• Mumlan74

rmc linköping - ivf

hej hej! får jag också hoppa in här? Vi var på vårt första besök i Linköping i måndags. Träffade Karin, som kändes jättebra. jag tajmade in mensen precis för att få göra ett långt protokoll innan julen då den kom i söndags.

Väntrum{#emotions_dlg.flower}
    Erica B: första läkarbesök 26 okt.
    majsanna: Minus på 2:a ivf den 17/9.
    Strössel: Inväntar blödning så jag kan börja med ivf 2.
    Grynets Gryta: inväntar dec-mens, för att kunna påbörja IVF1b.
    Mumlan74: har spraystart 6/11. IVF nr 2, men första på RMC

Sprayare/sprutar{#emotions_dlg.flower}
    Lärkan80: IVF 1, spraystart 16/9, väntar på blödning...
    Karli: IVF 1, spraystart 5/10

Sprutare{#emotions_dlg.flower}
    FRULILA: IVF 1, sprutstart 28/9, VUL 4/10

Rödluvan: IVF 1, spraystart 17/9, sprutstart 6/10 VUL och blodprov 11/10
    Mmiaa: IVF 2, spraystart 29/9, sprutstart 14/10, VUL 20/10

Äggplockning{#emotions_dlg.flower}
    strumpa: IVF 1, sprutstart 5/10 Puregon, VUL och blodprov 13/10, ÄP 18/10

Ruvare{#emotions_dlg.flower}
    LindaBell; IVF 2 (men 1:a syskonförsöket). TD 15/10
    mg79: IVF 1, två ägg återinsatta den 6/10, TD 20/10

Gravida Gravid
    1 Tea: IVF 1, spraystart Suprecur 26/7, sprutstart 17/8 Menopur, Äggplock 27/8, DET 30/8, PLUS på grav.test 13/9
    Piggelin: IVF 2, Spraystart 10/8, Sprutstart puregon 26/8. Äggplock 6/9, ET 9/9, TD 22/9 positivt
  • Mumlan74

pållan: jag bor också i stockholms län och fick komma till linköping tack vare vårdgarantin!

jag var en jobbig jävel som ringde och tjatade lite, så jag tror att det tog ungefär två-tre veckor. :0)

när tror du att ni får sätta igång?

jag är på dag 10 i min menscykel och fortfarande blodblandade flytningar. :0( det brukar jag aldrig ha annars... pratade med sjukvårdsupplysningen som, när de fick höra att det är en ivf på g, tyckte att jag genast skulle ringa till RMC. och där tyckte de att jag skulle försöka kolla upp det så snart som möjligt...
    suck.
    hoppas verkligen inte att det är något knas som gör att vi får skjuta upp behandlingen. det orkar jag inte med!!

• Mumlan74

pållan: ja! kul att vara fler från samma ställe. hoppas att vi får följas åt hela vägen fram till bebis. jag ska ringa gynekologmottagningen i morgon bitti och se om jag får en tid snarast.

japp. jag är -74 jag med. vi har försökt i snart 2.5 år. jag har en lång och jobbig historia med mycket problem från mina äggstockar med cystor och flera operationer. min gynekolog, som opererat mig, tyckte inte att vi skulle fortsätta försöka på egen hand efter åtta månader - eftersom så mycket talade emot oss. så hon skickade remiss direkt. vilket var väldigt skönt! för nu vet jag att tiden är knapp eftersom min äggstocksreserv är på upphällningen.
    jag väntar på att få börja nedregleringen, ska börja spreja den 6e november. det här är min andra ivf-behandling och jag hade inga blodiga flytningar förra omgången. men - det behöver faktiskt inte vara någonting alls...

jag ringde till linköping också och hetsade lite... frågade om de fått mina journaler (det kan ta lite tid tydligen... )

linköping hade deadline för att hinna med ett långt protokoll innan jul den 17e oktober. vilket innebar att man måste fått sin mens senast den 17e. min dök upp precis den dagen, några dagar sen! :0P sen hade vi ett läkarbesök inbokat på måndagen den 18e. då gick vi igenom vilken behandling vi ska göra den här gången och när vi ska dra igång. så från första läkarbesöket till behandlingsstart är det typ 20 dagar - man börjar spreja på dag 21.
    eftersom jag både är svårstimulerad och har endometrios är det långa protokollet som gäller och den här gången kommer jag spruta med menopur. första gången hade jag gonal-f.

ring till linköping och fråga om de fått journaler etc! Hoppas allt går bra!
    hur länge har ni försökt? vet ni vad det är som gör att det inte funkar (du behöver inte svara om det känns för personligt förstås)?

• Mumlan74

pållan: ja, det har varit en lååååång uppförsbacke hittills och jag försöker ställa in mig på att vi inte är framme än utan måste kämpa lite ett tag till. det skulle verkligen vara jättekul om vi fick följas åt till bebis!

har det blivit någon skillnad sen du började med levaxinet? det verkar vara ett ganska vanligt problem, men å andra sidan ett som är hyfsat lätt att göra något åt. kommer de göra någon ytterligare utredning på er tror du?

jag håller tummarna för att det går vägen med inseminationen den här gången. kan tänka mig att det ändå känns skönt att ha IVF-möjligheten som en back up.

de första kontakterna med linköping på telefon var väl så där. de var förvirrade, visste inte hur de skulle hantera oss som kom från stockholm och ingen hade nåt riktigt svar att ge. men när vi väl kom dit och träffade läkaren (karin gunnarsson) och BM så var de jättebra tycker jag. vänliga, lyhörda och trevliga. inget att klaga på alls.

vet du var du kommer få göra ultraljud och blodprov i stockholm? jag kommer gå på octaviakliniken...

lycka till med ruvandet!

nila77: hu.. jag kommer ihåg hur jäkla lång den där ruvarperioden kändes. och då vet jag att jag testade efter 14 dagar. men... u can do it!

håller mina tummar för alla ruvare här!

• Mumlan74

har precis kommit hem från New York, där jag också började spreja. Misstänker att det blev lite knas med tiderna, inte minst under flygresan hem. dessutom bytte de till vintertid mitt i vår weekend!
    men - eftersom det är första dagarna hoppas jag att det inte gör för mycket.

uppdaterar listan också.

Väntrum{#emotions_dlg.flower}
    Erica B: första läkarbesök 26 okt.
    majsanna: Minus på 2:a ivf den 17/9.
    Strössel: Inväntar blödning så jag kan börja med ivf 2. 
    Grynets Gryta: inväntar dec-mens, för att kunna påbörja IVF1b.
    Sprayare/sprutar{#emotions_dlg.flower}
    Lärkan80: IVF 1, spraystart 16/9, väntar på blödning...

HERO2009 IVF 1 spraystart 3/11 
    Mumlan74: har spraystart 6/11. IVF nr 2, men första på RMC

Sprutare{#emotions_dlg.flower}
    Rödluvan: IVF 1, spraystart 17/9, sprutstart 6/10 VUL och blodprov 11/10
    Mmiaa: IVF 2, spraystart 29/9, sprutstart 14/10, VUL 20/10
    Karli: IVF 1,spraystart 6/10,sprutstart 28/10 blodprov 2/11,VUL 3/11 blodprov 7/11,VUL 8/11

Äggplockning{#emotions_dlg.flower}

Ruvare{#emotions_dlg.flower}
    LindaBell; IVF 2 (men 1:a syskonförsöket). TD 15/10
    mg79: IVF 1, två ägg återinsatta den 6/10, TD 20/10
    FRULILA: IVF 1, sprutstart 28/9, VUL 4/10, ÄP 8/10, ET 11/10, TD 25/10

Gravida Gravid
    1 Tea: IVF 1, spraystart Suprecur 26/7, sprutstart 17/8 Menopur, Äggplock 27/8, DET 30/8, PLUS på grav.test 13/9
    Piggelin: IVF 2, Spraystart 10/8, Sprutstart puregon 26/8. Äggplock 6/9, ET 9/9, TD 22/9 
    strumpa: IVF 1, sprutstart 5/10 Puregon, VUL 13/10, ÄP 18/10, TD 3/11 positivt.
  • Mumlan74

Karli: Vad spännande! Lovar att hålla tummarna för att allt går bra!

Jag håller på med min sprej. Känns helt ok än så länge. Borde få min mens om någon eller ett par dagar. Längtar till och fasar för att få börja med sprutorna, på en och samma gång.

• Mumlan74

Karli: Skönt att höra!  :0) Gick det bra på ÄP?

Bamboocha: jag gissar att det beror på hur svårstimulerad man är. jag började på 225 och slutade på maxdos eftersom jag är svårstimulerad. men ju mindre hormoner man behöver desto bättre är det ju. och risken för överstimulering blir säkert mindre.

• Mumlan74

Himlan 77: vad konstigt! så verkar det ju inte vara på någon annan klinik - vad jag vet. som försök räknas bara färskförsök och får man till frysen så blir det liksom bonus? eller så har jag fattat det HELT fel.

jag är nu inne på min andra vecka som sprejare. fick min mens igår, skönt att slippa fundera över det. nästa vecka är det dags för VUL och förhoppningsvis får jag börja spruta sen.
    jag mår oförskämt bra. sprejen har tagit bort min pms, vilket är väldigt skönt. tycker inte minst sambon. ha ha.
    har egentligen inga biverkningar förutom torra slemhinnor och lite muntorrhet, men det kan man ju leva med.

samtidigt som det är skönt att vara igång börjar jag också bli nervös. tänk om det inte blir några ägg alls? tänk om det blir nåt ynka litet, som inte befruktas? tänk om det aldrig kommer att funka för oss...
    tänk om jag faktiskt aldrig får bli gravid. :0(

• Mumlan74

Himlan77: Helknasigt, måste jag säga. Det är så idiotiskt också att det ska vara olika beroende på vilket landsting man bor i. Som stockholmare får vi ju tre försök, medan en del landsting bjuder bara på ett! :0/ Det borde vara likadant över hela landet.

Spugnola: Håller tummarna för dig!

Svar på tråden rmc linköping - ivf