• Mandelbiskvi

Två eller tre barn? Är 3an lättare?

Jag har två barn, en dotter på 2,5 år och en son på drygt 1 år. De kom tätt, och det är tufft just nu. Men vi kommer naturligtvis klara det, det gör ju så många andra. Det kommer att gå bra.
    Men om jag/vi ändå skulle vilja ha en 3a, hur skulle livet bli då?
    Skulle man "gå under" eller skulle det vara som ett barn till på köpet, en liten som bara hänger med osv?
    Vi har inte tänkt ha fler än två men tanken om en tredje liten underbar individ, en ny liten person här hemma har flugit genom våra huvuden många gånger. det känns som om all tid går åt barnen och familjelivet men det känns ändå så lockande att få en till, men samtidigt skrämmande, "tänk om det blir för mycket"...
    Hur har ni som fått er trea tänkt? Hur blev det? Är det verkligen lätt med trean? Eller är det bara de positiva som svarar =)?
    Jag vet att man ska ju själv bestämma, självklart, men jag blir så nyfiken.
    Hur funkar logistiken med tre barn (eller fler...)?
    Hur är ni som personer: superstruktuerade? Avspända? Bestämda och organiserade personer? Eller helt vanliga normala människor som hanterar situationerna efter hand och med den planering som går att göra? Eller är ni "supermänniskor" =)?
    Har ni alltid tagit hand om barn sedan er egen barndom/eller liknande?
    Hur gör ni för att alla barnen ska få sin del av er föräldrar? Kan ni få barnvakt t ex ibland? (Alltså vid särskilda tillfällen som bröllop mm)
    Hur går barnen ihop? Vad gör de tillsammans? Är de avundsjuka eller går de bra ihop? Leker de bra?
    Fick ni dem tätt? Långt emellan?
    Jättetacksam för svar och synpunkter. Intressant värre...

• Svar på tråden Två eller tre barn? Är 3an lättare?
  • alice mamma

Vi har två barn som var 10 och 8 när vi fick vårt tredje. Eftersom de stora var så pass stora att de kunde hjälpa till så har det inte alls varit svårt med ett tredje barn. Vi föräldrar har haft jätte stor hjälp istället. Däremot känner jag andra som har tre barn tätt som inte tyckt att livet varit så harmoniskt efter den tredje kom.

• FruMadde4barnTätt

vi har tre barn tätt och det fungera bra, barnen har roligt av varandra.
    ja det är fullt upp att göra hela tiden.
    jag är hemma rätt länge med barnen, tänkte vara hemma tills minsta är 3 år och sen söka jobb.
    min man jobbar heltid, bra arbetstider och nära till jobbet då han cyklar dit.
    vi är normala människor, även om jag får höra att det inte är så vanligt med många barn tätt.
    vi vill även ha ett fjärde barn tätt.
    min dotter 2,5 år och son 3,5 år går på dagis 15 timmar i veckan.
    är hemma med vår son 6 månader.

• lövet2

För oss var det lättare med 3 än med 2. Svartsjukan mellan de äldsta försvann som ett trollslag och de började leka i stället. De äldsta var 2 resp 4 år när lillasyster föddes.

Barnvakt började bli helt omöjligt redan efter andra barnet, men det har väl inte stört oss så mycket. Om det vore viktigt för oss med barnvakt, så hade vi stannat på bara 1 barn ...

• Teskedsmamman

3:an fanns på armen en dag bara, kändes det som.

De flesta familjebilar klarar 3 barn utan problem, vi hade en Toyota corolla kombi och fick plats utmärkt trots 2 bakåtvända och en bältesstol.

Om man inte tänker så mycket utan tar problemen när de kommer så klarar man sig mycket bättre. Jag hade då 3 barn, den äldsta 3½ år och den minsta nyfödd, min man jobbade borta på veckorna och vi har ett hus som ska skötas, jag klarade det själv utan större problem utan man gör det man måste.

Att se till att få sömn och mat ordentligt så klarar man det mesta

Nu väntar vi fyran och har fått göra lite större ändringar, som en ny minibuss t ex....

3 killar & pojke v37 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Minty B

Det var många frågor du hade!
    Våra barn är 6, 3 och 1 ½ år. Jag kände mig mer stressad då vi bara hade två barn, min äldsta var van vid att vara själv och hon pockade mycket på uppmärksamhet. Mellanpojken fick hänga med mycket. Nu leker han och storasyster mycket ihop, de har en superfin relation. Minstingen är än så länge lite utanför deras lek, men får istället mycket tid med oss föräldrar. Han är omtyckt av syskonen, men liten för deras lekar.

Det är viktigt för mig att våra barn blir viktiga för varandra, vi har inga nära släktingar i livet så jag hoppas de ska finnas för varandra då de är äldre. Jag är jätteglad över att storasyster är så fin med båda sina bröder. ellanpojken leker helst med henne, men har i sommar hittat lillebror lite mer.

Vi har som sagt inte släkt som kan vara barnvakt. Vid speciella tillfällen har våra vänner ställt upp. De har alla själva barn 1-4 st, så det blir många att ta hand om, men vi hjälper varandra tillbaka så det jämnar ut sig.

Vi är båda ensamnbarn själva, så syskonerfarenhet har vi inte den vägen. jag jobbar dock med barn hela dagarna, så visst är jag van vid små barn.

Svårt att beskriva logistiken, hur det ser ut i höst då alla ska vara på plats bestämda tider vet jag inte.  Mannen kommer lämna mest och jag hämta. Han har nu varit f-ledig snart ett halvår. Nu på sommarlovet leker de inne och ute och i varandras rum (minsting dock inte i storasysters). Minsting hänger mycket med oss vuxna och gör det vi gör, eller busar. Han har varit den abslout mest busigalda/vi, men även mest lättnattade av dem. När han nattas leker syskonen ihop i storasysters rum (om jag år själv), sedan läser jag för dem ihop och stoppar om dem i var sitt rum. Egentid med oss får minstingen ofta. Med de äldre kan vi mer behöva bestämma att nu åker mellanpojken och jag till stan t ex.

Jag tycker det funkar bra med våra tre.

• Edah

Enligt mig var 3:an så oändligt mycket lättare att få, självklar från början, vi var säkrare och hade lärt oss av flera misstag sedan tidigare! 

• treungar

Håller helt med Edah här ovan!
    Sen är det oxå så med "många" barn att är det inte den ena så är det den andra:)
    ALLTID någon som ropar mamma!
    Vilket ju är härligt.
    För det mesta:)

• MumOfThree

Undrar också massa... själv har jag en 7åring och en 15månaders=)

Mina älskade söner, Adrian 2003-02-10 & Julian 2009-05-22
  • mamili

Jag hade samma funderingar inför nr 3 men det har bara varit härligt så det blir nog en 4a oxå! =)))))))

Svar på tråden Två eller tre barn? Är 3an lättare?