• Ylviz

rmc linköping - ivf

Hej!

Jag hoppar på här! Jag ringde oxå RMC idag, telefonkön var full redan kl 07.45 när jag vaknade. Men sen runt 10 fick jag faktisk en tid efter att ha terroringt dem var 5te minut. Verkar som att deras telefonkö öppnar för påfyllning igen när de har betat av lite folk.

Hjärtansfröjd: Kul att ni ska göra FET! 

Jag har endometrios och ska äntligen gör äggledarundersökning på tordag, är lite nervös för att det ska göra jätte ont. Hur var det för er? Gjorde det ont? Hur lång tid tog det?

• Ylviz
    Hjärtefröjd skrev 2011-08-08 13:54:08 följande:
    För mg tog det kanske tio minuter och gjorde inte alls ont. Hoppas det går bra för dig med!
     Låter bra! Nu känner jag mig mindre nervös
  • Ylviz

Nu har jag gjort äggledarundersökning/spolning med Barbara. Det gick mkt bättre än jag hade vågat hoppats på. Jag var så nervös att jag proppade i mig det jag hade i medicinlådan innan. 2 panodil, 1 voltaren och 1 dexofen. Barbara testade en ny kateter och trodde det var därför det gick så smidigt, hon pratade något om att den var utan ballong. Jag tror det var för att jag var så drogad eftersom jag nästa hade svårt att gå rakt i trappen efteråt men det sa jag förståss inget om. Var lite svårt att jobba sen bara

Jag hade lite färsk blödning igår och idag lite gammalt + att jag har lite ont i magen. Den måste vara normalt va? 

Ni pratar om den långa och den korta behandlingen, jag har tyvärr inte fått någon info ännu. Barbara sa bara att de skulle sätta upp mig på ett samtal med min man. Känns som det skulle vara bra att vara lite påläst innan. Vad är skillnaden? Hur går de till? Vilken tycker ni är bäst? Finns det någon bra sida på nätet att läsa på lite? Jag har lågt AMH på 0.77 lätt förhöjt FSH på 12.

• Ylviz

AMH är ett prov på äggreserven. Är det lågt har man helt enkelt inte så många ägg kvar.
    Oj, det är ju viss skillnad på 7 och 2 veckor! 2-3 veckor låter ju mkt bättre i mina öron. Men varför vill man ta den långa, är det bättre resultat?

• Ylviz
    Emsie83 skrev 2011-09-15 18:21:01 följande:
    Tack för informationen mbo!  Jag räknade precis min cykel och min mens kommer innan nästa läkartid och efter den 14:e. Ska kontakta dem och kolla ifall jag kan börja spraya nästkommande cykel. Jag har läst lite om ivf och själva metoden men det har nog inte stått när man börjar själva behandlingen. Börjar man spraya första mensdagen eller hur funkar det?

Hur tycker ni att ni blivit mottagna av rmc? Hittills är jag mycket nöjd och alla jag varit i kontakt med har varit trevliga och mycket förstående. Fast det där med att de har stängt så mycket känns ju verkligen inte bra.

Är det någon som haft samtalsstöd? Jag funderar på det eftersom det erbjuds men bara om det ger något.

Någon som gått på akupunktur i Linköping?

Håller tummarna för er alla! En  styrkekram kan man behöva iblandGlad
    Kolla in den här sidan:
    www.lifeinvitro.com
    Där finns det filmer med hur ivf går till, både långa och korta protokollet och flera andra bra filmer! Tycker RMC är bra men jag förstår en varför de har så långa uppehåll både vid sommaren och julen. Nu när vi var där i augusti och de precis hade haft sommaruppehåll började de redan prata om sitt juluppehåll... Då verkade det nästa som om det hellre ville ha upphåll än jobba. Annars tycker jag de har varit jättetrevliga
    Vi har valt det långa protokollet och jag ska börja spreja om 1 måndag.
    Englali skrev 2011-09-15 18:21:46 följande:
    Då är jag ruvare igen. Har gjort FET idag och de hade bara behövt tina ett embryo. Det var fyrcelligt och lika perfekt som när dom frös ner det så dom, så nu har vi tre kvar i frysen. Känns toppen och jag känner mig så lugn och väl till mods.
    Kul! Lycka till
    MiaMorot skrev 2011-09-15 22:12:51 följande:
    Hej alla!

Jag har hela tiden gått och trott att man i östergötland får 3 gratisförsök.. men nu har jag hört en del som säger att man bara får 2 försök.

Vad är det som gäller?     
    Tyvärr är det bara 2 försök som gäller. Dvs 2 insättningar ET eller FET. I andra landsting ex stockholm är 3 behandlingar landstingsfinansierade med alla ägg som blir beruktade dvs 3 ET och massor av FET. Känns väldigt orättvist!
    Funderar nästan på att skriva oss i stockholm hos en kompis...

• Ylviz

Tror inte det spelar någon som helst roll bara det är 8 timmar emellan. Själv sprayar jag 2 ggr per dag, 06.30 och 18.30.
    Lycka till!

• Ylviz

På mig tog RMC först bara FSH och sen eftersom det var högt tog de även AMH som i sin tur var lågt. Hade ni jätteont efter ÄP? Hur länge satt det onda i? Jag gjorde ÄP igår och det gör ont idag, nästan värre än igår...

• Ylviz
    BlirSnart85 skrev 2011-11-23 12:16:44 följande:
    Hej, jag smiter in här...;)

Vi ska på första informationsmötet i Linköping den 6:e december, skräckblandad förtjusning, men skönt att komma igång! Jag undrar om ni vet hur lång kö det är för att få göra äggplock? Jag fattar att vi inte för börja direkt, eftersom det säkert är stängt över julen och att jag dessutom har beräknat mens 13:e. Men hoppas ju att man kan få börja direkt på nyåret;)
    De sa till oss att de inte har någon kö men de är väldigt focuserade på sin jul och sommar stängning. När vi var där i augusti precis efter de hade haft sommarstängt började de prata om julstängt. Då funderade jag på om det hellre skulle vilja ha helårsstängt.
    Om du har mens den 13 de december och sen börjar spraya efter 3 veckor så skulle du börja med sprayen 2a januari och hålla på med den i ca 2 veckor och då hinner de säkert öppna i igen tills du ska komma på första ultraljudet och blodprov för att kunna börja med sprutorna. 
    Lycka till! 
  • Ylviz
    BlirSnart85 skrev 2011-11-23 13:23:20 följande:
    Tack för svaret! Det är ju inte så länge till januari ändå, ska jag nog klara av! Man har lärt sig att ha tålamod under dessa år.

Well, da får man försöka på egen hand i julen, sista chans!;)

Hur många försök har du gjord? Är det så att du ruvar nu? Lycka till isåfall;)
    Den månaden som man ska börja med sprayen får man inte försöka på egenhand så om du ska starta den 2a januari så får ni tyvärr inte försöka under julhelgen trots ägglossning eftersom sprayen kan skada fostret. 

Jag är på min första IVF och ruvar sedan i lördags

Om du tycker det går långsamt nu så är det inget mot hur det är att ruva... då går det i snigelfart... och då har jag ändå försökt att aktivera mig men det är svårt att tänka på något annat. 
  • Ylviz

BlirSnart85:
    Hur gick det på RMC idag?

Vid ÄP fick vi ut 8 ägg, 7 befruktades, men bara ett var bra kvallitet dvs inga frysisar. Så de satte in det enda embryot som var kvar och i helgen fick jag plus på stickan.

Lycka till alla kämpare här inne!

Svar på tråden rmc linköping - ivf