• Emsie83

rmc linköping - ivf

Hej!

Jag är helt ny här.

Jag är på sista vevan i utredningen på rmc i linköping och beroende på vad mitt amh-värde visar så börjar vi med ivf i oktober.
    Har läst tråden och blir bestört och även nervös när jag får se att de har stängt  så länge under julen??

Då mitt fsh-värde ligger ganska högt (14) för min ålder (28 år) har jag börjat ställa in mig på en kommande ivf. Träffade överläkaren som pratade om att börja försök i oktober alternativt i januari. Min spontana reaktion är att jag vill absolut göra det nu, varför vänta ännu längre?

Någon här som också har högt fsh och gör/ ska göra ivf?

Tips och råd är också mycket välkomnande Glad

It only takes one!
  • Emsie83

Tack för informationen mbo!  Jag räknade precis min cykel och min mens kommer innan nästa läkartid och efter den 14:e. Ska kontakta dem och kolla ifall jag kan börja spraya nästkommande cykel. Jag har läst lite om ivf och själva metoden men det har nog inte stått när man börjar själva behandlingen. Börjar man spraya första mensdagen eller hur funkar det?

Hur tycker ni att ni blivit mottagna av rmc? Hittills är jag mycket nöjd och alla jag varit i kontakt med har varit trevliga och mycket förstående. Fast det där med att de har stängt så mycket känns ju verkligen inte bra.

Är det någon som haft samtalsstöd? Jag funderar på det eftersom det erbjuds men bara om det ger något.

Någon som gått på akupunktur i Linköping?

Håller tummarna för er alla! En  styrkekram kan man behöva iblandGlad

It only takes one!
  • Emsie83

Tack för all respons! Det är guld värt för mig som för tillfället känner sig lite vilsen i djungeln. Jag blev så glad när jag hittade den här tråden.

Ang. akupunktur: hur känns det? Är lite nålrädd men tänker att jag kanske kommer över det och blir superfertil också då förstås :)

It only takes one!
  • Emsie83

Hur på måste man vara som patient?
    Jag inväntar spraystart men först måste jag komma på ytterligare info. Vad gör de då?

Hade en läkartid på tele i fredags där jag fick reda på att mitt amh inte är bra (vet sedan tidigare att fsh är högt).
    Jag är rädd att jag inte kommer att hinna göra en IVF innan vinterupphållet. Läkaren skulle försöka att boka in oss om de fick ett återbud.  Läkaren var mycket stressad och jag kände att jag inte fick komma till tals riktigt. Magkänslan säger mig att det känns inte riktigt bra. Behöver jag vänta på att de skickar hem en läkartid eller ska jag ringa igen? Borde vi inte kunnat bestämma det i tele?

Vad skulle du ha gjort?

It only takes one!
  • Emsie83
    körsbärspajen skrev 2011-10-03 14:04:19 följande:
    Hur lågt var ditt AMH?
    Ring igen! 
    Hade amh på 0,54 och jag är 28 år. Känns sådär. Den tidigare läkaren (överläkare) som vi har träffat verkade mer mån om att vi ska behandlas så fort som möjligt och då hade de bara fsh-värdet. Men det blir väl kanske skillnad när man aldrig har träffats i verkligheten utan pratar bara på tele.

Jag har bara blivit bra bemött när jag varit på plats, däremot kan jag känna att viss personal som svarar i tele kunde varit trevligare då man är väldigt utsatt när man ringer. (men hon kanske hade en dålig dag vad vet jag)
    Jag tycker det är viktigt att då man lägger på luren ska det kännas bra och man ska få känna sig hörd.
    It only takes one!
  • Emsie83

Hej!
    Jag följer tråden men skriver sällan

Vad tråkigt hjärtans fröjd. Hur kommer de att gå vidare?

Det är samma här- att det känns sådär.

Var på första vul och blodprov sedan jag börjat spraya.
    Tydligen har sprayen inte gjort vad den ska, eller rättare sagt min kropp måste motverkat den eller något.
    Jag har början till ägglossning och har sprayat från 1 jan.  Har känt på mig att det inte stod rätt till då jag haft känslan som jag brukar få vid ägglossning, men eftersom det är min första ivf så vet jag ju inte hur kroppen brukar reagera.

Så nu ska jag spraya en vecka extra och öka till att spraya 4 ggr/dag.
    Hur vanligt är det?
    Någon som även fått en cysta på äggstocken då ni sprayat? Kunde se en cysta vid vul idag.

It only takes one!
  • Emsie83
    Katinka01 skrev 2012-01-21 15:25:27 följande:
    Hej!

Jag hade samma problem som du vid vår första IVF. Jag sprayade tre ggr per dag i tre veckor men var ändå inte nedreglerad. Fick precis som du öka dosen till fyra ggr per dag under en vecka, men blev ändå inte nedreglerad. Då fick jag äta en medicin - primolut nor tror jag den hette - i tio dagar för att framkalla ny blödning samtidigt som jag fortsatte att spraya 4 ggr per dag. Efter det blev jag i alla fall nedreglerad och fick börja med sprutorna på spraydag 51... 

Vet inte hur vanligt det är att det nedregleringen krånglar och det känns tungt när det gör det eftersom det känns som att det är det som ska vara den lätta biten. För oss gick det i alla fall bra till slut och de fick ut 13 ägg vid ÄP. Tyvärr blev det ingen graviditet, men vårt andra IVF nu i höst ser ut att lyckas och nu är jag i vecka 16! 

Tack för din berättelse, då är jag inte ensam iaf.

En solskenshistoria till slut alltså :) vad kul! grattis och hoppas det går vägen!

Ja visst är det jobbigt att det inte funkar,, det verkar ju funka för alla andra? Så känns det ju iaf.
    Ska tillbaka för Vul och blodprov imorgon så då får vi veta om jag kan börja med sprutorna snart eller om det blir ytterligare medicinering.

Oj, dag 51 alltså..?
    It only takes one!
  • Emsie83
    Katinka01 skrev 2012-01-25 19:35:18 följande:
    Emsie 83: Hur har det gått med din nedreglering? Bra hoppas jag! Vet inte hur vanligt det är att nedregleringen krånglar, men ibland är det skönt att veta att man inte är ensam i alla fall. När vi skulle göra vårt andra försök blev jag erbjuden korta protokollet istället för då slipper man ju sprayen. Det kan ju vara ett alternativ för dig också om det inte löser sig. Nu slutade det med att vi gjorde långa protokollet igen i alla fall eftersom Rmc hade så fullbokat att vi skulle få vänta flera månader på att få starta korta protokollet. Andra gången gick nedregleringen utan problem (men jag sprayade 4 ggr per dag från början), så det verkar kunna variera från gång till gång om nedregleringen går problemfritt elller inte. Lycka till!

Hej!

Jag var på kontroll igår och tyvärr har jag , efter att ha sprayat i 24 dagar, inte blivit nedreglerad än. Nu ska jag äta ytterligare medicin i 10 dagar för att få en blödning. Efter det hoppas jag vara nedreglerad så jag kan börja spruta.

Känns lite surt men bara att gilla läget. Frågade om det är vanligt men det är det inte, du har bara haft otur fick jag till svar.

Är det så du fick göra katinka?

Härligt hjärtefröjd! Hoppas det går vägen nu!
    It only takes one!
  • Emsie83
    Katinka01 skrev 2012-01-26 12:41:07 följande:
    Ja, det var så jag fick göra också. Det är surt eftersom det känns som tiden bara går och man vill så gärna komma vidare och börja med sprutorna, men jag blev i alla fall nedreglerad efter den där 10-dagarskuren med primolut-nor. Hoppas detsamma för dig!

En liten tröst kan vara det jag läste någonstans, att den som är svårnedreglerad ofta är lättstimulerad - vi får hålla tummarna för att det stämmer på dig!
    Ja just nu känns det som tiden kryper fram, men nu är det bara två dagar kvar på primolut-nor. :)
    Sen måste jag verkligen vara nedreglerad hoppas jag. Idag är jag på spraydag 32. I en annan tråd där en tjej började spraya på samma dag som mig har hon idag gjort äggplock, svårt att inte jämföra sig med andra i samma situation.

Tack för tröst, det värmer. Jag håller tummarna att det stämmer på mig, hihi.
    It only takes one!
Svar på tråden rmc linköping - ivf