• Här och nu

Har du försvarat din flaskmatning? Hur?

Har du förklarat i förebyggande syfte? Hur har du gjort om nån försökt läxa upp dig? Tyvärr förklarade jag nog förebyggande, men var mer bestämd med barn 2 att vi matar så här.

• Svar på tråden Har du försvarat din flaskmatning? Hur?
  • SilverEmma

Det har aldrig behövts. Ingen har någonsin ifrågasatt varför jag inte ammat. Jag har fått frågan "varför", men efter att ha sagt "jag ville inte" så har det inte behövts mer förklaring. Inte i verkliga livet iallafall, härinne är en alternativ verklighet känns det som...

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Här och nu
    SilverEmma skrev 2010-07-21 12:37:25 följande:

Det har aldrig behövts. Ingen har någonsin ifrågasatt varför jag inte ammat. Jag har fått frågan "varför", men efter att ha sagt "jag ville inte" så har det inte behövts mer förklaring. Inte i verkliga livet iallafall, härinne är en alternativ verklighet känns det som...

Men då har du ju försvarat den genom att säga att du inte ville. Jag skulle inte ens säga det utan bara att jag inte tänker prata om det.
  • SilverEmma
    Här och nu skrev 2010-07-21 12:38:45 följande:
    Men då har du ju försvarat den genom att säga att du inte ville. Jag skulle inte ens säga det utan bara att jag inte tänker prata om det.
    Om någon nyfiket frågar "varför" och jag svarar att jag inte ville, så ser jag inte det som att jag försvarar mig,utan ger ett svar på deras fråga.

Du verkar vara hemskt lättprovocerad just vad gäller flaskmatning.
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Här och nu
    SilverEmma skrev 2010-07-21 12:44:54 följande:
    Om någon nyfiket frågar "varför" och jag svarar att jag inte ville, så ser jag inte det som att jag försvarar mig,utan ger ett svar på deras fråga.

Du verkar vara hemskt lättprovocerad just vad gäller flaskmatning.
    Inte alls. Andra har inte med det att göra bara.
  • mariaheterjag

Tycker nästan alla frågar varför man inte ammar, jag har kommit på mig själv med att försvara mig i förebyggande syfte och liksom dra hela storyn kort om hur ont det gjorde osv.... Känns jättehemskt att man måste göra det men egentligen tror jag problemet ligger hos en själv. I alla fall hos mig, att jag känner mig lite dålig som inte ammar eller att man tror att andra ska tycka det.

• k girl
    mariaheterjag skrev 2010-07-21 13:05:11 följande:
    Tycker nästan alla frågar varför man inte ammar, jag har kommit på mig själv med att försvara mig i förebyggande syfte och liksom dra hela storyn kort om hur ont det gjorde osv.... Känns jättehemskt att man måste göra det men egentligen tror jag problemet ligger hos en själv. I alla fall hos mig, att jag känner mig lite dålig som inte ammar eller att man tror att andra ska tycka det.
    Jag har blivit jätteförvånad för att flaskmatande mammor kommit fram till mig och förklarat varför de flaskmatar, antagligen för att de har sett mig amma. Jag är själv uppvuxen på flaska och är den i min släkt som ammat längst; de flesta (kusiner, mamma, mostrar och syrran) har slutat med amningen efter en eller ett par månader. Flaskmatning är således något som varken känns främmande eller konstigt. Det känns som om de tjejerna har känt att de har behövt "försvara sig" gentemot mig som ammar trots att det inte behövs.
  • Här och nu
    mariaheterjag skrev 2010-07-21 13:05:11 följande:
    Har aldrig känt mig dålig för att jag inte ammat så mycket. Har velat att andra ska förstå, men eftersom en del vägrar får det bli ett vänligt men bestämt: Jag tänker inte prata om det.
  • mariaheterjag

Konichiwa girl: Jag förstår det, som jag skrev så tror jag inte det är så många som ammar som tycker det är kontsigt med flaskmatning. Det är ju ändå ganska vanligt idag. Men man blir ju så matad med amningens fördelar, det till och med står ju på paketet med ersättning "amning är det absolut bästa för ditt barn" eller nåt sånt att det är svårt att låta bli o känna sig lite dålig, som att man inte sätter barnet i första rummet. Då vill man liksom inte förklara sig. Jag har iofs aldrig gått fram till någon och dragit min story men säger ofta jag ammar ju inte och sen känns det som att man måste förklara sig. Ska fan sluta med det

• Här och nu
    mariaheterjag skrev 2010-07-21 13:14:58 följande:
    Konichiwa girl: Jag förstår det, som jag skrev så tror jag inte det är så många som ammar som tycker det är kontsigt med flaskmatning. Det är ju ändå ganska vanligt idag. Men man blir ju så matad med amningens fördelar, det till och med står ju på paketet med ersättning "amning är det absolut bästa för ditt barn" eller nåt sånt att det är svårt att låta bli o känna sig lite dålig, som att man inte sätter barnet i första rummet. Då vill man liksom inte förklara sig. Jag har iofs aldrig gått fram till någon och dragit min story men säger ofta jag ammar ju inte och sen känns det som att man måste förklara sig. Ska fan sluta med det
    Ja, sluta ögonaböj! Fast jag har träffat på rätt många ammare som kört över en,.
Svar på tråden Har du försvarat din flaskmatning? Hur?