det blev som det blev. Minns hon inte så hjälper ni henne att sätta ord på händelsen och konsekvensen. OBS! Lämna bara inte tillbaka allt på en gång, låt henne "förtjäna" tillbaka sina saker.

Detta är ju en "sista" lösning när ingenting annat funkar.

lycka till! 

• en glad
    Dieselmom skrev 2010-07-24 14:37:39 följande:
    Börja med att plocka bort hennes favoritleksak. Sedan fortsätter ni att beslag ta hennes saker (lägg dem i källlaren eller ngt) tills hon har förstått hur hon bör bete sig. För varje framsteg hon gör ger ni henne 1 sak i taget. 
    Först ska ni ju självklart be henne ex. plocka undan pusslet, ge henne ett par chanser samtidigt som ni förklarar konsekvensen och sedan genomgför ni konsekvensen. När det sedan blir dax att "lämna tillbaka" sakerna så frågar ni henne om hon kommer ihåg vad som hände och varför det blev som det blev. Minns hon inte så hjälper ni henne att sätta ord på händelsen och konsekvensen. OBS! Lämna bara inte tillbaka allt på en gång, låt henne "förtjäna" tillbaka sina saker.

Detta är ju en "sista" lösning när ingenting annat funkar.

lycka till! 
    Tur att du skrev tillägget "= sista lösningen" .... tror nämligen inte alls på sådan "maktuppfostran" som faktiskt ligger mil över barnets kognitiva förmåga ....
  • örtagård

Vi kräver inte städning av ett sådant litet barn. Vi visar hur det ska gå till i hemmet. Dvs vi städar tillsammans och dagligen. Ibland involverar vi ett sådant litet barn men vi har inte krav på att det ska gå. Den striden hade vi förlorat .

När barnet är äldre förstår det faktiskt förnuftmässigt att man måste städa då vi förmedlat att vi har det så i vårt hem och så gör man ju på de flesta ställan. Här påbörjas inte en ny lek för vår femåring förrän den förra är undanplockad även om lekar ibland flyter in i varandra ibland varar en hel dag. Då städar man så klart inte. Men om man verkligen avbryter och påbörjar en helt annan aktivitet som att gå ut eller mål så ska den förra leken upp innan vi går vidare.

Vår äldsta städar för det mesta utan konflikter och treåringen hakar på ibland och ibland inte. Har de lekt tillsammans så tar jag treåringen städning och femåringen sin om treåingen inte orkar vara med.

• örtagård
    en glad skrev 2010-07-23 21:21:43 följande:
    Straff och avvisande barnuppfostran typ "time out" tror jag inte på! Däremot att hjälpas åt .... och att ta ansvar för att barnet inte tillåts sprida så mycket saker omkring sig "vi får så mycket att städa då"!

www.babyvarlden.se/Debattinlagg/Debatt-Satt-n.../
    Rätt ofta innebär barnens fria, härliga lek att involvera allt från soffkuddar till utklädningssaker och filtar och dockor och matredskap i lek. Det ska stimuleras tycker jag men leker en treåring så, så är det jag som har ansvaret att städa för en treåring kan naturligvis inte överblicka arbetet. En femåring kan knappt det heller och i sådana fall så hjälper vi till men en femåring får inte hälla ut allt lego och gå därifrån och börja måla.

Orkar jag inte med sådan lek en eftermiddag för vi snart ska ut så säger jag så och då påbörjar de inte leken. En treåring kan inte förväntas förstå instruktionen hel så klart men min stora fattar full även om viljan att göra annorlunda kan vara stark !
Svar på tråden Hur hade ni gjort i denna situatinen?? Råd tack!!