• Anre

Vallentuna eller Sigtuna?

Hej! Jag undrar hur det är att bo i Vallentuna och Sigtuna? Ni som bor/bott där, vad har ni för erfarenheter? Vi har två barn på 6 och 8 år, vilka skolor är bra i resp. kommun? Hur stora är klasserna? Några områden som är stökigare resp. familjevänligare? Vi hade tänkt oss ett nybyggt hus, och jag vill gärna ha promenadavstånd till bad och centrum. Hur är det med köplats till fritidsaktiviteter, såsom dans, kör, ridning? Är de långa väntetider? Är de svårt och få plats i skolorna? Skriv gärna och berätta om dina erfarenheter, vill ha så mycket info som möjligt innan en ev. flytt... Någon annan som flyttat när barnen är i skolåldern? Hur har de funkat i så fall? Tack på förhand!!!

• Svar på tråden Vallentuna eller Sigtuna?
  • JoaMel

Hej!! Jag bor och är uppvuxen i Vallentuna, så jag kanske inte är rätt person att bedömma Vallentuna då jag inte har nått annat att jämföra med. Men det finns ju en anledning till att jag har blivit kvar här och det är att jag tycker att det är så otroligt lungt och skönt här, men endå nära till det stressigare livet om man vill.. Jag har en son på 10 som går i Ekebyskolan och jag tycker den har funkat bra..Men det finns också dom som tycker att den inte alls är bra så det har nog lite med vilken lärare man får och klasskamraterna, men så är det väl i vilken skola man än går. Sen har vi Hammarbacks skolan också som är en riktigt bra skola och ligger nära de flesta nybyggen i Vallentuna. Det finns ju många fina nybyggen som är lara och på gång. som tex, Nyby, eller Trädgårdsstaden. Helt beroende på vad man vill ha för storle och typ av grannskap.. Personligen så skulle jag ta Nyby, ligger inte så nära Åby Park som Trädgårdsstaden gör. Åby Park är väl ett av de sämre ställena i Vallentuna eller som har sämre rykte kanske jag ska säga..
    Nu har jag skrivit lite om Vallentuna, hoppas det hjälpte dig lite. Vill du veta något mer så skrik bara till. Skrattande

• Anre

Tack för att du tog dig tid att svara! Jag har några frågor till, vet du hur området runt Uthamra strand är? Tror de ligger vid Kragstalund/ Bällsta? Finns de någon affär/restaurang där, elr ett litet centrum kanske ;) Vet du hur skolorna är där? Sen undrar jag lite över området vid Sormensvägen, det ligger ju lite vid sidan av verkar det som, men husen verkar fina och det ser barnvänligt ut. Vet du hur det är där? Tack igen!

• Sissi82

Jag bor också i Vallentuna. har barn här och jag rekomenderar att flytta i bällsta/uthamra/kragstalund området. Själv bor jag snart i Trädgårdsstaden ett kedjehus bygge. Jag tror inte att mina barn kommer att påverkas av ÅbyPark som för den delen omvandlats till bostadsrätter och därför fått ett mkt bättre rykte. Det finns mkt natur här och många bra skolor och dagis! Ridskola bara ngr kilometer från hållplatsen ORMSTA samt en bra ishall och för hockey. Vi har en barndans grupp som heter Flexx som är populär hos barn. Den här komunen har även en gymanläggning på 15.00kvm  med inomhus bad det är mkt bra! nybgyggt och fräsht! samt ett uitomhus bad med tre bassänger lekpark och mkt mer.

Flytta hit! tala gärna med en lokal mäklare han/hon kan rekomendera dig ett bra hus etc efter era behov.

varmt välkommen hit vi storm trivs!

Mamma till två prinsessor♥
  • stine74

Hej, vi har precis köpt hus i Bällsta i Vtuna. Flyttar från Täby kyrkby. Vår uppfattning är att åtminstone Bällsta är  ett lugnt och uppvuxet område. Men uthamra är ju vackert med utsikt över sjön. Våra barn kommr börja i Karlbergsskolan.

• linolin

Hej bor i bällstaberg i 3 månader till barnen går på vittra skolan stormtrivs med allt. Kommer bo kvar i Vallentuna men vi ska flytta till uthamra till vårt nya hus i höst. Men har inget att klaga på det är nära kommunikationer. Lycka till

• Die

Uthamra är ett jättefint område, vackert beläget vid sjön.Nära kommungränsen till Täby och det område i Vallentuna som liksom Bällsta/Kragstalund ligger närmast Stockholm. Ändå lantligt lugnt. På promenadavstånd har du buss som tar dig till Mörby/Danderyd, Täby C o vidare med tunnelbana o Roslagsbanan. Bussen tar dig snabbt till Vallentuna centrum (inte så roligt centrum dock), dit kan du cykla också.
    Jag tycker mycket om Uthamra. Det har atmosfär.

Sigtuna är fantastiskt charmigt, pittoreskt, men det ligger mer "off", vid sidan av.

Det beror ju också på var ni arbetar. Vardagen ska vara så lätt som möjligt. Bra skolor har du både i Vallentuna o Sigtuna. När barnen sedan når gymnasieålder kan de ju välja gymnasier i Täby m.m också, om ni bor i Vallentuna.

Stort lycka till!

Svar på tråden Vallentuna eller Sigtuna?