• Jmelb

rmc linköping - ivf

Hej hoppar gärna med här i tråden om jag får. Ska börja min andra IVF på min nästa menscykel så det är ju visserligen inte förrän i april.

• Jmelb

tänkte hoppa med i den här tråden.. ringde till RMC idag för att få starta min andra IVF. så nu är jag "igång" igen efter en månads paus.. hoppas verkligen att det går bra denna gången

• Jmelb

mbo skrev 2011-08-19 17:40:48 följande:
    G l i m r a denna omgång sprayande var jag mycket illamående och yr samt nedstämd. Ingen lust med något, grät lätt. Gjorde en ivf ( minus på td ) i våras då var jag endast lite yr och illamående så det kan verkligen variera.

g l i m r a skrev 2011-08-19 21:35:24 följande:
    Vi gjorde vår första i våras oxå med minus som resultat. Ska börja spraya på tors, första gången. Körde korta metoden sist. Hoppas att detta ska gå bra..

Hej. jag hoppar också gärna in här på tråden.
    Jag gjorde också mitt första IVF i våras som blev negativt.. Är just nu inne på andra spray-veckan och för mig så skiljer sig denna omgång med spray från förra. I våras kände jag ingenting, möjligtvis att jag blev trött p.g.a 8 timmars intervallet (jag tycker om sovmorgnar). Den här gången känner jag mig lite yr strax efter jag sprayat och är konstant jättevarm och svettas hela tiden och brösten värker.

• Jmelb
    Hjärtefröjd skrev 2011-08-28 12:15:11 följande:
    Immunologa problem innebär att immunförsvaret är förstärkt och stöter bort embryot så att det inte kan fästa. I USA och Grekland forskar man mycket kring det här, men i Sverige ser man det sällan som en påverkande faktor.

Det är möjligt att det inte alls är vårt problem, men man kan ju börja undra...

Min vännina hade dock inga problem att bli gravid, utan hon hade problem att behålla barnet och fick missfall på missfall. efter 3 missfall fick de hjälp med IVF och hon blev gravid båda gångerna men fick tidiga missfall. Sen började hon ifrågasätta om det kunde vara immunologiska faktorer, men fick ingen hjälp ifrån RMC då de inte har erfarenhet av detta och sa att det inte kan påverka. Hon i sin tur var väldigt stressad att tiden sprang iväg då hon passerat 40 år. Tror sedan att hon fick kontakt med någon läkare i england som sänkte hennes immunförsvar m.m. Jag kommer inte ihåg allt hon fick göra, men det var en lååång resa.. Men i förra veckan födde hon sin första lilla son.

Nu vet jag inte hur speciellt just hennes fall var. men hon är iaf. ett bevis på att det kan förekomma immunologiska faktorer som påverkar om någon säger motsattsen, men hur vanligt det är med immunologiska faktorer har jag ingen aning.. när det gäller människokroppen så finns det så himla många andra faktorer som spelar stor roll oxo.
  • Jmelb

imorgon kväll ska jag börja med min första spruta..

När man börjar med sprutorna så ska man endast spraya i ena näsborren med suprecur, men jag glömde fråga om jag skulle börja med endast ena näsborren direkt imorgonbitti eller vänta tills kvällen när jag börjar med sprutorna..

någon som vet??

• Jmelb

Var på VUL idag efter 6 dagar med sprutor...
    resultatet var inte så bra.... tror jag..
    Förra gången när jag gjorde IVF hade jag gonal-f 112.5 IE och fick 19 blåsor som var större än 6mm den här gången hade jag fått rekomendationerna att injicera 75IE och hade bara 6 stycken blåsor idag..
    Läkarna sa bara att det skillde sig mot förra gången och hon gav mig ett väldigt kryptiskt svar om det var bra eller dåligt... så just nu har jag otrooooligt svårt att koncentrera mig.. Man vill ju att andra och sista försöket ska vara det perfekta.

• Jmelb
    Hjärtefröjd skrev 2011-09-06 11:20:36 följande:
    Varför tar du så låg dos?

förra gången hade jag 112 IE vilket oxo var en låg dos, men då jag fick väldigt många äggblåsor och läkaren sa att jag nästan var överstimulerad. Läkaren sa till mig att då man får många äggblåsor så blir oftast kvaliteten på äggen inte så bra.. vilket visade sig att jag fick ut 12 ägg och 7 befruktades men iget ägg hade bra kvalité..
    DÄrför ville läkarna sätta in en ännu lägre dos denna gången, för att minska antalet blåser.. men nu lät det som om läkarna hade gjort ett misstag då jag endast fick ut 6 blåsor denna gången.

känns tråkigt om denna IVF misslyckas för att läkarna har gjort en felbedömning.
  • Jmelb
    lisala skrev 2011-09-08 07:47:23 följande:
    Hej!
    Har precis gjort vår tredje IVF... de andra gångerna har jag kört med akupunktur för att få bättre ägg och bättre cirkulation i slemhinnan.
    Den här sista gången struntade jag i det för jag ville se om det verkligen gjorde någon skillnad.

De andra två gångerna fick vi ut 6-8 ägg, 1 med toppkvalité så tyvärr inget till frysen. Den här gången, utan akupunktur  fick vi ut 5 ägg, ingen av dem hade toppkvalité så vi fick tillbaks två..
    Undrar hur man ska tänka runt det? Funkar akupunktur eller inte? Tycker att det gör så ont.. fast det är klart det är ju ingenting jämfört med smärtan att vara barnlös... Slemhinnan verkar inte ha påverkats av akupunktur då den var lika tunn som vanligt:(

Hur stor är chansen att man blir gravid på de äggen de satte in, som inte hade toppkvalité? Någon med erfarenhet och kunskap?

Jag satte in 2 embyron på min förra IVF- men tyvärr blev det inget av det.. men jag var inte så orolig när de sa till mig att det inte var någon toppkvalite för 4 nära vänner till mig har fått skruttkvaliteägg insatta och alla dessa 4 har nu fina fullt friska barn..

Så min erfarenhet är att man inte ska tro att hoppet är ute bara för att det är sämre kvalite.. Det finns ju även de som får toppkvalite insatta som inte blir något heller.

VI får hoppas att dina ägg kommer utveckla sig bra.. håller tummarna för dig!
  • Jmelb
    mbo skrev 2011-09-08 09:20:47 följande:
    lisala jag har fått 2 skruttembryon tillbaka förra ivf o denna, förra blev - denna vet jag ej ännu. Blev lite nyfiken på akupunktur när jag läste ditt inlägg, jag har inte testat det själv. Kanks eman kan ligga på spikmatta?

Jag har hört att man inte ska ligga på spikmatta.. jag går på akupunktur och då sätter hon inte nålarna på min rygg utan på mage/livmoder, knän, fötter och öron.. så det stimulerar helt andra punkter..

Dock har jag inte sett någon forskning på detta att det skulle vara skadligt på några sätt, men jag har läst att man bör avstå spikmatta p.g.a försiktighetsprincipen..
  • Jmelb

Nu har jag fått tid för äggplock :) på onsdag ska detta ske...
    jag är lite nervös.. förra gången tror jag att jag var överstimulerad så att äggen växte till sig snabbt..

idag på VUL så hade det blivit fler blåsor men inte så många "stora" och de sa att jag hade många små som kunde växa till sig..

Men nu förstår inte riktigt ja..
    Ska inte äggen vara en speciell storlek när de plockas... så hur kan de som är 5 mm resp 14 mm idag hinna bli "lika stora" till äggplock om några dagar. Jag förstår inte logiken.. och jag försökte fråga läkaren men hon förklarade så konstigt och jag frågade igen och jag fick ett svar som jag inte heller förstod och efter tredje gången jag frågade så gav jag upp när jag inte förstod svaret..

eftersom jag ska höja dosen ett steg i 3 dagar nu, finns det då inte en chans att de som är stora idag "släpper" förtidigt????

Svar på tråden rmc linköping - ivf