• Hjärtefröjd

rmc linköping - ivf

Väntrum{#emotions_dlg.flower}
    Erica B: första läkarbesök 26 okt.
    majsanna: Minus på 2:a ivf den 17/9.
    Strössel: Inväntar blödning så jag kan börja med ivf 2. 
    Grynets Gryta: inväntar dec-mens, för att kunna påbörja IVF1b.
    Mmiaa: IVF nr 3 (ET nr 2) start januari 2011
    Hjärtans fröjd: första läkarbesök 24/11
    Sprayare/sprutar{#emotions_dlg.flower}
    Lärkan80: IVF 1, spraystart 16/9, väntar på blödning...

HERO2009 IVF 1 spraystart 3/11 
    Mumlan74: har spraystart 6/11. IVF nr 2, men första på RMC
    Himlan77: Spraystart 28/10, IVF nr 1

Sprutare{#emotions_dlg.flower}
    Rödluvan: IVF 1, spraystart 17/9, sprutstart 6/10 VUL och blodprov 11/10

Äggplockning{#emotions_dlg.flower}
    Karli: IVF 1,spraystart 6/10,sprutstart 28/10 blodprov 2/11,VUL 3/11 blodprov 7/11,VUL 8/11 ÄP 11/11 ET 13/11

Ruvare{#emotions_dlg.flower}
    LindaBell; IVF 2 (men 1:a syskonförsöket). TD 15/10
    mg79: IVF 1, två ägg återinsatta den 6/10, TD 20/10
    FRULILA: IVF 1, sprutstart 28/9, VUL 4/10, ÄP 8/10, ET 11/10, TD 25/10
    Spugnola: IVF 1. TD 18/11.

Gravida Gravid
    1 Tea: IVF 1, spraystart Suprecur 26/7, sprutstart 17/8 Menopur, Äggplock 27/8, DET 30/8, PLUS på grav.test 13/9
    Piggelin: IVF 2, Spraystart 10/8, Sprutstart puregon 26/8. Äggplock 6/9, ET 9/9, TD 22/9 
    strumpa: IVF 1, sprutstart 5/10 Puregon, VUL 13/10, ÄP 18/10, TD 3/11 positivt.

• Hjärtefröjd

Har inte läst hela tråden, så korta metoden har säkert redan diskuterats, men... använder de korta metoden i Linköping? Måste man själv "kräva"/önska den? Och vilka behandlas med den (vi är oförklarigt barnlösa och jag har regelbunden ÄL)?

Själv skulle jag ju verkligen föredra att slippa just nedregleringen.

• Hjärtefröjd

Visst är det så att man bara har 2 IVF-försök i Linköping?

Men vad händer då när jag kommer till Linköping från Sthlm där man har 3 försök. Får jag då 2 eller 3? Och förresten, ingår några FET i Linköping eller Sthlm?

Oj, vad många frågor det blev!

• Hjärtefröjd
    Himlan77 skrev 2010-11-12 21:47:57 följande:

Tack för kramar, Karli. Lycka till imorron

Ja, Hjärtans fröjd, man har bara två försök i Linköping, och nej, inga FET ingår, om jag fattat saken rätt... Ingen aning om hur det blir för er, iom att Stockholm och Linköping inte har samma antal försök. Du får fråga nästa gång du ringer eller kommer till rmc. Får jag fråga varför du ska göra IVF i Linköping istället för Stockholm? Har ni flyttat eller är det något annat? Bara nyfiken, och frågar man inget får man inget veta

Vi får IVF i Linköping därför att kön i Stockholm är 1,5 år lång, och Linköping kan ta emot direkt.
  • Hjärtefröjd
    pållan skrev 2010-11-13 13:25:27 följande:
    Hjärtans fröjd: oroa dig inte! Om man får behandling utanför stockholms län pga vårdgarantin gäller stockholmsreglerna, dvs tre försök. Här står det om det:
    www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Svart-att-fa-ba.../

Stockholms län har ett avtal med Linköping, dvs de köper IVF-behandlingar av Linköping eftersom det inte finns tillräckligt många vårdplatser i stockholm. Eftersom du är skriven i Stockholm och din vård betalas av Stockholms landsting får du vård i andra län enligt stockholms regler. 
    Härligt!
  • Hjärtefröjd

Jädra vinter! Vi har ju tid för infosamtal i Linköping idag, men inser nu att vi förmodligen inte kommer att kunna ta oss iväg med bilen ftrån Stockholm. Det är tydligen snöstorm, ishalka och fullt kaos på E4:n.

Nu håller vi tummarna för att vi får en ny tid snart, snart.. i alla fall innan jul!

• Hjärtefröjd

I morgon är det dags för vårt infosamtal i Linköping och den här gången tänker vi inte låta oss hindras av snö och kyla.

Men nu undrar jag såklart vad man går igenom och vad som händer på infosamtalet. Någon som vill berätta?

• Hjärtefröjd
    Erica b skrev 2010-12-01 22:58:37 följande:
    Hjärtans fröjd- på vårat infosamtal gick vi igenom alla olika sätt det finns att göra på typ korta/långa metoden, sen gick vi in lite mer på våran metod o de hormoner vi ska få. Sen fick ja göra ett vaginalt ultraljud där o då och sedan fick ja me mej sprutor hem o hur vi går vidare, sedan tar man visst alla steg som de kommer med mer info om varje när det är dax.
    Vi ska börja på 21 dagen i min decembercykel...så 19 januari kommer ja börja med nässpray troligtvis pga av julstängt o sterilisering av labbet.
    Ah, tack!

Vad är det som avgör om man kör korta eller långa metoden? Fick  ni välja? Vi vill verkligen köra korta för att slippa nedregleringen.
  • Hjärtefröjd
    Honken skrev 2010-12-01 23:19:42 följande:
    Vi fick inte välja, det var endast prat om den korta. Men sen har jag ingen egen mens heller, om det nu spelar någon roll? Däremot om drog hon lott om vilken typ av sprutor vi skulle få, det blev Menopur. Verkar vara lite vad dom känner för..?! Träffade Karin, och du?
    Vi ska träffa Elisabeth i morgon!

Jag hoppas på korta metoden och puregon eftersom det verkar så smidigt med "pennan" (puregon.nu/puregon-pen/).
  • Hjärtefröjd

Erica B: Vi träffade Barbara idag och hon rekommenderade oss korta metoden och så önskade jag få Puregon eller Gonal-F för att de kommer i injeceringspenna. Det tyckte hon lät okej, så jag fick Gonal-F.

Svar på tråden rmc linköping - ivf