• Mumlan74

rmc linköping - ivf

Himlan77: Jag håller mina tummar för dig. Jag tror att det kommer att gå jättebra.

Själv var jag på VUL igår för att se om jag är nedreglerad. Det ser ut så, men i stället fick jag beskedet av läkaren att hon tyckte att vi seriöst skulle fundera över äggdonation i stället. Jag har så få antralfolliklar... :0(
    Vi får ju inte både ivf och ÄD via landstinget och att göra ÄD privat om ivf-försöken misslyckas har vi inte riktigt råd med... Det kostar 70 000 per försök + resor till och från RIga.

Vi måste bestämma oss före äggplocket i så fall, om vi ska avbryta. Då kastas vi ju dessutom tillbaka i kön och får vänta ytterligare ett år. Känns tungt som fan.

Och var ska vi dra gränsen? Förra gången fick jag två äggblåsor, med två fina ägg, som båda befruktades och jag fick ett toppembryo tillbaka, som fastnade. Ska vi ge upp vid två äggblåsor nu? Eller en? Eller tre?

Chansen att det blir två fina ägg igen finns ju liksom... även om den inte är gigantisk.

• Mumlan74

aj. första sprutan tagen. eller snarare... de två första. jag går in på 375 ie Menopur vilket innebär fem (!) ampuller!
    har bara fått menopur för tre dagar inser jag. :0/

tyckte att det kändes mer än gonal-fs söta lilla sprutpenna. lovar att jag använde rätt kanyl! ;0)

• Mumlan74

Erica b: oj oj oj... då hoppas vi verkligen att den håller sig undan!!!

Trevlig helg på er allihop!

• Mumlan74

Himlan77: Lycka till på måndag! Förra gången var det två dagar mellan ÄP och insättning för oss.

• Mumlan74

Stor kram till dig Karli.

Himlan: Det kommer att gå jättebra! Jag ska tänka på dig i morgon. Skicka massa positiv energi så att det går bra på ÄP.

Jag har nu sprutat fyra dagar. tycker att jag känner en del från framför allt vänster äggstock. Är väldigt nervös för ultraljudet på tisdag...

Läste också in mig lite mer på äggdonation och vad som gäller för att få det landstingsfinansierat... det verkar som att man visst kan få först ett ivf-försök och sedan gå över till ÄD. men jag blir inte riktigt klok. måste nog ringa och fråga...

• Mumlan74

Himlan: Grattis till många ägg! Skönt att ni kom fram och tillbaka tryggt också.

• Mumlan74

Spugnola: Hihi... Tack fina! Nu har jag varit på VUL. Inga blåsor alls på höger sida. :0( Den äggstocken verkar helt ha lagt ned. På vänster sida hade jag fyra blåsor, en på 16 mm, en på 11 mm, en på 10 mm och en på 6 mm. Tycker att de varierar lite mycket i storlek... :0/ Men - nu väntar jag på att Linköping ska ringa...

• Mumlan74

glimra: Vi har kommit så långt som till att jag sprutar med menopur för att stimulera äggstockarna. det är vårt andra försök. första på RMC. vi gjorde förra försöket på Sophiahemmet här i Stockholm.

jag har berättat för mina närmaste medarbetare, men håller chefen utanför det hela.

• Mumlan74

glimra: tiden innan man får komma igång är olidlig... det är mycket skönare när allt är på g. varför skickar de inte remissen förrän i januari?

jag kör långa metoden. av flera anledningar... bland annat att jag har lätt endometrios, och den vill man ska vara helt vilande innan man kör igång med sprutorna. och så är jag då svårstimulerad och är man nedreglerad innan sprutstart är chansen större att blåsorna blir någorlunda jämnstora. (Vilket inte verkar ha funkat så bra den här gången). Det är bra om man bara får några få blåsor... Jag har också haft lite oregelbunden mens med korta cykler, vilket min läkare också tyckte var en anledning till att köra långa protokollet.
    jag mår ganska bra under behandlingen. min kropp verkar gilla att bli nedreglerad. jag har inga humörssvängningar utan är jämnare i humöret än annars och jag svänger inte så mycket i energinivå heller som jag gör under en vanlig cykel.

vet att de flesta föredrar den korta cykeln, men för mig har den långa varit bäst.

Svar på tråden rmc linköping - ivf