• körsbärspajen

rmc linköping - ivf

Hjärtefröjd skrev 2011-08-28 12:43:48 följande:
    Körsbärspajen: Vi har gjort korta metoden och fick bra resultat, så vi har fortfarande embryon i frysen, så någon anledning att byta metod finns nog inte.

Om vi vara gjort två IVF/FET hade jag nog inte börjat fundera på "fel" än, men vi har även gjort 15 inseminationer under ett halvår och inte heller då lyckades vi, trots att läkaren var övertygad om att vi skulle göra det.

Nåja, den som lever får se...
    Men det är väl bra mycket större chans att lyckas med IVF och då kan det ju behövas några försök. Många lyckas ju på 3 IVF behandlingar
    Kanske kan de testa AHA på embrot innan FET! Långtidsodling är ju lyckat för många och ökar chanserna!
    Testat akupunktur eller zonterapi? 
  • körsbärspajen
    Hjärtefröjd skrev 2011-08-28 12:53:56 följande:
    Varken AHA eller långtidsodling görs väl på RMC? Eller har jag fel...
    Finns en värld utanför RMC Finns ju många duktiga privata kliniker i vårt land. CVL, Falun, CA m.fl
  • körsbärspajen
    g l i m r a skrev 2011-08-30 18:02:12 följande:
    Aha minskar man ner sen när man sprutar? Då behöver man aldrig ta orgalutran då?
    Va det nån som kunde svara på den där blödningen man ska få dag 7-10, hur länge varar den? Varför är det viktigt för de o veta dag?
    Min har alltid varit kortare än en vanlig mens. Du får inte starta med sprutor förrän du har fått blödningen och ska väl vänta 2-3 dagar efter det därför vill de veta. Händer ibland att den kommer senare hos en del och då får man spraya lite längre
  • körsbärspajen
    Hjärtefröjd skrev 2011-08-29 09:49:41 följande:
    Ja, det kan vara värt att undersöka.. just nu är jag bara less och uppgiven.

Inte nog med att mensen kom och vi testade minus, nu måste vi vänta ytterligare en månad på nästa FET (trots att de sa att man kunde göra flera på rad om man inte tog hormoner, men nu har de tydligen ändrat sig)

Hela mitt liv består av att vänta, och vänta och vänta... fy faaan!
    nej vad typiskt Förstår inte varför man ska behöva vänta när man gjort ostimulerat FET
    Jobbigt att vänta ju. Kram 
  • körsbärspajen
    lisala skrev 2011-09-08 07:47:23 följande:
    Hej!
    Har precis gjort vår tredje IVF... de andra gångerna har jag kört med akupunktur för att få bättre ägg och bättre cirkulation i slemhinnan.
    Den här sista gången struntade jag i det för jag ville se om det verkligen gjorde någon skillnad.

De andra två gångerna fick vi ut 6-8 ägg, 1 med toppkvalité så tyvärr inget till frysen. Den här gången, utan akupunktur  fick vi ut 5 ägg, ingen av dem hade toppkvalité så vi fick tillbaks två..
    Undrar hur man ska tänka runt det? Funkar akupunktur eller inte? Tycker att det gör så ont.. fast det är klart det är ju ingenting jämfört med smärtan att vara barnlös... Slemhinnan verkar inte ha påverkats av akupunktur då den var lika tunn som vanligt:(

Hur stor är chansen att man blir gravid på de äggen de satte in, som inte hade toppkvalité? Någon med erfarenhet och kunskap?

Intressant det där med akupunktur, men jag tror det hjälperSolig
    Ett ägg med toppkvalité brukar vara 40% chans till graviditet och 2 med sämre kvalité 20-25 % chans. Lycka till och grattis till ruvning, hoppas på tvillingar nu dåKyss
  • körsbärspajen

Det är så varje år på RMC Gör man långa metoden hinner man bara en behandling på hösten, våren brukar man hinna med 2 st. Men kan ni inte göra korta metoden istället? Då hinner ni ju!

mbo skrev 2011-09-14 08:27:34 följande:
    Bebis-resan är slut idag och när jag trodde allt gått fel som kunde göra det, med minus på test, missat min hållplats och få vänta på att åka tillbaka, slutligen få ett spöregn över mig så säger de på Linköpings sjukhus att vi antagligen inte hinner med en IVF till detta år!!!!!!! Nej för de har stängt v49-v1, en månad!!!

Jag känner mig bara helt slut. Inga vettiga svar får jag, inga idéer på varför jag får skitägg varje gång.

Upplever ni samma sak som jag att de har så långa perioder de är stängda? hela sommaren och en månad på vintern?
    Beklagar minus Har du  gjort långa metoden? Korta kan ju göra så det blir bättre kvalité då.... testa det om du inte kört det tidigare!
  • körsbärspajen

Vad är det för värde som säger att korta metoden inte skulle vara bra? Kan du inte ta ut din journal och skicka den till en privat klinik och höra vad någon annan läkare tro? 
    Lita inte för mycket på vad läkarna på RMC säger Lycka till  

• körsbärspajen
    lindy01 skrev 2011-09-16 17:33:27 följande:
    jag har för mig att om man är vidareskickade till linköping pga vårdgarantin från tex stockholm (som vi var) eller något annat ställe där man får 3 försök så får man även 3 försök i linköping.
    Nä bor du i Linköping får du bara 2 försök
  • körsbärspajen
    Jmelb skrev 2011-10-03 11:19:48 följande:
    Jag blir lite ledsen på RMC för att nu har vi gjort våra 2 IVF försök och när man meddelar dom att försök inte lyckats så får man automatiskt inte träffa läkarna utan man kan endast få en telefontid..
    Men då vi inte längre har några landstingsfinansierade försök kvar så vill ju både jag och min man träffa läkaren för att diskutera hur vi kan gå vidare och vilken vidare hjälp bl.a de kan erbjuda eller hur vi kan gå vidare privat. Diskutera våra försök m.m. och hur stor chans vi har om vi fortsätter försöka..

Jag tycker att det är så konstigt att detta samtal inte "INGÅR" i behandlingsprocessen..
    visst kan jag prata med läkaren över telefon men oavsett om min man och jag diskuterat vad vi vill fråga så är det alltid bättre att båda får samma information än att en annan ska återberätta..

men alla kanske inte tycker och tänker som jag.??
    Det bästa du kan göra är att ringa en privat klinik, oftast får du träffa en läkare där inom några veckor. Begär ut din journal från RMC så har du med dig den och sen får du bra hjälp och service. Förmodligen lite nya idéer hur ni kan göra för att uppnå bättre resultat.
    Lycka till  
  • körsbärspajen
    Emsie83 skrev 2011-10-03 13:00:19 följande:
    Hur på måste man vara som patient?
    Jag inväntar spraystart men först måste jag komma på ytterligare info. Vad gör de då?

Hade en läkartid på tele i fredags där jag fick reda på att mitt amh inte är bra (vet sedan tidigare att fsh är högt).
    Jag är rädd att jag inte kommer att hinna göra en IVF innan vinterupphållet. Läkaren skulle försöka att boka in oss om de fick ett återbud.  Läkaren var mycket stressad och jag kände att jag inte fick komma till tals riktigt. Magkänslan säger mig att det känns inte riktigt bra. Behöver jag vänta på att de skickar hem en läkartid eller ska jag ringa igen? Borde vi inte kunnat bestämma det i tele?

Vad skulle du ha gjort?
    Hur lågt var ditt AMH?
    Ring igen! 
Svar på tråden rmc linköping - ivf