• Cathy

rmc linköping - ivf

glimra; jag vet hur det känns att vänta, jag väntar ju på att kunna påbörja behandlingen. Tiden går nog fort ska du se! På vårt besök igår träffade vi en läkare, gick igenom provsvar men RMC hade redan bestämt sig för vilken behandling vi skulle göra. Samma sak med medicinen. Sedan beskrev läkaren hela ivf förloppet. Jag fick inte göra VUL, antagligen för att jag varit på VUL i samband med inseminationerna.

pållan; Toppen! Så många äggblåsor efter endast fyra sprutor! Jag gissar på ÄP senast på måndag. För om de växer 1-2mm per dag..och ska väl vara ca 20 när man plockar dem, eller? Jag fick ner mitt TSH värde (från 3 till 0.5) på 5 veckor. Tog först 50, sedan 75 och 100. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta och husläkaren kan tyvärr inte hjälpa..Har tänkt försökta boka tid hos endokrinologen på Sophiahemmet.

• Cathy

pållan; har haft lite ömma bröst sedan i fredags, är rädd för att det är pms...Efter att jag tagit prog vaggisar nu i fem cykler har jag blivit av med mina pms symptom dvs ömma bröst. Men nu har jag det, stickan visar neg. så tyvärr tror jag att mensen är på väg..
    Toppen att du fått ner ditt värde till 2,7! Och nu har det säkert sjunkit ytterligare! Jag tog 75 efter några veckor på eget bevåg, för jag kände ingen skillnad men när jag gick upp i 75 så märktes det. Så antagligen därför hade jag gått ner i 0.5 efter bara 5 veckor. Jag ska ta ett nytt prov nu i veckan, är ju nyfiken på om det är på lämplig nivå och att det inte sjunkit för mycket, det är inte bra heller. Har ätit levaxin i 9 veckor nu.
    Oroa dig inte, det kommer att gå så bra på ÄP! Du har många äggblåsor så många chanser till toppägg! Kul!

glimra; hoppas att du kan sätta igång direkt men det är tydligt att de har många patienter nu så det kan hända att du får vänta en cykel. Bara du är beredd på det..för det var inte jag och därför blev jag så oerhört ledsen igår. Hade inte räknat med att jag får vänta en månad och så ska jag ha långa metoden. Jag håller tummarna för att du kan börja direkt!!

Erica b; toppen med sååå många äggblåsor! Och jämna i storlek! Jag har alltid haft sån svår pms (olika både psykiska och fysiska symptom över åren bl a humörsvängningar etc) så därför fasar jag väl för nedregleringen..även om nedregleringen inte innebär pms men ändå. Fördelen med nedregleringen är ju att äggblåsorna blir jämnare i storlek. Jag skulle ändå vilja köra kort metod som pållan Flört

Hej tjejer, hur många gånger har ni varit på VUL under sprutfasen?

KRAM

• Cathy

Jag har en så dålig dag idag! Pratade med RMC, frågade om jag kan byta till korta metoden och det går men när jag ringer vid nästa mens (Hoppas dock att den inte kommer Flört) kan de neka mig möjligheten att börja då! Grrrr, jag blir så irriterad. Jag vet, jag kommer inte ifrån tanken att vilja köra korta metoden...Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Ta risken med sprayen eller med att få vänta kanske en extra månad? Ni tycker säkert att jag är knäpp men jag fasar verkligen för nedregleringen...ÄP och allt det andra känns lätt som en plätt men nedregleringen gör inte det..

Vad ska jag göra???

pållan; testade negativt imorse, igen..Jag har gått ner i dosen, hade lite hjärtklappning och tror att värdet hade gått ner för mycket. Tog ett nyt prov idag, nästa vecka vet jag vad jag ligger på. Har du fått veta varför ditt TSH gått upp? Det har inte jag, så jag vet inte om jag behöver äta det i all framtid. Läste att TSH kan gå upp om man tar östrogenpreparat...som jag gjorde i samband med två inseminationer. Samtidigt sjunker progesteronet, vilket hos mig visade sig som spottings. Ja, det har varit super på Sophiahemmet!! Dom är så snälla där! Håller tummarna för dig! Hoppas du får idag ett datum för ÄP! kram

Jo förresten pållan, vissa har du tagit puregon nu? Vilken dos?

glimra; jo tyvärr, det finns en risk att du får vänta...Så kanske bättre att förbereda sig för det så om du kan börja direkt blir du bara positivt överraskad Flört

• Cathy

Erica b; precis, det är så himla jobbigt att vänta. Känner att mitt tålamod håller på att ta slut...Intressant att du mådde ok under nedregleringen trots att du har pms..Jag ska fundera på det där..men just nu känns det som att jag inte vill köra långa metoden. Det är som du säger, viktigt att ta hand om sig och försöka må så bra som möjligt! Kram

glimra; hoppas att du inte behöver vänta utan kan dra igång direkt! Jag hade också hoppats på korta metoden och därför blev jag så fruktansvärt besviken igår. Jag borde ha förberett mig på det värsta igen..Nåja,  nu är det som det är.

Jag hade spottings (har aldrig haft det tidigare) i två cykler i samband med hormonstimulerade inseminationer och tror fullt på att det var lågt progesteron. Det bästa är ju att mäta progesteronnivån (vilket kanske har gjorts i samband men din utredning?) men på mig mättes den aldrig. Jag fick vagitorier i samband med inseminationerna och spottings har försvunnit! Dessutom har jag blivit av med ömma bröst innan mens!

Mensen börjar ju pga av att gulkroppen försvinner och progesteronet upphör att bildas så därför är väl lågt progesteron en giltig förklaring på spottings? Sedan kan ju spottings bero på annat också. Det finns info om det här på t ex amerikanska hemsidor. Men kör du ivf får du ju progesteron efter insättning så jag tror att det löser sig då! kram

• Cathy

pållan; ja, valet är så svårt! RMC kunde INTE garantera när jag får börja behandling. Du har så rätt, det är skillnad om jag får vänta en mens än om jag måste vänta flera..Jag skulle så gärna börja med kort och skulle inte det fungera så måste man ju prova lång. Men tänkt om kort skulle fungera?!

Tack snälla för tummarna Glad. Testar neg fortfarande. Men ingen mens. Jag tog mitt TSH på en vårdcentral. Det togs för ett år sedan på utredningen och var då 1.4 men under året hade det stigit till 3.0. Jag är säker på att det i mitt fall också beror på stress. Särskilt med jobbet. Och så har jag läst att hormonstimuleringarna också kan höja värdet. 

Tog du vagitorier i en cykel? Det kanske var för kort period för om du har haft spottings ofta innan mens så kan ju ditt progesteronvärde vara så lågt att det skulle ha behövt extra progesteron för en längre period? Jag körde en hormonstimulerad cykel och fick spottings efter det och tog vagitorier efter nästa inseminationen men fick spottings även då. I nästa cykel hade de försvunnit men nu har jag tagit vaggisar (efter ÄL) i fem cykler och har inga spottings och brösten ömmar inte heller som de brukar. Men nu kommer du ju att få progesteron som motsvarar 3 vaggisar så det borde hjälpa!

pållan - håller tummarna för dina äggblåsor!!

• Cathy

pållan; hej igen! Ja, det är en känsla som får mig att tro att det skulle bli för hög belastning med möjliga spray symptom när jag redan går omkring och är stressad och har förhöjda TSH värden. Jag har för övrigt sagt upp mig från jobbet, vilket är jätteskönt och nu börjar stressen avta.

Men usch så irriterande och jobbigt att behöva tjata till sig en tid!! I våras när vi gjorde utredning och min första spolning gick snett och försökte få tid till något annat ställe så var jag på Octavia, åkte dit eftersom jag aldrig fick tag på nån på telefon. När jag väl kom dit så fick jag frågan om jag var patient och jag sa nej, men jag har en remiss. Sköterskan bad att få se den men jag hade inte fått än utan väntande på att den skulle komma med posten samma dag. Jag fick inte boka tid utan skulle återkomma med remiss och när min mens hade börjat. Jag blev så ledsen mest för att sköterskan var så ovänlig. Så jag har tyvärr ingen positiv bild av Octavia men går man nu i linköping så får man ju stå ut med dem...
    Toppen iaf att du fick en tid!!

Arona79; kul att du får börja spraya!

Kram på er

• Cathy

Arona79; skojigt att du kan få börja redan i februari! Blir glad för din skull!
    TSH 5,2 är ganska högt. Jag trodde att man inte får påbörja behandling om man har så högt värde? 

Jag är dock lite fundersam kring hur olika de tänker i RMC, läkare emellan. Vi träffade Elisabeth och hon sa till mig att jag inte kan börja med lång metod på den här mensen som borde börja nu i veckan utan måste vänta. Medans andra läkare på RMC säger annat. 

Nelia10; jag har också fått för mig att den korta har lika bra odds som den långa, det är bara för planeringens skulle de vill att man kör långa för har de fullt när man ska sluta spraya så kan de låta en spraya ett antal dagar till. Problemet med långa för lite äldre som jag, 37, är att man kan bli alltför nedreglerad och då bildas det inga eller få äggblåsor när man väl börjar spruta. Men det var inte tal om på RMC..

Fördelen med långa är också att det bildas fler äggblåsor och då är ju chansen större att en av dem har ett toppägg! Jag har läst många artiklar som talar för den korta metoden eftersom man tror att den är lika bra. Den långa är den traditionella metoden och den korta användes tidigare bara för dem som fick dåligt utfall med den långa.

• Cathy
    Nelia10 skrev 2011-02-11 10:51:54 följande:
    Är man äldre så har jag fattat det som korta metoden är bättre.
    Jag tycker också att TSH på 5,2 är högt en del blir ju förbjudna att ens försöka skaffa barn då eftersom det är viktigt för fostret de första månaderna att det ligger rätt.
    Man vill ju lita på att läkarna ska ha koll på allt men känns inte så på RMC tyvärr Hörde om en som gjort utredning på RMC och då hade de glömt att kolla TSH de gjorde 2 behandlingar och gick vidare privat och då upptäckte de att hennes TSH var för högt, hon fick Levaxin och lyckades sen 
    Det är precis vad jag också hört, att korta är bättre för äldre. Jag ser mig själv som lite äldre Glad.
    Nej, är det sant att det missat att kolla TSH på någon? Aj, aj aj, det var inte bra.

Det jag tycker är lite dåligt med RMC är att de inte har ÄP varje dag. Men hur menar du, är det skillnad att göra ÄP i långa versus korta metoden? När man väl kört igång med sprutorna så kan ju spruttiden vara samma för dem i korta som i långa metoden, eller? 
  • Cathy
    Nelia10 skrev 2011-02-11 11:31:19 följande:
    Långa styr de ju lite mer vilken dag man kan börja, det kan de ju inte göra med korta och eftersomd de inte gör ÄP på lördag och söndag måste det ju bli att man plockas på fel dag ibland, 
    Ja precis, med långa styr de vilken dag man börjar spruta men eftersom de inte kan riktigt veta hur många dagar man behöver spruta så undrar jag om det är någon skillnad i verkligheten? Man kan ju plockas på 'fel' dag även om man kör långa metoden, tror du inte det?
  • Cathy

pållan, åh va spännande!!! Du har to m fått fler äggblåsor under veckan! Toppen!! Det kommer att gå så bra så på ÄP, oroa dig inte! KRAM  

Svar på tråden rmc linköping - ivf